Ku nowoczesności. Żydzi w okresie pierwszej wojny światowej i dwudziestoleciu międzywojennym (1914-1939) [2900-JSL-ZWMW-KL]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ku nowoczesności. Żydzi w okresie pierwszej wojny światowej i dwudziestoleciu międzywojennym (1914-1939) [2900-JSL-ZWMW-KL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Kozłowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. in. Brenner M., The Renaissance of Jewish Culture in Weimar Germany, New Haven and London 1996; Kobrin R., Żydowski Białystok i jego diaspora, tłum. A. Musiał, Białystok 2014; Kuznitz C., YIVO and the Making of Modern Jewish Culture: Scholarship for the Yiddish Nation, Cambridge 2014; Mendelsohn E., Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym, tłum. A. Tomaszewska, Warszawa 1992; Shore M., Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem, tłum. M. Szuster, Warszawa 2008; Veidlinger J., The Moscow State Yiddish Theater: Jewish Culture on the Soviet Stage, Bloomington 2000; Volovici L., Nacjonalizm i „kwestia żydowska” w Rumunii lat trzydziestych XX wieku, tlum. K. Jurczak, Kraków 2017 Materiały polecone przez prowadzącą zajęcia |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom możliwie szerokiej wiedzy na temat dziejów i kultury Żydów w okresie pierwszej wojny światowej oraz w dwudziestoleciu miedzywojennym (ze szczególnym naciskiem na historię powszechną) oraz wybranych zagadnień monograficznych. Przykładowe zagadnienia poruszane na zajęciach: 1. Skutki I wojny światowej Losy społeczności żydowskich w dwudziestoleciu międzywojennym w/na: 1. Rosji i ZSRR 2. Czechosłowacji 3. Węgrzech 4. Rumunii 5. Litwie, Łotwie i Estonii 7. Francji 8. Włoszech 9. Republice Weimarskiej i III Rzeszy 10. USA 11. Ameryce Południowej 12. Krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny, analiza tekstów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
złożenie pisemnego zaliczenia (warunkiem zdania jest otrzymanie ponad 60% punktów) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Magdalena Kozłowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.