Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 13 |
Prowadzący: | Marcin Bogucki |
Literatura: |
Wybrana literatura: Małgorzata Ćwikła, Rimini Protokoll: granice powtarzalności „Dwutygodnik.com” 2012, nr 86; Agnieszka Jelewska, Teoria wielkiego wyboru. Teatrologia w galaktyce humanistyki, http://www.ptbt.eteatr.pl/files/zjazd_pdf/Jelewska_Teatrologia_w_galaktyce_humanistyki.pdf; Patrice Pavis, Kwestionariusz; Semiologia teatru, w: tegoż, Słownik terminów teatralnych, słowo wstępne Anne Ubersfeld, przeł., oprac. i uzupełnieniami opatrzył Sławomir Świontek, Wrocław 2002; Diana Poskuta-Włodek, Egzemplarz teatralny – między repertuarem a archiwum, „Pamiętnik Teatralny” 2016, nr 1-2; Dobrochna Ratajczakowa, Rozważania o teatrologii. Próba opisu sytuacji, http://www.ptbt.e-teatr.pl/files/zjazd_pdf/Ratajczak_Rozwazania_o_teatrologii.pdf; Zbigniew Raszewski, Dokumentacja przedstawienia teatralnego, w: Dokumentacja w badaniach literackich i teatralnych. Wybrane problemy, red. Jadwiga Czachorowska, Wrocław 1970; Dorota Sajewska, Ciało-pamięć, ciało archiwum, „Didaskalia” 2015, nr 127-128; Dorota Sajewska, Mit efemeryczności teatru, „Dialog” 2015 nr 1; Dorota Sajewska, Karol Radziszewski, Ciało jako archiwum. O projekcie „Książę” rozmawiają Karol Radziszewski i Dorota Sajewska, „Widok” 2014, nr 5; Rebecca Schneider, Performans pozostaje, tłum. Dorota Sosnowska, w: Re-mix. Performans i dokumentacja, red. Dorota Sajewska, Tomasz Plata, Warszawa 2014; Stefania Skwarczyńska, Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego, „Dialog” 1973 nr 7; Diana Taylor, Performans, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, „Dialog” 2017, nr 6; Joanna Walaszek, Opis/zapis przedstawienia, w: Encyklopedia Teatru Polskiego, http://encyklopediateatru.pl/hasla/119/opis-zapis-przedstawienia; Katarzyna Waligóra, Rzeczy i aktorzy, „Didaskalia” 2014, nr 123; Ewa Wąchocka, Semiotyka teatru: co nam zostało z tych lat?, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2, red. Janusz Degler, Wrocław 2003. |
Zakres tematów: |
Celem warsztatu jest przegląd metod związanych z badaniem teatru. Będziemy zastanawiać się, w jaki sposób można pracować nad spektaklem oraz śladami, które po nim zostają. Na początku warsztatu skupimy się na kwestiach teoretycznych - podstawowymi problemami dokumentacji i analizy przedstawień, później zaś przejdziemy do kwestii bardziej praktycznych dotyczących poszczególnych elementów spektaklu oraz jego funkcjonowania w przestrzeni społecznej. Tematy: - jak badać teatr? - nauka o teatrze - dokumentacja spektaklu - mit efemeryczności teatru - próby zapisu - rzeczy w teatrze - ciało - etyka w teatrze - struktura teatru a struktura spektaklu |
Metody dydaktyczne: |
Wspólna lektura i interpretacja tekstów, zadania warsztatowe, moderowana dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); - lektura tekstów i aktywność na zajęciach; - prezentacja końcowa. |
Uwagi: |
Warsztat badacza/badaczki teatru // Theatre studies workshop |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.