Literatura popularna [3001-11B2PO]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura popularna [3001-11B2PO] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 18 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maciej Skowera |
Literatura: |
Dodatkowo do całych zajęć wybrane hasła ze Słownika literatury popularnej, red. T. Żabski, wyd. dowolne. 1. Zajęcia wstępne. Literatura i kultura popularna – zagadnienia teoretyczne, stan badań, początki literatury i kultury popularnej A. Fulińska, Dlaczego literatura popularna jest popularna?, „Teksty Drugie” 2003, nr 4. 2. Źródła i struktury Baśnie i mity w wyborze prowadzącego; Referat 1: J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997 (fragmenty – przejrzenie/przypomnienie); Referat 2: W. Propp, Morfologia bajki magicznej, tłum. P. Rojek, Kraków 2011 (fragmenty – przejrzenie/przypomnienie). 3. Izolacja R. Waksmund, Nie tylko Robinson, czyli o oświeceniowej literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1987 (fragmenty); Referat 1: D. Defoe, Robinson Crusoe, wyd. dowolne [omówienie] + hasło słownikowe Robinsonada; Referat 2: E. Rąbkowska, Od Robinsona do Neli Małej Reporterki. Recykling dziecięcego marzenia o podróży i przygodzie, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2019, t. 1, nr 1. 4. Podróż i przygoda J. Verne, W osiemdziesiąt dni dookoła świata, wyd. dowolne; K. Koziołek, Przemiany literatury przygodowej dla dzieci i młodzieży. Od powieści podróżniczej do kryminału i horroru, [w:] Powieść dla dzieci i młodzieży po roku 1980. T. 1, red. K. Heska- Kwaśniewicz, Katowice 2008. Referat: J. Dünne, The World as Network and Tableau: Jules Verne’s “Around the World in Eighty Days”, [w:] Globalizing Literary Genres: Literature, History, Modernity, red. J. Hanjan, F. Imlinger, New York – London 2016. 5. Romans J. Austen, Duma i uprzedzenie, wyd. dowolne; J. Gwioździk, Jane Austen. Pisarka – twórczość – epoka w kulturze współczesnej, „Bibliotheca Nostra” 2017, nr 3(49). Referat: A. Martuszewska, Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014 (fragmenty). 6. Porywy serca A. Aciman, Tamte noce, tamte dni, tłum. T. Bieroń, Warszawa 2017. A. Proulx, Tajemnica Brokeback Mountain, tłum. K. Majchrzak, K. Karłowska, Poznań 2006; W. Śmieja, Hegemonia i trauma. Literatura wobec dominujących fikcji męskości, Warszawa 2017 (fragmenty). Referat: J. Bédier, Dzieje Tristana i Izoldy, tłum. T. Boy-Żeleński, wyd. dowolne [przypomnienie] + D. de Rougemont, Mit Tristana, [w:] tenże, Miłość a świat kultury zachodniej, tłum. L. Eustachiewicz, Warszawa 1968. 7. Detektyw A. Conan Doyle, Studium w szkarłacie (także pt. Czerwonym szlakiem), wyd. dowolne; N. Springer, Sprawa zaginionego markiza, tłum. E. Gałązka-Salamon, Warszawa 2020. Referat: T. Cegielski, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015 (fragmenty). 8. Zbrodnia (i kara) A. Christie, Tajemnicza historia w Styles, wyd. dowolne, + Kurtyna, wyd. dowolne; S. S. van Dine, Dwadzieścia zasad pisania powieści detektywistycznych, tłum. J. Krogulec, „Literatura i Kultura Popularna” 2015, nr 21. Referat: S. Žižek, Logika powieści detektywistycznej, tłum. J. Pomorska, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 3. 9. Dzieci C. S. Lewis, Lew, czarownica i stara szafa + Ostatnia bitwa, tłum. A. Polkowski, wyd. dowolne; N. Gaiman, Problem Zuzanny, tłum. P. Braiter, wyd. dowolne; M. E. Smith, Zabawa w Narnię, w: tenże, Zew Aslana. Chrześcijańska droga do Narnii, tłum. J. Wolak, Kraków 2006; T. Z. Majkowski, W cieniu Białego Drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013 (fragmenty). Referat: P. Stasiewicz, Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 (fragmenty). 10. Światy A. Sapkowski, wybrane przez prowadzącego opowiadania o wiedźminie Geralcie; gra Wiedźmin 3. Dziki gon, 2015 (fragmenty rozgrywki) + serial Wiedźmin, prod. Netflix, 2019– (fragmenty); Referat: K. M. Maj, Jeden, by wszystkimi rządzić. Świat transmedialny (transmedial world) a uniwersum Wiedźmina, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2017, nr 1(9). 11. Labirynt S. Jackson, Nawiedzony dom na wzgórzu, tłum. M. Straszewska-Hallab, wyd. dowolne (także pod tytułem Nawiedzony); M. Aguirre, Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej, tłum. A. Izdebska, [w:] Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002. K. Olkusz, Gotyckie światy współczesnej grozy, [w:] Światy grozy, red. taż, Kraków 2016. Referat: H. Kubicka, Tam, gdzie czai się zło. Przestrzeń w horrorze jako mechanizm budzenia strachu, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16. 12. Potwór M. Shelley, Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz, tłum. M. Płaza, Czerwonak 2013; serial Z archiwum X, odcinek Postmodernistyczny Prometeusz, 1997; N. Carroll, Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, tłum. M. Przylipiak, Gdańsk 2004 (fragmenty); A. Wieczorkiewicz, Monstruarium, wyd. dowolne (fragmenty). Referat: M. Marcela, Monstruarium nowoczesne, Katowice 2015 (fragmenty). 13. Spotkania H. G. Wells, Wojna światów, wyd. dowolne (tylko część 1); T. Chiang, Historia twojego życia, [w:] tenże, Historia twojego życia, tłum. D. Kopociński, M. Jakuszewski, A. Sylwanowicz, wyd. dowolne; P. Frelik, P. Kincaid, L. Swanstrom, S. Vint, K. M. Maj, B Szymczak-Maciejczyk, M. Tokarski, Science fiction. Źródła i kontynuacje, „Creatio Fantastica” 2018, nr 2. Referat: D. Suvin, O poetyce gatunku science fiction, tłum. K. M. Maj, „Creatio Fantastica” 2018, nr 2. 14. Więzienia U. K. Le Guin, Ci, którzy odchodzą z Omelas, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz, wyd. dowolne; M. Atwood, Opowieść podręcznej, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz, wyd. dowolne; K Olkusz, Utopia, [hasło w:] Ilustrowany słownik terminów literackich, red. Z. Kadłubek, B. Mytych- Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018; Referat: A. Całek, Nolite te bastardes carborundorum. Podręczna w dyskursie medialnym o prawach kobiet, „Dziennikarstwo i Media” 2018, t. 10. 15. Apokalipsa/pandemia O. E. Butler, Dźwięki mowy, tłum. I. Żółtowska, „Nowa Fantastyka” 2003, nr 4; M. Brooks, World War Z, tłum. L. Erenfeicht, Poznań 2013; Ł. Afeltowicz, M. Wróblewski, Epidemie, nowoczesność i apokalipsa zombie. Motyw chorób zakaźnych w kulturze popularnej jako wyraz leków społecznych, „Kultura Współczesna” 2018, nr 2(101). Referat: T. Nowicki, Żywy trup. Jak kultura popularna reprodukuje lęk przed wykluczeniem, „Kultura Popularna 2013”, t. 2, nr 36. |
Zakres tematów: |
W opisie przedmiotu. |
Metody dydaktyczne: |
W opisie przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
W opisie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.