Relacje międzyludzkie w XIX w. w świetle dokumentów życia społecznego [2900-MK2-RMXIX]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Relacje międzyludzkie w XIX w. w świetle dokumentów życia społecznego [2900-MK2-RMXIX] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Kuligowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Galik, I wojna światowa na starych pocztówkach, Łódź 2008. P. Banaś (red.), Aksjosemiotyka karty pocztowej, Wrocław 1992. J. Werner, Druki artystyczne i użytkowe, Warszawa 1955. D. Łukasiewicz, Dobre i złe adresy. Szkice z dziejów mieszkania i jego otoczenia w XVII-XXI wieku, Poznań 2017. E. Kwiatkowska, Energia obrazu. Źródła i konteksty zwrotu ikonicznego, Kraków 2020. C. Cheroux, Wertykularne. Eseje z historii fotografii. M. Saryusz-Wolska, Historia wizualna. Obrazy w dyskusjach niemieckich historyków, Warszawa 2020. I. Ihnatowicz, Człowiek, informacja, społeczeństwo, Warszawa 2013. M. Karpińska (red.), Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX w. (do 1918 roku), Warszawa 2019. Encyklopedia filatelistyki PWN Szczegółowa literatura przedmiotu do poszczególnych zajęć zostanie zamieszczona na platformie Kampus. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Państwo i prawo w latach 1813-1815 r. w świetle druków ulotnych 2) Telegramy patriotyczne jako źródło historyczne? 3) O kształt przyszłej Polski. Odezwy ugrupowań i organizacji politycznych na ziemiach polskich w latach Wielkiej Wojny 4) O czym mówi fotografia? Na tropach warszawskich zakładów fotograficznych. 5) Laurki jako źródło historyczne 6) Znaczki jako źródło do historii dobroczynności? 7) Nalepki okienne. Po co były i co wyrażały? 8) Fotografia Wielkiej Wojny na przykładzie CK Armii 9) Pocztówka legionowa 10) Kalendarze 11) Gry towarzyskie - gry społeczne? Prowadząca zastrzega sobie możliwość zmian w sylabusie, w tym co do kolejności realizowanych tematów. Niektóre z nich mogą być realizowane na dwóch zajęciach. Szczegółowe informacje o kolejnych zajęciach (wraz ze spisem lektur) będą udostępniane na platformie edukacyjnej Kampus. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Szczegółowa analiza źródeł w oparciu o: -warsztat badawczy historyka -wiedzę na temat kontekstu historycznego, do którego przynależy źródło, zdobytą na podstawie przeczytanych lektur. Dyskusja dotycząca wymienionych zagadnień na podstawie zawartej w sylabusie literatury przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkami zaliczenia są: obecność na zajęciach i wykazanie się stosowną wiedzą, wyniesioną z lektury opracowań (lista lektur w sylabusie). Ocena uzależniona będzie od aktywności na zajęciach. Możliwe jest przygotowanie dodatkowej pracy (np. omówienie dodatkowej lektury) dla osób chcących podnieść ocenę z przedmiotu. Możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Kolejne należy odrobić na dyżurze |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Aleksandra Kuligowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.