Literatura najnowsza [3001-11B2LX]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Literatura najnowsza [3001-11B2LX] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karol Hryniewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Marcin Pietrzak, Przełom czy ciągłość, w: Literatura polska 1990-2000, t. I, red. Tomasz Cieślak, Krystyna Pietrych, Kraków 2002. Przemysław Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996. Kraków 1997. Janusz Sławiński, Zanik centrali, „Kresy” 1994, nr 1. 2. Czesław Miłosz: Dalsze okolice; Na brzegu rzeki; Druga przestrzeń; Wiersze ostatnie (w: Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie, Kraków 2011. (wybór) Tadeusz Różewicz: Płaskorzeźba, Wrocław 1991; Zawsze fragment (recycling), Wrocław 1998; Nożyk profesora, Wrocław 2001. (wybór) 3. Marcin Świetlicki: Wiersze, Kraków 2011 (tomy: Zimne kraje i Schizma); Drobna zmiana, Warszawa 2016; Ale o co ci chodzi?, Lusowo 2019; Jacek Podsiadło: Arytmia, Warszawa 1993; Pod światło, Opole 2011; Przez sen, Lublin 2014 (wybór) 4. Bohdan Zadura, Starzy znajomi, Warszawa 1986; Kopiec kreta, Wrocław 2002; Nocne życie, Wrocław 2010; Po szkodzie, Stronie Śląskie 2018; Puste trybuny, Stronie Śląskie 2021 (wybór) 5. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998 6. Stefan Chwin, Hanemann, Gdańsk 1997. 7. Magdalena Tulli, Sny i kamienie, Warszawa 1995. 8. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2006. 9. Olga Tokarczuk, Empuzjon, Kraków 2022 10. Zbigniew Herbert, Martwa natura z wędzidłem (wybór), Wrocław 1993; Olga Tokarczuk, Wykład noblowski, 2019. 11. Slawomir Shuty, Blok, http://haart.e-kei.pl/blok/spis.html 12. Adam Zagajewski, Obrona żarliwości oraz wybór poezji, Kraków 2003 13. Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku, „Dialog” 1992. nr 10. 14. Tadeusz Słobodzianek, Nasza klasa, Gdańsk 2008; Bożena Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie, Kraków 2008. 15. Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest, Warszawa 2008. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające (wokół przełomu 1989) Poetyckie kontynuacje i zerwania – starzy i młodsi poeci: 2. Epifanie Czesława Miłosza i transgresje Tadeusza Różewicza 3. „przyszli barbarzyńcy” – Marcin Świetlicki, Jacek Podsiadło 4. Bohdan Zadura - „Klasyk na luzie”? 5. „…jest ważne to, co się wymyka” Proza po 1989 roku: 6. „Po tej drugiej stronie historii” 7. Miasto, historia i (anty)utopia 8. Zdać relację z życia – porządek pamięci, biografii, historii. 9. „…tu są wasze demony, te wszystkie miejscowe Tuntschi, te empuzy…” 10. „…żeby z tego doświadczenia zrobić przedmiot” 11. (hiper)tekst codzienności 12. W obronie wysokiego stylu? Tekst w teatrze po 1989 roku 13. Amerykański sen według Głowackiego 14. (nie)przerwana lekcja historii i postpamięć 15. Trudny dialog pokoleń |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca z tekstem literackim, krytycznoliterackim, kultury (ikonicznym i dźwiękowym), elementy wykładu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła: kontrola obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), bieżące przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusjach i ewentualne referaty uczestników. Końcowe kolokwium zaliczeniowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.