Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wojciech Dudzik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrana literatura: • www.250teatr.pl • www.encyklopediateatru.pl • Writing and Rewriting National Theatre Histories, ed. by Steve Wilmer, Iowa City 2004; • Bułhak, Ewa (oprac.): Palę Paryż i wyjeżdżam. Wywiady z Jerzym Grzegorzewskim, Izabelin 2005; • Dudzik, Wojciech: W poszukiwaniu stylu. Teatr Narodowy 1924-1939, Warszawa 2015; • Dudzik, Wojciech (red. nauk.): Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Warszawa 2007; • Kosiński, Dariusz: Teatr narodowy, [w:] tenże, Teatra polskie. Historie, Warszawa 2010; • Kosiński, Dariusz: Półsierota? W poszukiwaniu matki teatru polskiego, "Dialog" 2006, nr 10; • Majcherek, Janusz / Mościcki, Tomasz: Kryptonim „Dziady”. Teatr Narodowy 1967-1968, Warszawa 2017; • Nyczek, Tadeusz: Nie wierzę w Teatr Narodowy, „Gazeta Wyborcza” 1994, nr 250; • Organizacja i program Teatru Narodowego w Warszawie, „Przegląd Warszawski” 1925, nr 42 [ankieta] • Raszewska, Magdalena: Teatr Narodowy 1949-2004, Warszawa 2005; • Raszewska, Magdalena: Dejmek, Warszawa 2021; • Roman, Andrzej (oprac.): Komedianci. Rzecz o bojkocie, Warszawa 1990. Pełna lista lektur oraz materiałów audiowizualnych zostanie podana na początku semestru. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia będą poświęcone problematyce teatrów narodowych – od ukonstytuowania w Europie pierwszych instytucji o tej nazwie w XVII i XVIII wieku po czasy współczesne (ostatnie chronologicznie teatry noszące tę nazwę w Europie powołano już w XXI wieku: w 2005 roku The National Theatre of Scottland, a w 2009 The National Theatre of Wales – co prowokuje pytanie o przyczyny trwałej potrzeby ustanawiania instytucji tego rodzaju). Przypomniana zostanie przede wszystkim idea teatru narodowego w różnych kontekstach: 1) nowoczesności, 2) kultury narodowej różnych krajów, 3) kształtowania się i rozwoju sfery publicznej w życiu społecznym, 4) innych form instytucjonalnych teatru. Punktem wyjścia będzie dyskusja, jaka toczyła się w Polsce w 2015 roku w związku z obchodami 250. rocznicy powstania Teatru Narodowego w Warszawie, a zarazem pierwszego teatru publicznego w Polsce – zob. głosy m.in. Joanny Krakowskiej, Michała Zadary, Małgorzaty Dziewulskiej, Tomasza Rodowicza, Dariusza Kosińskiego na stronie www.250teatr.pl oraz blok materiałów „Narodowy czy publiczny? Polemiki na czas obchodów” w miesięczniku „Teatr” nr 5/2015. Zastanowimy się następnie nad aktualnością tradycyjnych encyklopedycznych definicji teatru narodowego na tle współczesnych przemian kultury i teatru oraz poddamy analizie programy i repertuary polskich teatrów narodowych. W centrum uwagi znajdą się kluczowe momenty z dwudziestowiecznych dziejów Teatru Narodowego w Warszawie (1924 – inauguracja w niepodległej Polsce, 1949 – odbudowa po II wojnie światowej, 1967 – legendarna premiera i afera Dziadów w reż. Kazimierza Dejmka, 1982/1985 – stan wojenny i pożar budynku, 1997 – restytucja pod dyrekcją Jerzego Grzegorzewskiego, od 2003 – programowa bezprogramowość obecnej dyrekcji Jana Englerta). Przywołana zostanie także nietrafna – jak widać z dzisiejszej perspektywy – koncepcja Tadeusza Nyczka utożsamiająca teatr narodowy z Teatrem Telewizji. Do dyskusji o sztuce aktorskiej punktem wyjścia będzie opinia "Tam, gdzie gra Jerzy Trela, tam jest teatr narodowy". |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na podstawie przeczytanych lektur. Prezentacje materiałów audiowizualnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrolowana obecność na zajęciach. Podstawą zaliczenia będzie aktywność na zajęciach (30 proc.) i pisemna praca semestralna (70 proc.). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Temat zajęć: Teatry narodowe: idee – instytucje – praktyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.