Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Prejs | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Arcydzieła francuskiego średniowiecza, red. Z. Czerny, Warszawa 1968, Pieśń o Rolandzie, Chretien de Troyes, Percewal z Walii; F. Villon, Wielki Testament. Błoński J., Mikołaj Sęp-Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków 1967, rozdz. II; V; VII. Bolesławiusz K., Przeraźliwe echo traby ostatecznej, wyd. J. Sokolski, Warszawa 2004. Cohn N., W pogoni za milenium. Milenarystyczni buntownicy i mistyczni anarchiści średniowiecza, Kraków 2007 (fragmenty). Dante A., Boska Komedia, Wrocław 1977, Piekło 1, 3, 4, 5, 8, 10, 14, 19, 24, 26, 33, 34; Czyściec 2, 9, 26, 30, 31, 33; Raj 1, 2, 6, 11, 12, 17, 18, 22, 23, 27, 28, 30, 31, 33. Guriewicz A., Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976, rozdz. Makrokosmos i mikrokosmos. Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury, Warszawa 1974, t. 1, rozdz. Dualizm gotyku; Pojęcie manieryzmu. Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1992, rozdz. XI Wizerunek śmierci. Karpowicz M,. Sztuka polska XVII w., Warszawa 1975 i n., cz.: Lata 1600-1630. Klaniczay T., Renesans. Manieryzm. Barok, Warszawa 1986, rozdz. Kryzys renesansu i manieryzm. Kochanowski J., Pieśni, Wrocław 1997. Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970, rozdz. VI Struktury przestrzenne i czasowe. Naborowski D., Na oczy królewny angielskiej; Do Anny; Malina; Krótkość żywota, w: Poeci polskiego baroku, oprac. J. Sokołowska, J. Żukowska, Warszawa 1965, t. 1. Nicoll A., Dzieje teatru, Warszawa 1977, rozdz. 3 Teatr w średniowieczu. Petrarca F., Sonety do Laury, Kraków 1975. Sęp-Szarzyński M., Rytmy, Wrocław 1973 (bez Erotyków). Shearman J., Manieryzm, Warszawa 1970, rozdz. Definicja terminu; Ograniczenie pola. Sokołowska J., Spory o barok, Warszawa 1971, dział Rozkwit i zmierzch estetyki klasycznej. Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980, Jezusa Judasz przedał za pieniądze nędzne; Mocne Boskie tajemności. Średniowieczna poezja polska świecka, oprac. S. Vrtel- Wierczyński, Wrocław 1952, Rozmowa Mistrza ze Śmiercią. Średniowieczna proza polska, oprac. S. Vrtel-Wierczyński, Wrocław 1959, z Rozmyślania przemyskiego: O życiu Marii przy świątyni. Weintraub W., O niektórych problemach polskiego baroku, w: Od Reja do Boya, Warszawa 1977. |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia, wbrew tradycji ostrego Burckhardtowskiego przeciwstawienia wieków średnich i odrodzenia, poświęcone zostaną wspólnemu dla tych epok w kulturze (choć całkowicie odmiennie redagowanemu) dążeniu do budowania syntetycznych wizji (holistycznych i homeostatycznych jednocześnie) rzeczywistości, umieszczających konsekwentnie człowieka w centrum kosmicznego i społecznego „spektaklu”. Średniowieczne i renesansowe wizje świata i człowieka 1. Zajęcia wstępne, omówienie programu, zasad wspólnej pracy i zaliczenia. 2. Budowanie średniowiecznego uniwersum wyobrażeniowego: Państwo Boże, makrokosmos i mikrokosmos, millenaryzm, ramy przestrzenne i czasowe, dualizm gotyku. 3. Czas święty – społeczne mechanizmy aktualizacji pasji i cyklu Radości i Smutków Matki Boskiej. Wizualne i tekstowe systemy podpór pamięci kulturowej: Władysław z Gielniowa, Jezusa Judasz przedał za pieniądze nędzne – Hans Memling, Pasja z Turynu; Wit Stwosz, Ołtarz Mariacki – Mocne Boskie tajemności. 4. Człowiek wobec śmierci – kulturowe modele uobecniania w wiekach średnich – Rozmowa Mistrza ze Śmiercią. Bernardyńskie tańce śmierci w Polsce (XVII – XIX wiek) wobec tradycji średniowiecznej. 5. Od chanson de geste do romansu rycerskiego – krystalizacja arystokratycznego modelu kultury (Pieśń o Rolandzie – Perceval z Walii). 6. Summa Dantejska – wymiar eschatologiczny, ontologiczny i etyczny. Romantyczna recepcja Dantego w Polsce. Klemens Bolesławiusz i jego Przeraźliwe echo trąby ostatecznej. 7. Villon – rozpad średniowiecznej metafizyki. Kategoria kryzysu w kulturze. Poznawczy charakter kreacji outsidera. 8. Addytywizm średniowiecznego dramatu misteryjnego w interpretacji współczesnego reżysera. Scena symultaniczna i sukcesywna. Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu pańskim Mikołaja z Wilkowiecka w interpretacji Piotra Cieplaka. Teatr TV. 9. Narodziny nowożytnego pojęcia podmiotowości człowieka. Petrarka, petrarkizm i kształt renesansowego indywidualizmu. 10. Nowożytny klasycyzm jako droga do rozpoznania kształtu rzeczywistości. Od natura naturata do natura naturans: Giovanni Bellini, Przemienienie na górze Tabor, Rafael Santi, Szkoła Ateńska, Nicolas Poussin, Królestwo Flory. 11. „Wszystek krąg ziemski” w poezji renesansowej. Jan Kochanowski i jego Pieśni. 12. Manierystyczna droga do świata wewnętrznego. Zerwanie z renesansową jednością czasowo-przestrzenną (Tibor Klaniczay, Arnold Hauser, John Shearman). 13. Wielonurtowość kultury polskiej pierwszej połowy XVII wieku: wczesny barok, manieryzm niderlandzki, nurt rodzimy. 14. Krąg mecenatu Radziwiłłów birżańskich wobec mecenatu królewsko-jezuickiego (przypadek Daniela Naborowskiego). 15. „Bojowanie” jako drogowskaz człowieka epoki potrydenckiej. Mikołaj Sep Szarzyński i jego poezja. |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
tytuł zajęć: Średniowieczne i renesansowe wizje świata i człowieka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.