Warsztat metodologiczny [3002-1WM3C]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat metodologiczny [3002-1WM3C] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Litwinowicz-Droździel | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Czapigo Dominik, Historia mówiona – realizacja nagrań, [in:] Archiwistyka Społeczna, Katarzyna Ziętal (red.), Ośrodek KARTA 2012, s. 69–79. Frisch Michael, Historia mówiona i rewolucja digitalna. W kierunku post-dokumantalnej wrażliwości, [in:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, E. Domańska (red.), Poznań 2010, s. 295–317. • Kaźmierska K., Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w kontekście archiwizacji narracji,, “Studia Socjologiczne,” no. 3, 2014, s. 221–238. Kałwa D., Kozetka historyka. Oral history w badaniach życia prywatnego, [in:] Rodzina, prywatność, intymność: dzieje rodziny polskiej w kontekście europejskim:[Sympozjum na XVII Powszechnym Zjeździe Historyków Polskich, Kraków, 15-18 września 2004]. Zbiór studiów, D. Kałwa, A. Żarnowska, A. Walaszek (red.), Warszawa 2005, s. 181–190. Kierzkowski M., Jakiej historii potrzebuje Europa Środkowo-Wschodnia? Szanse historii mówionej,, “Porównania,” no. 7, 2010, s. 48–56. Kierzkowski M., Nowe możliwości badawcze: Oral History w USA w dobie rewolucji digitalnej,, “Historyka,” vol. 41, 2011, s. 155–164. Kudela-Świątek W., Awangarda i outsiderzy. Rozważania o polskiej historii mówionej pomiędzy historią publiczną a dyskusją akademicką,, “Wrocławski Rocznik Historii Mówionej,” vol. 5, 2015, s. 111–139. Kudela-Świątek W., O zasadności i możliwości korzystania z archiwalnych nagrań biograficznych dla “padlinożerców” i nie tylko, [in:] Rocznik Antropologii Historii, vol. 1, 2014, s. 79–96. Maubach F., Świadek historii. Swobodne wspominanie a krytyka źródła historycznego — o ambiwalencji metody w zachodnioniemieckiej oral history około roku 1980,, “Wrocławski Rocznik Historii Mówionej,” vol. III, 2013, s. 1–35. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Warsztat poświęcony jest metodologii, praktyce i etyce historii mówionej. Tematyka zajęć: - Co to jest "historia mówiona"? Z jakich rozpoznań, założeń i potrzeb wyrasta? Jak kształtuje się "historia historii mówionej"? - Metodologia historii mówionej. Wyodrębnianie tematów i pytań badawczych. Wywiad i praca ze świadkami i świadkiniami historii. Inne niż wywiad źródła historii mówionej. - Wywiad a archiwum historii mówionej - strategie pracy; - Perspektywa krytyczna w historii mówionej; - Praktykowanie własnego warsztatu badacza historii mówionej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- zajęcia w sali: lektura i interpretacja tekstów; - wizyty w ośrodkach zajmujących się historią mówioną; - badanie zapisów archiwizowanych - nagrań i transkrypcji. Wizyty studyjne w instytucjach zajmujących się historią mówioną; - praktyka: praca o charakterze projektowym: konstruowanie kwestionariusza wywiadu, próby przeprowadzenia wywiadów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- udział w zajęciach; - zaangażowanie w dyskusje i prace warsztatowe; - przygotowanie wstępu do wybranej lektury; - przygotowanie zarysu kwestionariusza, przeprowadzenie i opracowanie dwóch godzin wywiadu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Warsztat metodologiczny "Historia mówiona - metodologie i praktyka terenowa" ma charakter praktyczny - to znaczy, że działamy w sali i w terenie, prowadząc wywiady. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.