Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura najnowsza [3001-11B2LX] Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatura najnowsza [3001-11B2LX]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/24 [2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Karol Hryniewicz
Literatura:

1. Marcin Pietrzak, Przełom czy ciągłość, w: Literatura polska 1990-2000, t. I, red. Tomasz Cieślak, Krystyna Pietrych, Kraków 2002.

Przemysław Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996. Kraków 1997.

Janusz Sławiński, Zanik centrali, „Kresy” 1994, nr 1.

2. Czesław Miłosz: Dalsze okolice; Na brzegu rzeki; Druga przestrzeń; Wiersze ostatnie (w: Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie, Kraków 2011. (wybór)

Tadeusz Różewicz: Płaskorzeźba, Wrocław 1991; Zawsze fragment (recycling), Wrocław 1998; Nożyk profesora, Wrocław 2001. (wybór)

3. Marcin Świetlicki: Wiersze, Kraków 2011 (tomy: Zimne kraje i Schizma); Drobna zmiana, Warszawa 2016; Ale o co ci chodzi?, Lusowo 2019; Jacek Podsiadło: Arytmia, Warszawa 1993; Pod światło, Opole 2011; Przez sen, Lublin 2014 (wybór)

4. Bohdan Zadura, Starzy znajomi, Warszawa 1986; Kopiec kreta, Wrocław 2002; Nocne życie, Wrocław 2010; Po szkodzie, Stronie Śląskie 2018; Puste trybuny, Stronie Śląskie 2021 (wybór)

5. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998

6. Stefan Chwin, Hanemann, Gdańsk 1997.

7. Magdalena Tulli, Sny i kamienie, Warszawa 1995.

8. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2006.

9. Olga Tokarczuk, Empuzjon, Kraków 2022

10. Zbigniew Herbert, Martwa natura z wędzidłem (wybór), Wrocław 1993; Olga Tokarczuk, Wykład noblowski, 2019.

11. Slawomir Shuty, Blok, http://haart.e-kei.pl/blok/spis.html

12. Adam Zagajewski, Obrona żarliwości oraz wybór poezji, Kraków 2003

13. Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku, „Dialog” 1992. nr 10.

14. Tadeusz Słobodzianek, Nasza klasa, Gdańsk 2008; Bożena Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie, Kraków 2008.

15. Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające (wokół przełomu 1989)

Poetyckie kontynuacje i zerwania – starzy i młodsi poeci:

2. Epifanie Czesława Miłosza i transgresje Tadeusza Różewicza

3. „przyszli barbarzyńcy” – Marcin Świetlicki, Jacek Podsiadło

4. Bohdan Zadura - „Klasyk na luzie”?

5. „…jest ważne to, co się wymyka”

Proza po 1989 roku:

6. „Po tej drugiej stronie historii”

7. Miasto, historia i (anty)utopia

8. Zdać relację z życia – porządek pamięci, biografii, historii.

9. „…tu są wasze demony, te wszystkie miejscowe Tuntschi, te empuzy…”

10. „…żeby z tego doświadczenia zrobić przedmiot”

11. (hiper)tekst codzienności

12. W obronie wysokiego stylu?

Tekst w teatrze po 1989 roku

13. Amerykański sen według Głowackiego

14. (nie)przerwana lekcja historii i postpamięć

15. Trudny dialog pokoleń

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca z tekstem literackim, krytycznoliterackim, kultury (ikonicznym i dźwiękowym), elementy wykładu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła: kontrola obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), bieżące przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusjach i ewentualne referaty uczestników. Końcowe kolokwium zaliczeniowe.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7169e5891 (2025-04-24)