Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Artur Hellich, Przemysław Pietrzak, Witold Sadowski |
Literatura: |
Lista lektur obejmuje większość rozpraw z części ogólnej sylabusa i może być uzupełniona artykułami wskazanymi przez prowadzącego zajęcia. |
Zakres tematów: |
Semestr I (prowadzą Witold Sadowski i Artur Hellich) Liczba tematów nie jest tożsama z liczbą zajęć (mogą też następować przesunięcia w kolejności ich omawiania): I. Wprowadzenie do analizy dzieła literackiego (analiza wybranego wiersza Przybosia) II. Organizacja brzmieniowa tekstu (odpowiednie fragmenty podręcznika "Zarys teorii literatury") III. Identyfikacja systemów wiersza numerycznego (sylabotonizm regularny i nieregularny, sylabizm regularny i nieregularny, tonizm) IV. Wiersz - ujęcie teoretyczne i historyczne (teoria Marii Dłuskiej, artykuł Zdzisławy Kopczyńskiej i Lucylli Pszczołowskiej "Znaczenie i wartość form wierszowych w kontekście literatur epoki", wybrane wiersze baroku) V. Wiersz a liryka, wiersz a proza, problem wiersza wolnego (artykuły Lucylli Pszczołowskiej "Forma wierszowa a utwór liryczny" i Stefana Sawickiego "Wokół opozycji wiersz - proza", fragmenty wybranych współczesnych utworów literackich mieszczących się na granicy wiersza, prozy i tzw. wiersza wolnego) VI. Kolokwium z wersyfikacji VII. Tropy stylistyczne w ujęciu J. Ziomka. VIII. Granice metafory w ujęciu T. Dobrzyńskiej. IX. Słowo dwugłosowe w ujęciu M. Bachtina. X. Historycznoliteracka aktywność stylizacji. Parodia a pastisz. XI. Od ironii antycznej do postironii. Semestr II (prowadzi Przemysław Pietrzak) Liczba tematów nie jest tożsama z liczbą zajęć: I. Wprowadzenie do teorii powieściowej narracji. Narracja auktoralna (Stendhal, "Czerwone i czarne", Boris Vian, "Jesień w Pekinie") II. Narracja pierwszoosobowa i jej geneza (św. Augustyn, "Wyznania", J. J. Rousseau, "Wyznania", R. Descartes, "Medytacje o filozofii pierwszej", F. Dostojewski, "Notatki z podziemia"). Aporie związane z tą odmianą narracji (B. Schulz, "Samotność") III. Narracja personalna (wybrane przykłady z różnych epok: F. Dostojewski, "Idiota", S. Żeromski, "Przedwiośnie", J. Joyce, "Ulisses"), IV. Teoria fabuły tragicznej u Arystotelesa w "Poetyce" (Sofokles, „Król Edyp”), V. Teoria fabuły bajkowej u Władimira Proppa jako fundatora tradycji badań narratologicznych (przykłady bajek ze zbioru Afanasjewa oraz bajek z innych obszarów językowych), VI. Próba zdefiniowania dramatu na tle pozostałych rodzajów literackich i sztuki teatralnej (D. Ratajczakowa, "Dramat, sługa dwóch panów"; W. Shakespeare, "Hamlet"). VII. Dialog w utworach dramatycznych. Porównanie odmian dawniejszych i nowszych (R. Ingarden, "Funkcje mowy w widowisku teatralnym"; J. Kochanowski, "Odprawa posłów greckich",W. Gombrowicz, „Ślub”). VIII. Podmiot mówiący w utworach dramatycznych. Problem didaskaliów Formy dawniejsze i nowsze (K. Ruta Rutkowska, "Dramatyczne gry w podmiot"; T. Różewicz, „Akt przerywany”). IX. Genologia dawniej i dziś – od ujęcia paradygmatycznego do hermeneutycznego (Stanisław Balbus, "Zagłada gatunków.") X. Problem tzw. sylwy (Ryszard Nycz, "Sylwy współczesne" oraz Czesław Miłosz, "Gdzie słońce wschodzi i kędy zapada".) XI. Krzyżowanie się gatunków literackich, językowych i kulturowych w tekście literackim (Bożena Witosz, "Gatunek", "sporny problem współczesnej refleksji tekstologicznej"). |
Metody dydaktyczne: |
Na każde zajęcia studenci będą proszeni o lekturę wskazanego fragmentu podręcznika, wybranych haseł słownikowych, utworu literackiego lub artykułu naukowego. Lista lektur zostanie podzielona na kilka części, z których pierwsza będzie podana studentom na pierwszych zajęciach, a kolejne - sukcesywnie, w sposób dostosowany do przebiegu zajęć. Zajęcia prowadzone są metodą dyskusji nad artykułem naukowym, dla którego ilustrację, a czasami swoistą antytezę stanowią wskazane teksty literackie. W miarę rozwoju wiedzy studenta prowadzący zachęca do bardziej krytycznego spojrzenia i konfrontacji teoretycznych diagnoz, założeń i projektów z praktyką literacką (twórczą i czytelniczą). |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy semestr zaliczany jest osobno na ocenę. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z dwóch prac semestralnych polegających na analizie wskazanego tekstu: wierszowego (semestr zimowy) i prozatorskiego (semestr letni), zaliczenie dwóch sprawdzianów o charakterze teoretycznym oraz bieżące przygotowanie do zajęć. Warunki pisania pracy (cel, materiał, objętość, termin dostarczenia i in.) określą prowadzący zajęcia. W przygotowaniu pisemnej pracy zaliczeniowej autor zobowiązany jest ujawnić, czy, w jaki sposób i w jakich częściach pracy korzystał z narzędzi sztucznej inteligencji. Narzędzia sztucznej inteligencji nie mogą być wykorzystywane do stworzenia tekstu pracy (w całości lub częściach), jego korekty i redakcji. Zaliczenie obu semestrów ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Zakres egzaminu odpowiada programowi znajdującemu się w części ogólnej sylabusa (ćwiczenia obejmują jedynie wybrane zagadnienia). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.