Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA] Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA]
Zajęcia: Rok akademicki 2024/25 [2024] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-05-15 11:30 : 13:00 sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki
PP
2025-05-22 11:30 : 13:00 sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki
PP
2025-05-29 11:30 : 13:00 sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki
PP
2025-06-05 11:30 : 13:00 sala 26
Budynek Wydziału Polonistyki
PP
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Artur Hellich, Przemysław Pietrzak, Witold Sadowski
Literatura:

Lista lektur obejmuje większość rozpraw z części ogólnej sylabusa i może być uzupełniona artykułami wskazanymi przez prowadzącego zajęcia.

Zakres tematów:

Semestr I (prowadzą Witold Sadowski i Artur Hellich)

Liczba tematów nie jest tożsama z liczbą zajęć (mogą też następować przesunięcia w kolejności ich omawiania):

I. Wprowadzenie do analizy dzieła literackiego (analiza wybranego wiersza Przybosia)

II. Organizacja brzmieniowa tekstu (odpowiednie fragmenty podręcznika "Zarys teorii literatury")

III. Identyfikacja systemów wiersza numerycznego (sylabotonizm regularny i nieregularny, sylabizm regularny i nieregularny, tonizm)

IV. Wiersz - ujęcie teoretyczne i historyczne (teoria Marii Dłuskiej, artykuł Zdzisławy Kopczyńskiej i Lucylli Pszczołowskiej "Znaczenie i wartość form wierszowych w kontekście literatur epoki", wybrane wiersze baroku)

V. Wiersz a liryka, wiersz a proza, problem wiersza wolnego (artykuły Lucylli Pszczołowskiej "Forma wierszowa a utwór liryczny" i Stefana Sawickiego "Wokół opozycji wiersz - proza", fragmenty wybranych współczesnych utworów literackich mieszczących się na granicy wiersza, prozy i tzw. wiersza wolnego)

VI. Kolokwium z wersyfikacji

VII. Tropy stylistyczne w ujęciu J. Ziomka.

VIII. Granice metafory w ujęciu T. Dobrzyńskiej.

IX. Słowo dwugłosowe w ujęciu M. Bachtina.

X. Historycznoliteracka aktywność stylizacji. Parodia a pastisz.

XI. Od ironii antycznej do postironii.

Semestr II (prowadzi Przemysław Pietrzak)

Liczba tematów nie jest tożsama z liczbą zajęć:

I. Wprowadzenie do teorii powieściowej narracji. Narracja auktoralna (Stendhal, "Czerwone i czarne", Boris Vian, "Jesień w Pekinie")

II. Narracja pierwszoosobowa i jej geneza (św. Augustyn, "Wyznania", J. J. Rousseau, "Wyznania", R. Descartes, "Medytacje o filozofii pierwszej", F. Dostojewski, "Notatki z podziemia"). Aporie związane z tą odmianą narracji (B. Schulz, "Samotność")

III. Narracja personalna (wybrane przykłady z różnych epok: F. Dostojewski, "Idiota", S. Żeromski, "Przedwiośnie", J. Joyce, "Ulisses"),

IV. Teoria fabuły tragicznej u Arystotelesa w "Poetyce" (Sofokles, „Król Edyp”),

V. Teoria fabuły bajkowej u Władimira Proppa jako fundatora tradycji badań narratologicznych (przykłady bajek ze zbioru Afanasjewa oraz bajek z innych obszarów językowych),

VI. Próba zdefiniowania dramatu na tle pozostałych rodzajów literackich i sztuki teatralnej (D. Ratajczakowa, "Dramat, sługa dwóch panów"; W. Shakespeare, "Hamlet").

VII. Dialog w utworach dramatycznych. Porównanie odmian dawniejszych i nowszych (R. Ingarden, "Funkcje mowy w widowisku teatralnym"; J. Kochanowski, "Odprawa posłów greckich",W. Gombrowicz, „Ślub”).

VIII. Podmiot mówiący w utworach dramatycznych. Problem didaskaliów Formy dawniejsze i nowsze (K. Ruta Rutkowska, "Dramatyczne gry w podmiot"; T. Różewicz, „Akt przerywany”).

IX. Genologia dawniej i dziś – od ujęcia paradygmatycznego do hermeneutycznego (Stanisław Balbus, "Zagłada gatunków.")

X. Problem tzw. sylwy (Ryszard Nycz, "Sylwy współczesne" oraz Czesław Miłosz, "Gdzie słońce wschodzi i kędy zapada".)

XI. Krzyżowanie się gatunków literackich, językowych i kulturowych w tekście literackim (Bożena Witosz, "Gatunek", "sporny problem współczesnej refleksji tekstologicznej").

Metody dydaktyczne:

Na każde zajęcia studenci będą proszeni o lekturę wskazanego fragmentu podręcznika, wybranych haseł słownikowych, utworu literackiego lub artykułu naukowego. Lista lektur zostanie podzielona na kilka części, z których pierwsza będzie podana studentom na pierwszych zajęciach, a kolejne - sukcesywnie, w sposób dostosowany do przebiegu zajęć.

Zajęcia prowadzone są metodą dyskusji nad artykułem naukowym, dla którego ilustrację, a czasami swoistą antytezę stanowią wskazane teksty literackie. W miarę rozwoju wiedzy studenta prowadzący zachęca do bardziej krytycznego spojrzenia i konfrontacji teoretycznych diagnoz, założeń i projektów z praktyką literacką (twórczą i czytelniczą).

Metody i kryteria oceniania:

Każdy semestr zaliczany jest osobno na ocenę. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z dwóch prac semestralnych polegających na analizie wskazanego tekstu: wierszowego (semestr zimowy) i prozatorskiego (semestr letni), zaliczenie dwóch sprawdzianów o charakterze teoretycznym oraz bieżące przygotowanie do zajęć.

Warunki pisania pracy (cel, materiał, objętość, termin dostarczenia i in.) określą prowadzący zajęcia. W przygotowaniu pisemnej pracy zaliczeniowej autor zobowiązany jest ujawnić, czy, w jaki sposób i w jakich częściach pracy korzystał z narzędzi sztucznej inteligencji. Narzędzia sztucznej inteligencji nie mogą być wykorzystywane do stworzenia tekstu pracy (w całości lub częściach), jego korekty i redakcji.

Zaliczenie obu semestrów ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Zakres egzaminu odpowiada programowi znajdującemu się w części ogólnej sylabusa (ćwiczenia obejmują jedynie wybrane zagadnienia).

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7169e5891 (2025-04-24)