Literatura na mapie kultury (polska i światowa) [3007-S1B1LM]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Literatura na mapie kultury (polska i światowa) [3007-S1B1LM] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Eliza Kącka, Piotr Sadzik |
Literatura: |
I semestr Z podanej tu listy wykładowczyni proponować będzie do lektury określone partie tekstów (poza wyjątkami) O. Pamuk, Nazywam się Czerwień D. Ugrešić, Forsowanie powieści-rzeki I. Kertész, Ja, inny. Kronika przemiany P. Paziński, Pensjonat T. Różycki, Dwanaście stacji M. Tulli, W czerwieni M. Ajvaz, Inne miasto T. Mirkowicz, Pielgrzymka do Ziemi Świętej Egiptu W. Pielewin, Czapajew i Pustota T. Morrison, Umiłowana M. Miłkowski, Trzeci dzień świąt (jedno opowiadanie) M. Zaremba Bielawski, Dom z dwiema wieżami E. Tkaczyszyn-Dycki, Dzieje rodzin polskich N. Kolada, Merylin Mongoł S. Kane, Oczyszczeni S. Lem, Pokój na Ziemi M. Pilot, Pióropusz D. Kotas, Pustostany G. Bogdał, Floryda G. Saunders, Dzień wyzwolenia II semestr D. De Lillo, „Spadając” M. Bieńczyk, „Tworki” W. G. Sebald, „Austerlitz” E. Jelinek, „Rechnitz. Anioł Zagłady” E. Vuillard, „Porządek dnia” J. Littell, „Łaskawe” (fragmenty) A. Ernaux, „Lata” D. Eribon, „Powrót do Reims” (fragmenty) E. Louis, „Koniec z Eddym” G. Saunders, „Lincoln w Bardo” (fragmenty) J. M. Rymkiewicz, „Kinderszenen” G. Gospodinow, „Fizyka smutku” (fragmenty) P. Roth, „Spisek przeciwko Ameryce” (fragmenty) D. F. Wallace, „Blady król” (fragmenty) Ł. Krukowski, „Mam przeczucie” M. Houellebecq, „Możliwość wyspy” (fragmenty) J. Dukaj, „Po piśmie” |
Zakres tematów: |
I semestr 1. Literatura jako poligon doświadczalny podmiotowości: wprowadzenie 2. Podmiotowość na styku kultur 3. Modalność podmiotu a płynność rzeczywistości 4. Przejściowość i przemiana 5. Kłopotliwy status wnuka - wobec duchów przeszłości 6. Kolejne stadia katastrofy (ciężar zmiany) 7. Kryzys nadmiaru rzeczywistości 8. Fantazmat, niepewność - a "gęstość" podmiotu 9. Podmiotowość pod presją 10. Rodzina jako opresja 11. Dramat jako pole bitwy o przetrwanie 12. Umysł "wystawiony do wiatru" a prognozy kryzysu 13. Różne aspekty wykluczenia 14. Poza normą - i w kryzysie 15. Podmiotowość zniewolona II semestr Literatura traumy: 9/11 – początek wieku jako sygnał alarmowy Postpamięć Luki pamięci zbiorowej Powrót wypartej przeszłości Autoetnografie: pytania o klasę i tożsamość płciową Autoetnografie 2: pytania o klasę i tożsamość seksualną Wieczny wiek XIX Stylizacje historyczne Literacka polityka historyczna Mitologia współcześnie Historie alternatywne Rynkowe nowomowy Literackie wizje apokalipsy Literatura wobec sztucznej inteligencji Biotechnologie: XXI wiek patrzy w przyszłość, przyszłość ogląda wiek XXI |
Metody dydaktyczne: |
Inicjowanie dyskusji, wspólna analiza tekstów, prezentacja podstawowych narzędzi literaturoznawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia stanowi przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz aktywność i obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione. Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym. |
Uwagi: |
Eliza Kącka / Piotr Sadzik |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.