Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Artur Hellich, Helena Markowska-Fulara |
Literatura: |
Semestr 1: Lista lektur obejmuje większość rozpraw z części ogólnej sylabusa i może być uzupełniona artykułami wskazanymi przez prowadzącego zajęcia. Semestr 2.: Lektury teoretyczne wybrane przez prowadzącą spośród lektur obowiązkowych i uzupełniających dla przedmiotu. Teksty literackie zaproponowane przez prowadzącą w porozumieniu ze studentami. Wstępne propozycje lektur wraz z przypisaniem do zagadnień teoretycznych podano w części "zakres tematów". |
Zakres tematów: |
Semestr 1: 1. Wprowadzenie do poetyki. "Lekki oddech" I. Bunina. 2. Wstęp do wersologii. Wiersz a utwór liryczny. 3. Od asylabizmu do sylabizmu. Średniówka. 4. Sylabizm ("Tren X" J. Kochanowskiego, wybrany wiersz S. Barańczaka). 5. Sylabotonizm ("Czemu nie w chórze?" C. Norwida). 6. Gry z sylabotonizmem. Wstęp do tonizmu ("Walc" C. Miłosza). 7. Tonizm (K. Wierzyński, "Pieśń o nocach nieprzespanych"). 8. Wiersz wolny (utwory M. Białoszewskiego). 9. Powtórzenie wiedzy z wersologii. 10. Kolokwium z wersologii. 11. Trop stylistyczne wg Jerzego Ziomka. 12. Granice metafory. 13. Słowo dwugłosowe wg M. Bachtina. 14. Historycznoliteracka aktywność stylizacji. Parodia a pastisz. 15. Od ironii antycznej do postironii. Semestr 2.: 1. Relacje osobowe w komunikacji literackiej. Czytelnik modelowy. A. Okopień-Sławińska, Relacje osobowe w komunikacji literackiej [w:] tejże, Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Kraków 1998 (i wyd. nast.); U. Eco, Zastosowanie: Un drame bien parisien, [w:] tegoż, Lector in fabula, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994; A. Allais, Dramat bardzo paryski [w:] U. Eco, Lector in fabula, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994. 2. Narracja F. Stanzel, Typowe formy powieści, przeł. R. Handke [w:] Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym, red. R. Handke, Kraków 1980; Michał Głowiński, Przekształcenia powieści realistycznej: pozycja narratora, [w:] tegoż, Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej, Kraków 1997.; S. Twardoch, Król (wybrane fragmenty) 3. Strumień świadomości. S. Eile, Strategia narracyjna z perspektywy postaci powieściowych [w:] tegoż, Światopogląd powieści, Wrocław 1973; R. H. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, przeł. T. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4. Przedruk w: Studia z teorii literatury, red. H. Markiewicz, seria 1, Wrocław 1977; J. Andrzejewski, Bramy raju 4. Wielkie figury semantyczne/ Fabuła a sjużet.J. Sławiński, Semantyka wypowiedzi narracyjnej [w:] W kręgu zagadnień teorii powieści, red. J. Sławiński, Wrocław 1967; L. Wygotski, Lekki oddech [w:] Poetyka, t. 2, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2000; I. Bunin, Lekki oddech 5. Morfologia bajki a postać literacka. W. Propp, Morfologia bajki, przeł. S. Balbus, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4; W. Propp, Transformacje bajek magicznych, przeł. D. Ulicka [w:] Poetyka, t. 2, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2000; H. Markiewicz, Postać literacka [w:] Poetyka, t. 2, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2000; B. Leśmian, Baśń o pięknej Parysadzie i o ptaku Bulbulezarze 6. Przestrzeń w literaturze. M. Porębski, O wielości przestrzeni, [w:] Przestrzeń i literatura, Wrocław–Warszawa 1978; J. Sławiński, Przestrzeń w literaturze: elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości [w:] Przestrzeń i literatura, red. M. Głowiński i A. Okopień-Sławińska, Wrocław, 1978; J. Fiedorczuk, Zetka [w:] tejże, Poranek Marii i inne opowiadania, Wrocław 2010. 7. Czas w literaturze. K. Bartoszyński, Konstrukcja czasu w literaturze polskiej XX wieku (szkic syntezy), [w:] tegoż, Powieść w świecie literackości: szkice, Warszawa 1991; H. Markiewicz, Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych [w:] Poetyka, t. 2, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2000; M. Konopnicka, Krysta (wyd. dowolne). 8. Poetyka Arystotelesa - teoria tragedii. Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1983, 1989 (BN II 209) lub: [w:] tegoż, Retoryka. Poetyka, Warszawa 1988; Sofokles, Antygona 9. Formy podawcze w dramacie. M.R. Mayenowa, Organizacja wypowiedzi w tekście dramatycznym, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 2003, t. 1 (i wyd. nast.); J. Słowacki, Fantazy 10. Dramat – między literaturą a teatrem. D. Ratajczakowa – Sługa dwóch panów, „Teksty Drugie” 1990, nr 5-6; A. Grabowski, Miejsce 11. Podmiot w dramacie. Krystyna Ruta-Rutkowska, Dramatyczne gry w podmiot, „Teksty Drugie” 1999, nr 1-2; M. Saganiak, Lektura dramatu czyli o możliwej wyższości czytelnika dramatu nad widzem spektaklu, [w:] Dramat w tekście – tekst w dramacie, pod red. A. Grabowskiego i J. Kopcińskiego, Warszawa 2015; B. Leśmian, Skrzypek opętany 12. Tekst i metatekst. I. Sławińska, Główne problemy struktury dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. J. Degler, Wrocław 1988; Irena Jajte-Lewkowicz, Parateksty na wolności. O roli didaskaliów w dramacie współczesnym, [w:] Dramat w tekście, tekst w dramacie, pod red. A. Grabowskiego i J. Kopcińskiego, Warszawa 2015; T. Różewicz, Pułapka 12. Ile jest rodzajów literackich? H. Markiewicz, Ile jest rodzajów literackich? [w:] Poetyka (Genologia. Interpretacje), t. 3, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1997; Teresa Michałowska, Rodzaje czy rodzaj? Problemy taksonomii literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1. 14. Gatunki. M. Głowiński, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej [w:] Genologia polska. Wybór tekstów, pod red. E. Miodońskiej-Brookes, A. Kulawika, M. Tatary, Warszawa 1983; B. Witosz, Gatunek – sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej, „Teksty Drugie” 2001, nr 5.; J. Brach-Czaina, Szczeliny istnienia, wyd. dowolne (fragmenty). 15. Zagłada gatunków. S. Balbus, „Zagłada gatunków” [w:] Genologia dzisiaj, pod red. W. Boleckiego i I. Opackiego, Warszawa 2000; Cz. Miłosz, Gdzie słońce wschodzi i kędy zapada, [w:] tegoż, Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada i inne wiersze, Kraków 1980. |
Metody dydaktyczne: |
Semestr 1: Na zajęciach dyskutujemy nad zadanymi do lektury tekstami teoretycznymi i związanymi z nimi zagadnieniami, wspólnie wykonujemy ćwiczenia mające na celu lepsze opanowanie warsztatu poetologicznego przez uczestników zajęć, a także odnosimy wiedzę teoretyczną, wyniesioną z lektury zadanych artykułów, do analizy i interpretacji wybranych tekstów literackich. Semestr 2.: - wspólna analiza tekstów teoretycznych, pogadanka heurystyczna na bazie samodzielnej lektury artykułów naukowych - wspólna analiza tekstów literackich z uwzględnieniem tematyki teoretycznej omawianej na zajęciach, m.in. burza mózgów, pracy w grupach - samodzielna analiza tekstu literackiego z zaprezentowaniem wyników w formie pracy semestralnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr 1: Na ocenę z 1 sem. składa się ocena z kolokwium z wersyfikacji, które odbędzie się w grudniu, oraz ocena z krótkiego kolokwium ze stylistyki, które odbędzie się na ostatnich zajęciach sem. zimowego. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby student ma obowiązek odrobienia nieobecności. Semestr 2.: - praca semestralna Na życzenie studentów w semestrze 2. może zostać przeprowadzone kolokwium przygotowujące do egzaminu wchodzące lub niewchodzące w skład oceny końcowej z ćwiczeń. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. W przygotowaniu pracy semestralnej niedopuszczalne jest wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji, z wyjątkiem szczególnych przypadków, gdy przedmiot lub metoda pracy uzgodnione z prowadzącą tego wymagają. |
Uwagi: |
Artur Hellich (30), Helena Markowska-Fulara (30) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.