Literatura popularna [3001-11B2PO]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Literatura popularna [3001-11B2PO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Weronika Kostecka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• baśnie braci Grimm w tłum. E. Pieciul-Karmińskiej i Ch. Perrault w tłum. B. Grzegorzewskiej – wybrane przez prowadzącą • mity grecko-rzymskie – o Heraklesie/Herkulesie oraz kilka dowolnie wybranych • J. Campbell, Część pierwsza. Wyprawa bohatera, w: tegoż, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997 • M. Bednarek, Prince Charming na licencji? Totalizacja baśni, „Literatura i Kultura Popularna” 2019, t. 25 * • J. Verne, W 80 dni dookoła świata, wyd. dowolne • K. Słaby, K. Smoter, Polskich trawelebrytów podróż w miejscu, czyli o przekraczaniu granic kulturowych i jego edukacyjnych konsekwencjach na przykładzie programu „Azja Express”, „Podstawy Edukacji: Graniczność, Pogranicze, Transgresja” 2017, nr 10 • R. Zontek, Od trawelogu do King Konga. Misja badawcza jako motyw kina lat dwudziestych i trzydziestych w świetle imaginarium społecznego epoki, „Prace Kulturoznawcze” 2019, t. 23, nr 2-3 * • J. Austen, Duma i uprzedzenie, wyd. dowolne • A. Martuszewska, Rozdział I. Od romansu antycznego średniowiecznego przez powieść sentymentalną do literatury popularnej i harlekinów, w: tejże, Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014 • K. Szeremeta, Powieść mashupowa jako współczesny kulturowo- literacki miszmasz, czyli dlaczego wiktoriańskie powieści nawiedziły zombie, wilkołaki i wampiry, „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis” 2020, nr 1 * • H. Fielding, Dziennik Bridget Jones, wyd. dowolne • A. Setecka, Romans – przejaw zwycięstwa czy klęski kobiet? O romansie dawniej i dziś, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000 • K. Smyczyńska, Dziewczyna w wielkim mieście. Przestrzeń miejska a tożsamość w powieściach z nurtu „chicklit”, „ER(R)GO. Teoria Literatura Kultura” 2006, nr 13 • J. Sieracka, Postfeministyczne próby odzyskania „kobiecego doświadczenia” jako odpowiedź na trzeciofalowy kryzys zwrotu doświadczeniowego, W: Tematy modne w humanistyce. Studia interdyscyplinarne, red. Ł. Grajewski, J. Osiński, A. Szwagrzyk, P. Tański, Toruń 2015 * • A. Conan Doyle, Studium w szkarłacie, wyd. dowolne • T. Cegielski, Rozdział I. Fenomen kultury popularnej. Powieść detektywistyczna, w: tegoż, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), Warszawa 2015 • M. Kraska, Zbrodnia w bibliotece albo Śledztwo w sprawie lektury: casus powieści detektywistycznej, „Literatura i Kultura Popularna” 2013, t. 19 * • Z. Miłoszewski, Ziarno prawdy, wyd. dowolne • M. Kraska, Zbrodnia doskonała. Rzecz o popularności kryminału, w: Mody w kulturze i literaturze popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Kraków 2011 • M. Czubaj, Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, w: tegoż, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010 • M. Domagalska, Ziarno prawdy? Mord rytualny w polskich kryminałach retro, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2018, nr 4(50) * • B. Stoker, Drakula, wyd. dowolne • Z. Wałaszewski, Lęk z gotyckiego lochu. Od archetypu w folklorze ku opowieściom niesamowitym o powracających zza grobu, „Prace Filologiczne” 2010, t. LIX • A. Izdebska, McLudzie i ich drapieżniki, czyli o wampirach zmieniających dietę, „Porównania” 2022, nr 1(31) * • S. King, Lśnienie, wyd. dowolne • H. Kubicka, Tam, gdzie czai się zło. Przestrzeń w horrorze jako mechanizm budzenia strachu, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16 • A. Dąbrowski, Paradoks fikcji — krytyczny przegląd głównych teorii, „Roczniki Filozoficzne” 2022, nr 3 * • A. Sapkowski, Miecz przeznaczenia lub Ostatnie życzenie, wyd. dowolne – wybrane opowiadania • K.M. Maj, Zwrot światocentryczny, w: Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków 2019 • E.I. Rudolf, Chaos i ład – odwieczna wojna w światach fantasy, „Literatura i Kultura Popularna” 2010, nr 16 * • M. Miller, Kirke, tłum. P. Korombel, Warszawa 2021 • G. Lasoń-Kochańska, Od Penelopy do Inanny i z powrotem. Kobiece strategie opowiadania mitu i baśni, „Literatura i Kultura Popularna” 2014, nr 20 • P. Stasiewicz, Między światami: intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 – fragmenty * • P.K. Dick, Blade Runner, wyd. dowolne • K. Uniłowski, Fantastyka i realizm, w: Literatura popularna. Tom 2: Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos i in., Katowice 2014 • G. Gajewska, Cyborgi – literacko-filmowe figury dyskursu interaktywnego, „Przestrzenie Teorii” 2019, nr 32 * • H.G. Wells, Wojna światów, wyd. dowolne • T. Chiang, Historia twojego życia, w: Historia twojego życia, wyd. dowolne • M. Sugiera, Kolonizacja jako terraformowanie: klątwa Argonautów w epoce antropocenów (ćwiczenia z lektury), „Postscriptum Polonistyczne” 2023, nr 2(32) • P. Stępniak, Oddziaływanie przekazów medialnych na świadomość zbiorową na przykładzie Wojny światów Orsona Wellesa, „Com.press” 2019, nr 2(3) * • M. Atwood, Opowieść podręcznej, wyd. dowolne • K.M. Maj, Eutopie i dystopie. Typologia narracji utopijnych z perspektywy filozoficznoliterackiej, „Ruch Literacki” 2014, nr 2 • A. Całek, Nolite te bastardes carborundorum. Podręczna w dyskursie medialnym o prawach kobiet, „Dziennikarstwo i media” 2019, nr 10 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W opisie przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
W opisie przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W opisie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.