Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej po 1864 roku [3001-11A3LP] Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia literatury polskiej po 1864 roku [3001-11A3LP]
Zajęcia: Rok akademicki 2022/23 [2022] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:15 - 14:45
sala 7
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Urszula Kowalczuk, Łukasz Książyk
Literatura:

Literatura uzupełniająca na semestr zimowy - opracowania (teksty literackie, które będą omawiane na zajęciach, wymienione są przy tematach):

2.

- Woźniakiewicz-Dziadosz, Powieści powstańcze Bolesławity, w: Zdziwienia Kraszewskim, red. M. Zielińska, Wrocław 1990.

- E. Warzenica-Zalewska, Przełom scjentystyczny w publicystyce warszawskiej obozu młodych, Wrocław 1978.

3.

- J. Maciejewski, Miejsce pozytywizmu polskiego w XIX-wiecznej formacji kulturowej, w: Pozytywizm. Języki epoki, red. G. Borkowska, J. Maciejewski, Warszawa 2001.

4.

- M. Żmigrodzka, Strategia powieści tendencyjnej, w: tejże, Orzeszkowa. Młodość pozytywizmu, Warszawa 1965.

- A. Górnicka-Boratyńska, „Marta” i „Maria” – kwestia kobieca w twórczości Elizy Orzeszkowej, w: „Stańmy się sobą”. Cztery projekty emancypacji (1863–1939), Warszawa 2001.

5.

- D. M.Osiński, Aleksander Świętochowski w poszukiwaniu formy. Biografia myśli, Warszawa 2011 (wybrane fragmenty).

- A. Mazur, „Ludi bene fundati”? Dylematy etyczne w „Tragikomedii prawdy” Aleksandra Świętochowskiego, w: Etyka i literatura. Pisarze polscy lat 1863–1918 w poszukiwaniu wzorów życia i sztuki, red. E. Ihnatowicz, E. Paczoska, Warszawa 2006.

6.

- A. Mazur, Nowela jako „epifania”, w: tejże, Transcendencja realistów. Motywy metafizyczne w polskiej i niemieckiej prozie II połowy XIX wieku, Opole 2001.

- D.M. Osiński, O chorowaniu i żydowskości w warszawskim tekście Marii Konopnickiej, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” 2015, R. VIII (L).

7-8.

- J. Tomkowski, Największy skarb, Lekcja profesora Dębickiego, w: tegoż, Mój pozytywizm, Warszawa 1993.

- A. Mazur, Magdalena Brzeska i Maggie Tuliver – wiktoriańskie siostry? O niektórych paralelach „Emancypantek” Bolesława Prusa i „Młyna nad Flossą” George Eliot, w: Wiktorianie nad Tamizą i nad Wisłą, red. E. Paczoska, A. Budrewicz, Warszawa 2016.

9.

- I. Gubernat, Przedsionek piekła. O powieściopisarstwie Gabrieli Zapolskiej, Słupsk 1998 (wybrane fragmenty).

- K. Kłosińska, Ciało, pożądanie, ubranie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej, Kraków 1999 (wybrane fragmenty).

10.

- E. Paczoska, Teoretyk w laboratorium naturalizmu, w: J. Kulczycka-Saloni, D. Knysz-Rudzka, E. Paczoska, Naturalizm i naturaliści w Polsce, Warszawa 1991.

- A. Martuszewska, Pozytywistyczna mowa ezopowa w kontekście literackich kategorii dotyczących milczenia i przemilczenia, w: Z domu niewoli, red. J. Maciejewski, Wrocław 1988.

11.

- M. Kabata, Warszawska batalia o nową sztukę („Wędrowiec" 1884–1887)", Warszawa 1978 – wybrane fragmenty.

- M. Vražic, Stanisław Witkiewicz i Witkacy. Dwa paradygmaty sztuki, dwie koncepcje kultury, Warszawa 2013 (wybrane fragmenty).

12.

- Z. Mocarska-Tycowa, Wybory i konieczności. Poezja Asnyka wobec gustów estetycznych i najważniejszych pytań swoich czasów, Toruń 2005 (wybrane fragmenty).

- T. Budrewicz, Poezja a ulica, w: tegoż, Rymowane spory. Asnyk, Kraków 2015;

R. Okulicz-Kozaryn, Rok 1894. Właściwy początek Młodej Polski, w: tegoż, Rok 1864 oraz inne szkice o Młodej Polsce, Poznań 2013;

13.

- A. Bielik-Robson, W poszukiwaniu reguły: człowiek estetyczny i jego doświadczenie nowoczesności, w: tejże, Inna nowoczesność, Kraków 2000.

- H. Markiewicz, Bezdogmatowcy i melancholicy, w: tegoż, W kręgu Żeromskiego, Warszawa 1977.

- A. Rozpłochowska, Dekadentyzm utracony, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 4.

14.

- D. Knysz-Rudzka, Ignacy Dąbrowski czyli naturalistyczne progi Młodej Polski, w: J. Kulczycka-Saloni, D. Knysz-Rudzka, E. Paczoska, Naturalizm i naturaliści w Polsce, Warszawa 1992.

- M. Sadlik, Konfesje samotnych. W kręgu prozy spowiedniczej 1884-1914, Kraków 2004;

15. Literatura zostanie ustalona wspólnie ze studentami;

Semestr letni

16.

- „Antologia liryki Młodej Polski”, red. Ireneusz Sikora, Wrocław 1990.

- Maria Podraza-Kwiatkowska, „Przełomowe znaczenie literatury Młodej Polski”, w: eadem, „Somnambulicy – dekadenci – herosi”, Kraków 1985.

17.

- Stanisław Przybyszewski, "Requiem aeternam", w: idem, "Wybór pism",, BN I-190., Stanisław Przybyszewski, "Z psychologii jednostki twórczej. Chopin i Nietzsche"; Wacław Nałkowski, "Forpoczty ewolucji psychicznej i troglodyci", w: "Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski", oprac. Maria Podraza-Kwiatkowska, BN I-212;

- Andrzej Z. Makowiecki, „<Norma to głupota, degeneracja zaś to geniusz>”, w : „Obraz głupca i szaleńca w kulturach słowiańskich”, red. Teresa Dąbek-Wigrowa, Andrzej Z. Makowiecki, Warszawa 1996;

- Paweł Dybel, „Pogrzeb Edypa. O <Requiem aeternam> Stanisława Przybyszewskiego”, w: idem, „Urwane ścieżki. Przybyszewski – Freud – Lacan”, Kraków 2000.

18.

- Tadeusz Konczyński, "Gabriel D’Annunzio"; Piast [Stanisław Szczepanowski], "Dezynfekcja prądów europejskich"; Ludwik Szczepański, "Sztuka narodowa"; Marian Zdziechowski, "Płazy a ptaki"; Quasimodo [Artur Górski], "Młoda Polska. Felieton nie posłany na konkurs <Słowa Polskiego>”, w: "Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski", oprac. Maria Podraza-Kwiatkowska, BN I-212;

- Anna Kieżuń, „Zdziechowski, Górski i <Młoda Polska>. Spór czy porozumienie?”, w: „Etyka i literatura. Pisarze polscy lat 1863-1918 w poszukiwaniu wzorów życia i sztuki”, red. Ewa Ihnatowicz i Ewa Paczoska, Warszawa 2006.

19.

- Jan Kasprowicz, "Hymny", w: idem, "Wybór poezji", oprac. Jan Józef Lipski, BN I-120;

- Artur Hutnikiewicz, „<Hymny>” Jana Kasprowicza”, Warszawa 1973.

20.

- Joseph Conrad, "Jądro ciemności", wydanie dowolne;

lub

- Oscar Wilde, "Portret Doriana Graya", wydanie dowolne;

21.

- Władysław Reymont, „Ziemia obiecana”, BN I-286;

- Magdalena Popiel, „Brzydota i patos cywilizacji. <Ziemia obiecana> Władysława Reymonta”, w: eadem, „Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej”, Kraków 1999.

22.

- Jan August Kisielewski," W sieci", w: idem, "Dramaty", BN I-196;

- Andrzej Z. Makowiecki, „Artysta i filistrzy: Konflikt czy symbioza”, w: idem, „Młodopolski portret artysty”, Warszawa 1971.

23.

- Wacław Berent, "Próchno", BN I-234;

- Magdalena Popiel, „Ironia, paradoks i <człowiek dostojny>”. <Próchno> Wacława Berenta, w: eadem, „Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej”, Kraków 1999;

- Andrzej Z. Makowiecki, „Twórczość i improduktywizm”, w: idem, „Młodopolski portret artysty”, Warszawa 1971.

24.

- Stanisław Wyspiański, "Wyzwolenie", BN I-200;

- Michał Głowiński, „Konstelacja <Wyzwolenia>”, w: idem, „Ekspresja i empatia. Studia o młodopolskiej krytyce literackiej”, Kraków 1997;

- Magdalena Popiel, „Wyspiański – artysta agonu, Starcie drugie: Wyspiański – Mickiewicz”, w: eadem, „Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty”, Kraków 2008.

25.

- Karol Irzykowski, "Pałuba", BN I-240;

- Kazimierz Wyka, „<Pałuba> a <Próchno>, w: idem, „Modernizm polski”, Kraków 1959;

- Teresa Walas, „Osobowość rozszczepiona i mózgowcy”, w: eadem, „Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890-1905)”, Kraków 1986.

26.

- Tadeusz Miciński, "Kniaź Patiomkin", w: idem, "Utwory dramatyczne", t. I, wybór i oprac. Teresa Wróblewska, Kraków 1996;

- Karol Irzykowski, „Dwie rewolucje”, w: idem, „Wybór pism krytycznoliterackich”, BN-222;

- Elżbieta Rzewuska, „O dramaturgii Tadeusza Micińskiego”, Wrocław 1977.

27.

- Stefan Żeromski, „Dzieje grzechu”, wydanie dowolne;

- Dariusz Trześniowski, „Kim jest Ewa Pobratyńska? Rzecz o antypsychologizmie Stefana Żeromskiego”, w: „Światy Stefana Żeromskiego”, red. Maria Olszewska i Grzegorz Bąbiak, Warszawa 2005.

28.

- Roman Jaworski "Historie maniaków", wydanie dowolne;

- Ryszard Nycz, "Gest śmiechu. Z przemian świadomości literackiej początku XX wieku (do pierwszej wojny), w: idem, "Język modernizmu", Wrocław 1997.

29.

- Wacław Berent, "Ozimina", BN I-213;

- Kontekst: Stanisław Wyspiański, "Wesele";

- Bronisław Malinowski, „Uwagi o <Oziminie> Wacława Berenta, w: idem „Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu”, oprac. Grażyna Kubica, Kraków 2001.

30.

- Tadeusz Boy Żeleński, „Słówka”, wydanie dowolne;

- Tadeusz Boy Żeleński, „Znaszli ten kraj?...”, wydanie dowolne;

- Roman Zimand, „Mitotwórca”, w: idem, „Trzy studia o Boyu”, Warszawa 1961.

Zakres tematów:

Semestr zimowy:

1. Zajęcia organizacyjne

2. W kręgu narodowej mitologii

- J. I. Kraszewski, Dziecię Starego Miasta (BN I - 71)

3. Przełom – „energia skandalu"

- Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, red. J. Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985:

A. Świętochowski, My i wy, Pleśń społeczna i literacka,

P. Chmielowski, Utylitaryzm w literaturze

4. Powieść tendencyjna – uwarunkowania i ograniczenia

- E. Orzeszkowa, Marta

- E. Orzeszkowa, Kilka uwag nad powieścią, O powieściach T.T. Jeża z rzutem oka na powieść w ogóle – oba artykuły znajdują się w Programach i dyskusjach literackich okresu pozytywizmu

5. Korekta programowych oczywistości

- A. Świętochowski, Dumania pesymisty, oprac. E. Paczoska, Warszawa 2002

- A. Świętochowski, Nowele i opowiadania (BN I - 185)

6. Nowela i laboratorium percepcji

- M. Konopnicka, Szpital żydowski w Warszawie

- B. Prus, Przygoda Stasia, Widziadła

- E. Orzeszkowa, Oni (z cyklu Gloria victis)

7- 8. Wyzwania i pułapki nowoczesności

- B. Prus, Emancypantki – wydanie dowolne

9. „Zola w spódnicy” i emancypacja cielesności

- G. Zapolska, Kaśka Kariatyda – wydanie dowolne

- G. Zapolska, Przedmowa do „Kaśki Kariatydy”, w: Modernizm. Spotkania. Antologia, pod red. E. Paczoskiej i L. Magnone, Warszawa 2008.

10. Zwyczajność i przeciętność jako tematy literatury

- A. Sygietyński, Wysadzony z siodła – wydanie dowolne

- A. Sygietyński, Współczesna powieść we Francji, w: Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu

11. Obszary poszukiwań. Natura-kultura/Peryferia i centra

- S. Witkiewicz, Na przełęczy – wydanie dowolne

12. Poetycka próba syntezy?

- A. Asnyk, Nad głębiami

13. Dylematy „człowieka estetycznego"

- H. Sienkiewicz, Bez dogmatu – wydanie dowolne

14. Języki kryzysu

– I. Dąbrowski, Śmierć

15. Tematy zajęć zostaną ustalone wspólnie ze studentami

Semestr letni

16. Wprowadzenie do epoki Młodej Polski.

17. Modernistyczna osobowość neurotyczna w literaturze i publicystyce.

18. Młodopolskie programy i dyskusje - spór o sztukę narodową.

19. (Pre)ekspresjonizm i katastrofizm - "Hymny" J. Kasprowicza.

20. "Zgroza, zgroza" jako opis kondycji człowieka XX wieku.

21. Modernistyczne miasto.

22. Artysta kontra filister : "W sieci" J.A. Kisielewskiego.

23."Próchno" W. Berenta: modernistyczna księga mitów artystowskich.

24."POEZJO, PRECZ!!! JESTEŚ TYRANEM!!" S. Wyspiańskiego konfrontacja z romantyzmem.

25. Karol Irzykowski - Wysłannik Bogini Rzeczywistości.

26. Po rewolucji 1905; "Kniaź Patiomkin" - dramat (pre)ekspresjonistyczny.

27. „Erotyczna” powieść Żeromskiego – „Dzieje grzechu”.

28. Modernistyczna groteska; "Historie maniaków".

29. Po rewolucji 1905; "Ozimina" - powieść polifoniczna.

30. Młoda Polska się śmieje.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach;

- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji);

- praca roczna dopuszczająca do egzaminu.

Uwagi:

Kowalczuk Urszula/Książyk Łukasz

W sytuacji, gdyby zajęcia miały formę zdalną, odbędą się za pośrednictwem narzędzi Google. Kamery i mikrofony – wymagane.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)