Historia literatury polskiej: romantyzm [3001-11A2LR]
Rok akademicki 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Historia literatury polskiej: romantyzm [3001-11A2LR] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Olaf Krysowski, Maria Makaruk |
Zakres tematów: |
1) Zajęcia wprowadzające. Romantyczna koncepcja świata – M. Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975 (rozdziały: "Romantyzm a początek świata nowożytnego", „Romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich”); – Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja, oprac. A. Kowalczykowa. (W. Wordsworth, przedmowa do drugiego wyd. Ballad lirycznych; S. T. Coleridge, Ogólny charakter literatury i sztuki gotyckiej, O poezji czyli sztuce; Friedrich Schlegel, fragmenty z "Athenaum"; Novalis, Kwietny pył; F. R. de Chateaubriand, O kościołach gotyckich [w:] tenże, Geniusz chrześcijaństwa). 2) Werteryzm J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera (wydanie dowolne) – T. Żeleński (Boy), Czytałem Wertera [w:] Tegoż, Reflektorem w mrok, Warszawa 1978; – M. Janion, Trzy daty [w:] Tejże, Żyjąc tracimy życie, Warszawa 2001; – S. Chwin, Werter i "grzech istnienia” [w:] Tegoż, Samobójstwo i grzech istnienia, Gdańsk 2012. 3) „Książki zbójeckie” F. Schiller, Zbójcy. Wrocław 1986 (BN, Seria II, nr 30). – M. Janion, Przewrotny Prometeus” [w:] Tejże, Romantyzm, rewolucja, marksizm, Warszawa 1972; – O. Dobijanka-Witczakowa, wstęp [w:] F. Schiller, Zbójcy. Wrocław 1986 (BN Seria II, nr 30); – B. Korzeniewski , „Drama" w warszawskim Teatrze Narodowym podczas dyrekcji Ludwika Osińskiego (1814–1831) [w:] Tegoż, Drama i inne szkice, Wrocław 1993. 4) Faustyzm J. W. Goethe, Faust. Tłum. A. Pomorski. Warszawa 1999. – M. Kuziak, Jak jest zrobiony "Faust" Goethego? [w:] Mojry. Początek-Trwanie-Koniec, Kraków 2018; (https://www.academia.edu/38037452/1_Micha%C5%82_Kuziak) – M. Janion, Pełnia Fausta, czyli tragedia antropologiczna [w:] Tejże, Wobec zła, Chotomów 1989; – T. Kubikowski, Noc, Faust i rzeczywistość [w:] Tegoż, Teatralne doświadczenia Wilhelma Meistra, Warszawa 2014; – A. Pomorski, posłowie [w:] J. W. Goethe, Faust, tłum. Adam Pomorski, Warszawa 1999. 5) Polemika światopoglądowa i estetyczna klasyków z romantykami J. Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych [w:] S. Kawyn, Walka romantyków z klasykami, Wrocław 1960. K. Brodziński, Wybór pism, opr. A. Witkowska, Wrocław 1966 (O klasyczności i romantyczności). M. Mochnacki, O literaturze polskiej w wieku XIX, oprac. Z. Skibiński, Łódź 1985 (rozdz. III). A. Mickiewicz, „O poezji romantycznej” (Przemowa do I tomu Poezji). 6) Młodzieńcza twórczość Mickiewicza i filomatów A. Mickiewicz, wybór poezji z lat 1817-1822; Poezja Filomatów, oprac. Jan Czubek, Kraków 1922 (wybór) R. Majewska, Disce puer latinae! – czyli o edukacji Adama Mickiewicza, w: Życie codzienne romantyków, red. O. Krysowski, T. Jędrzejewski, Warszawa 2017. D. Seweryn, "...jak tam zaszedłeś". Mickiewicz w szkole klasycznej, Lublin 1997 (s. 15-65). 7) Wokół polskiego przełomu romantycznego A. Mickiewicz, I tom Poezji, Wilno 1822; – K. Cysewski, „Ballady i romanse" - przewodnik epistemologiczny, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 3; https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n3/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n3-s65-100/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n3-s65-100.pdf – I. Opacki, W środku niebokręga. O "Balladach i Romansach»" Mickiewicza [w:] tenże, W środku niebokręga. Poezja romantycznych przełomów, Katowice 1995; 8) Litwa w przedlistopadowej twórczości Mickiewicza A. Mickiewicz, Grażyna, Konrad Wallenrod; – M. Kuziak, Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza, Słupsk 2006 (fragmenty); – P. Bukowiec, Dwujęzyczne początki nowoczesnej literatury litewskiej, Kraków 2008; – T. Venclova, Powrót do rodzinnej Europy, czyli Mickiewiczowska Litwa i Mickiewicz na Litwie, przeł. A. Kozak [w:] Tegoż, Niezniszczalny rytm. Eseje o literaturze, red. K. Bratkowski, Sejny 2002. 9) Poetyka melancholii i grozy w utworach szkoły ukraińskiej – cz. 1: Antoni Malczewski, Maria A. Malczewski, Maria, oprac. W. Kubacki, Warszawa 1956 lub oprac. R. Przybylski, Wrocław 1958 lub oprac. H. Krukowska i J. Ławski, Białystok 1995. Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii” pod red. H. Krukowskiej, Białystok 1997 (J. Brzozowski, O pacholęciu w „Marii” raz jeszcze; A. Fabianowski, Filozofia stepu w „Marii”). M. Dernałowicz, Antoni Malczewski, Warszawa 1967 (dla osób szczególnie zainteresowanych biografią i twórczością Malczewskiego). 10) Poetyka melancholii i grozy w utworach szkoły ukraińskiej – cz. 2: Seweryn Goszczyński, Zamek kaniowski S. Goszczyński, Zamek kaniowski, oprac. M. Grabowska, M. Janion, Warszawa 1958 lub oprac. H. Krukowska, Białystok 1994. H. Krukowska, Czarny romantyzm Goszczyńskiego, w: A. Malczewski, Maria, oprac. H. Krukowska, Białystok 1994. R. Przybylski, Świat jako maszyna piekielna [w:] Studia z teorii i historii poezji (wyd. zbior.), seria II, Wrocław 1970. 11) Bajronizm młodzieńczej poezji Juliusza Słowackiego (Lambro) J. Słowacki, Lambro (dowolne wydanie). G. G. Byron, Korsarz [w:] Wybór dzieł, oprac. J. Żuławski, Warszawa 1989. J. Kleiner, Poezja przeżyć nowych (Lambro), w: tenże, Juliusz Słowacki. Dzieje Twórczości, t. 1: Twórczość młodzieńcza, Warszawa 1999. I. Dobrzycka, Kształtowanie się twórczości Byrona. Bohater bajroniczny a zagadnienie narodowe, Wrocław 1963 (rozdz. 3: Powieści poetyckie). 12) Dziady Adama Mickiewicza między tradycją łacińską a bizantyjską A. Mickiewicz, Dziady (dowolne wyd.). O. Krysowski, Tradycja bizantyjska w twórczości Mickiewicza, Warszawa 2009 (rozdz. IV i VI). 13) Romantyczny mesjanizm i prowidencjalizm (Adam Mickiewicz, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego) A. Mickiewicz, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego (dowolne wydanie) Z. Stefanowska, Profetyczny charakter „Ksiąg”, w: taż, Historia i profecja. Studium o „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza, Warszawa 1962. Hasło „mesjanizm”, w: Słownik literatury polskiej XIX w. 14) Psychomachia w polskim dramacie romantycznym (Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia) Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia (dowolne wyd.) M. Janion, Nie-Boska komedia. Bóg i świat historyczny, w: taż, Prace wybrane, t. 2: Tragizm, historia, prywatność, Kraków 2000. 15) Anhelli Juliusza Słowackiego w kontekstach literackich i kulturowych (Biblia, Boska komedia, szamanizm syberyjski) J. Słowacki, Anhelli (dowolne wyd.). M. Eliade, Mity, sny i misteria, Warszawa 1994 (rozdz. V: Doświadczenie zmysłowe a doświadczenie mistyczne u ludów prymitywnych). Józef Kopeć, Dziennik brygadiera wojsk polskich, oprac. A. Kuczyński, Z. Wójcik, Warszawa-Wrocław 1995 (rozdz. XVIII i XX). 16) Liryki lozańskie Mickiewicza – tematy, motywy, poetyka A. Mickiewicz, wiersze z lat 1839-1840 (dowolne wyd.). J. Brzozowski, Fragment lozański. Próba komentarza do wierszy ostatnich Mickiewicza, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria” 1991. 17) Poemat dygresyjny i kategoria ironii romantycznej (Juliusz Słowacki, Beniowski) J. Słowacki, Beniowski (pieśni I-V) F. Schlegel, O niezrozumiałości, w: Pisma teoretyczne niemieckich romantyków, oprac. T. Namowicz, Warszawa 2000; hasło „ironia romantyczna”, w: Słownik literatury polskiej XIX w. W. Szturc, Ironia romantyczna, Warszawa 1992 (cz. 3: Ironia romantyczna; I Pojęcie ironii romantycznej, s. 67-98). 18) Humor i komizm (Aleksander Fredro, Pan Jowialski) A. Fredro, Pan Jowialski, oprac. W. Billip, Wrocław 1968. M. Inglot, Komedie Aleksandra Fredry, Wrocław 1978 (fragmenty poświęcone Panu Jowialskiemu); T. Żeleński-Boy, Obrachunki fredrowskie, Warszawa 1989 (Pan Jowialski). 19) Edgar Allan Poe jako prekursor symbolizmu i nadrealizmu (Król Mór, Anioł dziwnych przypadków) E. A. Poe, opowiadania (Król Mór, Anioł dziwnych przypadków). Edgar Allan Poe. Niedoceniony nowator, red. E. Kasperski i Ż. Nalewajk, Wrocław 2010 (1 wybrany artykuł). 20) Myśl historiozoficzna Zygmunta Krasińskiego w latach 40. (Przedświt) Z. Krasiński, Przedświt (dowolne wyd.) A. Bagłajewski, Poezja „trzeciej epoki”. O twórczości Zygmunta Krasińskiego w latach 1836-1843, Lublin 2009 (rozdz. Krasiński-Hegel (z polską filozofią narodową w tle). J. Kleiner, Zygmunt Krasiński. Studia, Warszawa 1998 (cz. II, rozdz. [Przedświt], s. 213-230. 21) Katastrofizm i dekadencja w liryce Zygmunta Krasińskiego Z. Krasiński, wiersze (Czas, Nad miastem chmury, Mord elektrycznym prądem i in.) – dowolne wyd. M. Bieńczyk, Czarny człowiek, Gdańsk 2001 (Wprowadzenie i 1 rozdział do wyboru). 22) Myśl Genezyjska Juliusza Słowackiego (Genezis z Ducha) J. Słowacki, Genezis z Ducha (dowolne wyd.). A. Kowalczykowa, Wstęp, w: J. Słowacki, Krąg pism mistycznych, Wrocław 1997. 23) Romantyczna korespondencja i synteza sztuk (J. Słowacki, wiersze z tzw. okresu genezyjskiego) J. Słowacki, wiersze: Anioł ognisty – mój anioł lewy..., Bóg duch, innego zwać nie będziecie..., Panie! o którym na niebiosach słyszę..., Radujcie się, Pan wielki narodów nadchodzi!... (Dzieła pod red. Krzyżanowskiego, t. 1 lub Dzieła wszystkie pod red. Kleinera, t. 12 cz. 1 lub Wiersze, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, Wrocław 2013). Reprodukcje dzieł malarskich (Fra Angelico, Sąd Ostateczny; Rafael, Transfiguracja, Koronacja Maryi) oraz ikon (Transfiguracja, Ojcostwo). 24) Mit a historia w Królu-Duchu Juliusza Słowackiego (rapsod I) L. Nawarecka, Mistyczny sens mitu w „Królu-Duchu” Juliusza Słowackiego, Katowice 2010 (rozdział 3: Rapsod o Popielu). 25) Postromantyczny wizerunek artysty i sztuki C. K. Norwid, Promethidion, oprac. A. Zaleski, Warszawa 1989. O. Krysowski, Wizja sztuki w Promethidionie, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 1997. 26) Norwidowska koncepcja poety i poezji C. K. Norwid, Vade-mecum, oprac. Józef Fert, Wrocław 1990. W. Rzońca, Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005 (rozdz. 2: Norwid wobec „wielkoludów”). 27) Nowatorstwo gatunkowe utworów Cypriana Norwida. Pierścień wielkiej damy jako tragedia biała J. Brzozowski, Świat rzeczy w „Pierścieniu wielkiej damy”, „Studia Norwidiana” 2017, t. 35. Hasło „Pierścień wielkiej damy” w: Literatura Polska. Przewodnik Encyklopedyczny, red. J. Krzyżanowski, Cz. Hernas, t. 2, Warszawa 1985. 28) Obraz cywilizacji europejskiej w nowelistyce Norwida C. K. Norwid, Cywilizacja (Pisma wszystkie, oprac. J. W. Gomulicki, t. 6, Warszawa 1971). Z. Stefanowska, Norwid – pisarz wieku kupieckiego i przemysłowego, w: Literatura, komparatystyka, folklor. Księga poświęcona J. Krzyżanowskiemu, Warszawa 1968. 29) Dandyzm w literaturze i kulturze romantyzmu Baudelaire Ch., Sztuka romantyczna. Dzienniki poufne, przeł. A. Kijowski, Warszawa 1971 (część II – Dzienniki poufne). Hasło „dandyzm”, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku. R. Przybylski, Gentleman i dandys, w: Style zachowań romantycznych red. M. Janion i M. Zielińska, Warszawa 1986. 30) Długie trwanie romantyzmu M. Janion, Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa 2000 (rozdz. Misterium nieprzerwane, Forma i śmierć, Zmierzch paradygmatu). |
Metody dydaktyczne: |
Indywidualna i zespołowa praca z tekstem (analiza i interpretacja), dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie obecności (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze), przygotowania do zajęć i aktywności podczas dyskusji. Student jest obowiązany napisać pracę roczną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest zaliczenie dwóch semestrów ćwiczeń oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pracy rocznej. Ocena z egzaminu ustnego jest końcową oceną z przedmiotu. Na egzaminie obowiązuje znajomość zagadnień poruszanych na ćwiczeniach oraz utworów i opracowań (w wyborze) podanych w liście lektur. |
Uwagi: |
Maria Makaruk (15 h) / od 21.11.2023 Olaf Krysowski (45 h) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.