Literatura na mapie kultury (polska i światowa) [3007-S1B1LM]
Rok akademicki 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura na mapie kultury (polska i światowa) [3007-S1B1LM] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | 30 |
Prowadzący: | Ewa Paczoska |
Literatura: |
Wybrane pozycje z literatury podmiotu: - Z. Bauman, „Ponowoczesnośc jako źródło cierpień”, „Obcy u naszych drzwi”, „Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość” - P. Bourdieu, „Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego” - G. Bataille, „Historia erotyzmu” - A. Bielik-Robson (red.), „Deus otiosus: nowoczesność w perspektywie postsekularnej” - J. Brach-Czaina, „Szczeliny istnienia” - Burzyńska A., Markowski M.P., „Teorie literatury XX wieku” - P. Czapliński, „Polska do wymiany i nasze wielkie narracje”, „Poruszona mapa” - E. Domańska (red.), „Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki” - „Encyklopedia gender. Płeć w kulturze” - A. Dziadek (red.) „Formy męskości” - A. Giddens, „Nowoczesność i tożsamość. >Ja< i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności”, „Klimatyczna katastrofa” - H. Gosk, „Wychodzenie z >cienia imperium<: wątki postzaleznościowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku” - T. Kizwalter, „Polska nowoczesność. Genealogia” - „Płeć i naród: trans/lokacje” - A. Leder, „Prześniona rewolucja” - A. Leszczyński, „Ludowa historia Polski” - M.P. Markowski, R.Nycz (red.), „Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy” - R. Nycz, „Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura” - B. Olsen, „W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów” |
Zakres tematów: |
I semestr: 1. Literatura i osocze kultury: relacje. Przemiany kultury ostatnich 40 lat a zmiany funkcji literatury. Czy literatura jest jeszcze potrzebna? 2. Przygody podmiotowości: od podmiotu nowoczesnego do ponowoczesnego, od świata losów do świata wyborów. Konteksty filozoficzne i antropologiczne (na wybranych przykładach) 3. Człowiek i rzeczywistość. Typy rzeczywistości. Człowiek i rzecz 4. Globalizacja - szanse, zagrożenia, rozpoznania. „Literatura europejska”, „literatura światowa” – przemiany znaków identyfikacji. „Global nation” 5. W poszukiwaniu lokalności: Europa Środkowo-Wschodnia Co po „rodzinnej Europie”? Centrum? Prowincja? 6. Ciało i płeć na mapie kultury. Seksualizacja i pornografie. Literatura i tabu seksualne 7. Kwestie podmiotowości płciowej w literaturze. Propozycje feminizmu. Formy męskości - kryzys i wyjścia. Transpłciowość i niebinarność 8. Choroba w kulturze, choroba w literaturze. Obrazy uzależnień 9. „Wszyscy jesteśmy na terapii”. Literackie propozycje terapii 10. Kultura i trauma. Literatura – wojna – przemoc. Jak mówić o doświadczeniu Holocaustu? Jak mówić o wojnie w Ukrainie? 11. Kultura i kryzysy. Kryzys uchodźczy: opracowywanie sytuacji zagrożenia 12. Kultura i kryzysy: kryzys klimatyczny i odpowiedź literatury. Człowiek i przyroda 13. Kto rządzi światem? Kultura i polityka. Teorie spiskowe i ich kulturowe pokłosie. Nowe i stare podziały świata 14. Relacje międzypokoleniowe w kulturze i literaturze. Literackie obrazy młodość i starości. Kwestia doświadczenia 15. Nowe pytania o tożsamość artysty. Pisarz w społeczeństwie spektaklu II semestr: 1. Historia i tożsamość. Formy narracji o przeszłości. „Historia wynaleziona” 2. Gry z przeszłością i przyszłością: retrotopie, utopie, dystopie 3. Literatura i trauma. Postpamięć 4. Rodzina w kulturze, rodzina w opowieściach literatury 5. Literatura polska w poszukiwaniu nowych wzorców tożsamości narodowej. Tradycja dla elit, tradycja dla mas. „Historia polskiego szaleństwa” 6. Między „global nation” a lokalnością. Przykłady polskie i obce 7. Wiek XIX wiecznie żywy - narracja polska, narracje popkultury 8. Przemiany obyczajów i odpowiedzi literatury 9. Ludowa historia Polski i jej literackie pokłosie 10. „Sztuczny człowiek” – od Golema do Terminatora i dalej 11. Kwestia tożsamości a nowe technologie. Sztuczna inteligencja 12. Religie w świecie „post”. 13. Potrzeba mitu – stare i nowe mitologie w kulturze 14. Jak poznawać i rozumieć świat? Nowe wzorce poznania a gatunki literackie 15. Tropy popkultury i tożsamość literatury. Historie gustów i kulturowa „wszystkożerność” |
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione. Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.