Historia literatury polskiej: romantyzm [3001-11A2LR]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Historia literatury polskiej: romantyzm [3001-11A2LR] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Rajkowska, Karol Samsel |
Literatura: |
Ad. 1. M. Janion, Przewrotny Prometeusz [w:] tejże, Romantyzm, rewolucja, marksizm, Warszawa 1972. Ad. 2. W. Szturc, „Faust” Goethego. Ku antropologii romantycznej, Kraków 1995. Ad. 3. M. Janion, M. Żmigrodzka, Rene: od utraty do zatraty [w:] tychże, Romantyzm i egzystencja, Gdańsk 2004. Ad. 4. R. Przybylski, Romantyzm jako przepaść klasyka [w:] tenże, Klasycyzm czyli Prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk, 1996. Ad. 5. M. Janion, M. Żmigrodzka, IV część „Dziadów” i wczesnoromantyczny bohater egzystencji [w:] tychże, Romantyzm i egzystencja, Gdańsk 2004. M. Piwińska, Tajemnica pierwszej części „Dziadów” [w:] tejże, Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003. Ad. 6. W. Kubacki, Z Mickiewiczem na Krymie, Warszawa 1977. Ad. 7. M. Bieńczyk, „Wszystko w świecie tracić”. O „Marii” Antoniego Malczewskiego [w:] tegoż, Oczy Dürera. O melancholii romantycznej, Warszawa 2002. Ad. 8. R. Przybylski, Świat jako maszyna piekielna (O „Zamku kaniowskim” Goszczyńskiego) [w:] Studia z teorii i historii poezji, red. M. Głowiński, Wrocław 1970. Ad. 9. M. Janion, Życie pośmiertne Konrada Wallenroda, Warszawa 1990. Ad. 10. R. Przybylski, Słowo i milczenie bohatera Polaków. Studium o „Dziadach”, Warszawa 1993. Cz. Miłosz, Dostojewski i Mickiewicz [w:] tegoż, Rosja. Widzenia transoceaniczne, Warszawa 2010. Ad. 11. M. Bizan, P. Hertz, Glosy do „Kordiana” [w:] J. Słowacki, Kordian, Warszawa 1972. R. Fieguth, Granice ironii w „Kordianie” Juliusza Słowackiego [w:] Ciało, płeć, literatura. Prace ofiarowane Profesorowi Germanowi Ritzowi w pięćdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa 2001. Ad. 12. K. Górski, Irydion i Konrad Wallenrod [w:] tenże, Mickiewicz. Artyzm i język, Warszawa 1977. M. Janion, Między przeznaczeniem a Opatrznością [w:] tejże, Romantyzm. Studia o ideach i stylu, Warszawa 1969. Ad. 13. Z. Stefanowska, Historia i profecja. Studium o „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego”, Warszawa 1962. Ad. 14. J. Przyboś, Widzę i opisuję i „Historia szlachecka”, czyli baśń [w:] tegoż, Czytając Mickiewicza, Warszawa 1956. Ad. 15. M. Maciejewski, Przesłanie „z drugiego brzegu”. Mickiewicza liryka lat ostatnich [w:] Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanuu. Antologia, Kraków 1998. Ad. 16. E. Hoffmann-Piotrowska, „Powołaniem moim jest trzymać nić polską” Mickiewicz-towiańczyk o narodzie, historii, ojczyźnie [w:] tejże, Mickiewicz-towiańczyk. Studium myśli, Warszawa 2004. Ad. 17. A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989. Ad. 18. M. Janion, Zwierciadło zwierciadeł [w:] tejże, Żyjąc tracimy życie, Warszawa 2001. Ad. 19. S. Treugutt, „Beniowski”. Kryzys indywidualizmu romantycznego, Warszawa 1999. Ad. 20. R. Przybylski, Cena wyboru [w:] tegoż, Wtajemniczenie w los, Warszawa 1985. M. Janion, M. Żmigrodzka, Koliszczyzna [w:] tychże, Romantyzm i historia, Warszawa 1978. Ad. 21. S. Treugutt, Książę niezłomny na ruinach Baru [w:] Przemiany tradycji barskiej, Kraków 1972. M. Kostaszuk, „Anhelli” – dowód na mesjanizm?, „Kultura” nr 18/1988. Ad. 22. M. Piwińska, Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa 1992. Ad. 23. M. Janion, Tak będzie kiedyś pisała Polska [w:] tejże, Czas formy otwartej, Warszawa 1984. Ad. 24. S. Makowski, „Król Duch” – czyli tajemnica początku i końca, „Przegląd Humanistyczny” nr 4/1996. Ad. 25. M. Janion, Czyn i klęska. Rzecz o tragizmie [w:] tejże, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975. Ad. 26. W. Rzońca, Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005. Ad. 27. S. Sawicki, Norwida walka z formą, Warszawa 1986. Ad. 28. I. Sławińska, Reżyserska ręka Norwida, Kraków 1971. |
Zakres tematów: |
I semestr: 1. Europa romantyczna – czym jest “utwór zbójecki”? F. Schiller, Zbójcy. 2. Europa romantyczna cz. 2 – faustyzm i jego dziedzictwo: J. W. Goethe, Faust. 3. Europa romantyczna cz. 3 – reneizm i jego dziedzictwo: F.-R. Chateaubriand, Rene. 4. Spór, który zrodził romantyzm: A. Mickiewicz, Ballady i romanse. 5. Wobec miłości romantycznej: A. Mickiewicz Dziady cz. IV i I. 6. Bohater orientalny w romantyzmie: A. Mickiewicz, Sonety krymskie i odeskie; lektury dodatkowe: J. Słowacki, Arab; G. Byron, Korsarz. 7. Romantyczne okolice śmierci: A. Malczewski, Maria 8. Romantyczne okolice śmierci cz. 2: S. Goszczyński, Zamek kaniowski. 9. Makiawelizm po polsku? A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod 10. Dramat romantyczny – dramat misteryjny: A. Mickiewicz, Dziady cz. III. 11. Dramat romantyczny – dramat misteryjny cz. 2: J. Słowacki, Kordian 12. Dramat romantyczny – dramat misteryjny cz. 3: Z. Krasiński, Irydion 13. Mesjanizm a profecja: A. Mickiewicz, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego. 14. W raju utraconym: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz. II semestr: 15. Liryzm rzymski, liryzm lozański: A. Mickiewicz, Liryki rzymskie i Liryki lozańskie. 16. Na czym polega dziejowa misja Słowiańszczyzny? - A. Mickiewicz, Wykłady o literaturze słowiańskiej 17. Fenomen Andrzeja Towiańskiego: S. Goszczyński, Dziennik Sprawy Bożej. 18. Romantyczny bohater przeklęty a byronizm. J. Słowacki, Lambro; lektury dodatkowe: G. Byron, Kain. 19. Autotematyzm i dygresyjność: J. Słowacki, Beniowski. 20. Historyczny mit powstań XVIII wieku: J. Słowacki, Horsztyński i Sen srebrny Salomei. 21. Zapowiedź bohatera genezyjskiego i jego ewolucja: J. Słowacki, Anhelli i Ksiądz Marek. 22. Wykład filozofii genezyjskiej w Genezis z Ducha J. Słowackiego; lektury dodatkowe: J. Słowacki, Książę Niezłomny (na podstawie P. Calderona). 23. Zdrajca w genezyjskim ogrodzie: J. Słowacki, Samuel Zborowski. 24. Epopeja słowiańska czy próba Księgi? J. Słowacki, Król-Duch. 25. Mesjanizm i romantyczna historiozofia: Z.. Krasiński, Przedświt. 26. C. Norwida polemika ze światopoglądem romantycznym: C. Norwid, Vade-mecum i Białe kwiaty. 27. Piękno jako kształt Miłości – Norwidowska koncepcja sztuki w Promethidionie. 28. Biała tragedia i wysoka komedia – przemiany dramatu w dziele C. Norwida. C. Norwid, Pierścień Wielkiej-Damy. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie obecności (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze), przygotowania do zajęć i aktywności podczas dyskusji. Student obowiązany jest napisać pracę roczną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy rocznej. Ocena z egzaminu ustnego jest końcową oceną z przedmiotu. Na egzaminie obowiązuje znajomość zagadnień poruszanych na wykładzie i ćwiczeniach oraz utworów i opracowań (w wyborze) podanych w liście lektur. |
Uwagi: |
Rajkowska Aleksandra/Samsel Karol |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.