Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Koprowicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Szczegółowy sylabus zostanie omówiony z osobami studenckimi na pierwszych zajęciach. Wybrana literatura: Michel Pastoureau, Jak widziano kolory w średniowieczu? Czy możliwa jest historia kolorów?; Człowiek z rudymi włosami. Średniowieczna ikonografia Judasza, [w]: tegoż, Średniowieczna gra symboli, przeł. H. Igalson-Tygielska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 127–148; 219–234. Daniel Arasse, Czarne oko, [w:] tegoż, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, przeł. A. Arno, Studio Wydawnicze DodoEditor, Kraków 2012, s. 47–76. Anna Niedźwiedź, Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej jako acheiropoietos, [w:] tejże, Obraz i postać. Znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej, WUJ, Kraków 2005. Tadeusz Chrzanowski, Orient i orientalizm w kulturze staropolskiej, [w:] tegoż, Wędrówki po Sarmacji europejskiej. Eseje o kulturze i sztuce staropolskiej, Wydawnictwo Znak, Kraków 1988, s. 177–190. Grzegorz Grochowski, Wąsy, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 1 (151), s. 8–20, 2015. Aleksander Jankowski, By umarłą widzieć… okno się musiało w trunnie wyrząć”. Rozważania o początkach portretu trumiennego, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 2021, nr 1, s. 57–74. Alberto Rizzi, Widok Warszawy od strony Pragi, [w:] tegoż, Canaletto w Warszawie. Dzieła Bernarda Bellotta, zwanego Canalettem, w stolicy Stanisława Augusta, wstęp A. Rottermund, przeł. K. Jursz-Salvadori, Muzeum Historyczne Miasta Stołecznego Warszawy; Rosikon Press, Warszawa 2006, s. 46–53. Louis Marin, Mapa i portret miasta (Sugestie badawcze), [w:] tegoż, O przedstawieniu, przeł. J. Bodzińska, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2011, s. 239–257. Konrad Niemira, Figle w parku, [w:] tegoż, Bazgracz. Trzy eseje o Norblinie, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2022, s. 89 – 176. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przykładowe tematy: Historyczność sposobów widzenia Kolor. Średniowieczne odcienie inności Obraz święty. Kobiety i kult w średniowieczu Alegoria. Renesansowy szyfr Portret. Barokowi sarmaci Pejzaż. Oświeceniowe miasto i wieś |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja kierowana, elementy wykładu, praca w grupach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Tytuł zajęć: Staropolska kultura wizualna Na zajęciach zastanowimy się, w jaki sposób obrazy funkcjonowały w epoce staropolskiej. Obraz będziemy rozumieć nie włącznie jako dzieło, ale "fakt społeczno-kulturowy", a zatem jako nośnik znaczeń i element regulujący relacje społeczne. Zajęcia będą poświęcone wybranym gatunkom wizualnym, takim jak ikona, portret trumienny, pejzaż czy malarstwo wedutowe. Wybrane przykłady będziemy rozpatrywać również w kontekście europejskim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.