Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Litwinowicz-Droździel | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Teksty do interpretacji: Wilhelm i Jakub Grimm, Baśnie dla dzieci i dla domu, przeł. Eliza Pieciul-Kamińska, Poznań 2010. E.T.A. Hoffmannn, Piaskun, przeł. Antoni Lange, wyd. dowolne. Mary Shelley, Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz, przeł. Maciej Płaza, Czerwonak 2013. Adam Mickiewicz, Ballady i romanse, wyd. dowolne. Horacy Walpole, Zamczysko w Otranto, przeł. Marta Przymanowska, wyd. dowolne. Seweryn Goszczyński, Zamek kaniowski, wyd. dowolne. Anna Mostowska, Strach w zameczku. Powieść prawdziwa w: Opowieści niesamowite z języka polskiego, PIW, Warszawa 2021. Edgar Allan Poe, wybór nowel. Jan Barszczewski, Włosy krzyczące na głowie w: Opowieści niesamowite z języka polskiego, PIW, Warszawa 2021. Literatura przedmiotu Albert Béguin, Dusza romantyczna i marzenie senne. Esej o romantyzmie niemieckim i poezji francuskiej, przeł. Tomasz Stróżyński, Gdańsk 2011. Maria Janion, Kobiety i duch inności, wyd. dowolne. Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, wyd. dowolne Maria Janion, Gorączka romantyczna, wyd. dowolne. Julian Maślanka, Literatura a dzieje bajeczne, wyd. dowolne. Marta Piwińska, Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003. |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Opowieści niesamowite. Narracja i wyobraźnia w kulturze XIX wieku Opowiadanie jest silną ludzką dyspozycją. Wydaje się, że ma ona charakter uniwersalny – we wszystkich kulturach świata opowiadało się i opowiada. Sądzę, że można – skupiając się właśnie na praktykach opowiadania – prześledzić również najistotniejsze zmiany społeczne i medialne dokonujące się w kulturze polskiej i europejskiej w wieku XIX. Formy narracyjne tego czasu chętnie i często eksplorują pole rozpoznawane jako niesamowite: dziwne, niepokojące, związane z intuicją i snem, wyrastające ze snującego całkiem oddzielną, swoją opowieść krajobrazu. Z czasem – w miarę tego jak zbliżamy się do końca stulecia – coraz częściej w polu zainteresowań autorek i autorów pojawiają się tematy futurologiczne; lub inaczej – kostium „opowieści o przyszłości” używany jest by zmierzyć się ze współczesnymi problemami. Osią zajęć są wybrane teksty literackie z epoki. Zawsze są to krótkie formy narracyjne – ballada, baśń, powieśc poetycka, nowela, opowiadanie. Będziemy je czytać i interpretować zastanawiając się nad tym, jakie ważne wątki epoki, kryzysy społeczne i dylematy poznawcze są niesione właśnie przez tę „błahą” formę opowieści mówionej i pisanej. Będziemy się także zastanawiać nad tym, na ile (czy w ogóle) narracja otwiera pole do wyrażania tego, co niemożliwe w dyskursie publicystycznym i naukowym: przeświadczeń i intuicyjnych rozpoznań. Przy okazji tych lektur będziemy się także zastanawiać nad zmianami medialnymi w kulturze polskiej i europejskiej wieku XIX: w jaki sposób/kiedy – mówione zostaje zastąpione przez pisane; jakie znaczenie w tym wszystkim mają zjawiska takie jak kultura konwersacji, normy życia towarzyskiego, obieg medialny, powieść w odcinkach, prasa popularna itd. W wielu przypadkach mamy przecież do czynienia z tekstem, który ma swoją historię performatywną: odczytań, wykonań, przywołań i innych form społecznego uobecniania. Tematy poruszane na zajęciach to: - wyobraźnia i narracyjność wieku XIX; - pojęcie niesamowitości i jego odblaski w literaturze; - praktyka opowiadania; - literatura jako zwierciadło istotnych zagadnień kulturowych wieku XIX: wynalazczość, emancypacja, kolonializm; - małe formy literackie i obiegi kultury popularnej; - współczesne odczytania "dzięwiętnastowieczności". |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Formy pracy na zajęciach - moderowana dyskusja na zajęciach; - wspólna interpretacja tekstów; - drobne działania warsztatowe; - drobne zadania tekstowe (krótkie komentarze do wybranych lektur); - jedna krótka prezentacja w ciągu semestru. Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze. Osoby, które nie zaliczą nieobecności, nie mogą w pierwszym semestrze złożyć pracy pisemnej, a tym samym uzyskać zaliczenia. Podstawą wystawienia oceny końcowej w pierwszym semestrze jest ocena pisemnej pracy semestralnej. Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego semestru. W pisemnej pracy semestralnej (ramowa objętość 10 stron) oceniana będzie przede wszystkim (70%) wiedza na temat wybranych aspektów kultury polskiej XIX wieku i umiejętność posługiwania się wprowadzonymi podczas zajęć koncepcjami teoretycznymi, a także poprawność językowa i stylistyczna (20%) oraz struktura wypowiedzi pisemnej (10%). Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie pracy semestralnej 60h (2 ECTS). Łącznie 5 ECTS (150h). Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.