Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Zięba | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Opracowania: Marshall Berman, “Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, Universitas, Kraków 2006. Richard Sennett, Miejski indywidualizm. Londyn E.M. Forstera, w: Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu, Gdańsk 1996. s. 253-279. Edgar Allan Poe, Człowiek tłumu, w: Opowiadania, t. I, Warszawa 1956, s. 183-190. Walter Benjamin, Pasaże, rozdz. Paryż, stolica XIX wieku, Kraków 2005. Charles Baudlaire, Malarz życia nowoczesnego (fragment); Kwiaty zła (Do przechodzącej). Janina Leskiewiczowa, Warszawa i jej inteligencja po powstaniu styczniowym 1864-1870, Warszawa 1961. Krystyna Lejko, Jolanta Niklewska, Warszawa na starej fotografii 1850-1914 , Warszawa 1978. Danuta Jackiewicz, Fotografowie Warszawy (Karol Beyer, Maksymilian Fajans, Konrad Brandel). Krzysztof Dumała Miasto nowoczesne w Królestwie Polskim w: Kultura miejska w Królestwie Polskim 1815-1875 cz. I, pod red. Anny M. Drexlerowej, Warszawa 2001. Elżbieta Kaczyńska, Pejzaż miejski z zaściankiem w tle, Warszawa 1999. Ireneusz Ihnatowicz, Obyczaj wielkiej burżuazji warszawskiej w XIX wieku, Warszawa 1971; |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wiek XIX i źródła nowoczesności Zajęcia poświęcone źródłom nowoczesności w XIX wieku, a zwłaszcza fenomenowi miejskości, ze szczególnym uwzględnieniem nowych zjawisk społecznych, aspektów życia codziennego, gatunków i obiegów kultury. Przyjrzymy się tekstom, które oddawały charakter życia i nowe style komunikacji rodzące się w środowisku miejskim (przewodniki, poradniki, felietony, powieści, manifesty, biografie) u progu nowoczesności. Wiek XIX potraktujemy podczas zajęć jako arenę rodzącej się epoki nowoczesnej - wspólnie będziemy tropić ślady nowoczesnej wyobraźni w tekstach literackich i publicystycznych oraz nowych praktykach zmieniającego się dynamicznie społeczeństwa. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja moderowana praca w grupach praca warsztatowa z wykorzystaniem zdigitalizowanych źródeł z epoki wspólne czytanie fragmentów tekstów z epoki |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.