Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Kubkowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zajęcia "Narodziny ciała nowoczesnego" sem. zimowy 24/25 Wybrane lektury: OPRACOWANIA: Deslandes Paul R., Oxbridge men. British masculinity and the undergraduate experience. 1850–1920, Bloomington – Indianapolis 2005 Dobkowska Joanna, Wasilewska Joanna, W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku, Warszawa 2016. Elias Norbert, Rozważania o Niemcach. Zmaganie o władzę a habitus narodowy i jego przemiany w XIX i XX wieku, Poznań 1996 Franke Jerzy, „Czystość” (1905-1909) Augustyna Wróblewskiego albo iluzja etycznej krucjaty, Warszawa 2013. Główne kierunki rozwoju wychowania fizycznego od końca XVIII wieku do 1918 roku, Wrocław i in. 1968. Kane Michael, Modern Men. Mapping Masculinity in English and German Masculinity, 1880-1930, London – New York 1999. Kobieta i kultura czasu wolnego, red. Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc, Warszawa 2001 Mazur Elżbieta, Dobroczynność w Warszawie XIX wieku, Warszawa 1999. Nalewajska Lilianna, Moda męska w XIX i na początku XX wieku. Fashionable, dandys, elegant, Warszawa 2010. Olkuśnik Marek, Wyjechać z miasta... Mieszkańcy Warszawy wobec podróży, turystyki i wypoczynku na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 2015. Historia ciała T. 2. Od Rewolucji do I wojny światowej, red. Alain Corbin, Gdańsk 2013. Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2011. Vigarello Georges, La Silhouette. Du XVIIIe siècle à nos jours. La naissance d’un défi, Paris 2012. ŹRÓDŁA (wybór) Benjamin Walter, Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków, Warszawa 2010. Belmont Leo [właśc. Leopold Blumental], W wieku nerwowym, Warszawa 1900. Bujwid Odo, O zarazku cholery. Treściwe sposoby rozpoznawania, dezynfekcji i zapobiegania cholerze, Warszawa 1892. Chopin Fryderyk, Listy (wybór) Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939, Warszawa 1999 (wybrane teksty) Dodatek do ustaw Towarzystwa Dobroczynności o rozdawaniu zupy rumfordzkiey, Warszawa 1826 Filiński Bolesław, Park dra Jordana i kilka uwag o wychowaniu (…), Kraków 1891. Gebethner Jan, Młodość wydawcy, Warszawa 1977 Kolberg-Brzozowska Antonina, Fizyczne wychowanie dzieci podług Jędrzeja Śniadeckiego i innych, Warszawa 1902 Kowalski Zdzisław Julian, Higiena i etyka życia płciowego, Warszawa 1901. Korczak Janusz, Dzieci ulicy [w:] tegoż, Dzieła, T. 1., red. Hanna Kirchner, Warszawa 1992. Majewski Stanisław, Przewodnik do gimnastyki higienicznej, Warszawa 1874. Pomian Zygmunt [właśc. Feldman Wilhelm], Kodeks honorowy, Kraków 1899. Prus Bolesław, Kroniki (wybór) Słonimski Antoni, Alfabet wspomnień, Warszawa 1989. Warszawa naszej młodości, Kraków 1957 (wybrane wspomnienia) + wybrane artykuły z prasy specjalistycznej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia poświęcone będą nowoczesnym praktykom i doświadczeniom cielesnym oraz ich instytucjonalizacjom. Długi XIX w. rozumiany tu jest jako epoka znaczących przeobrażeń, a niekiedy też narodzin nowych reżimów cielesności i nowoczesnych - mających swoją kontynuację współcześnie – sposobów posługiwania się ciałem. Mapa zagadnień: 1. Wprowadzenie. Ciało vs. dziewiętnastowieczność 2. Zarazek 3. Introspekcja 4. Sanatorium 5. Nędza/opieka 6. Neurozy i hipochondrie 7. Musztra/histeria (stwarzanie mężczyzny/kobiety) 8. Gimnastyka/pedagogika (stwarzanie dziecka) 9. Trofeum (stwarzanie zwierzęcia) 10. Lustro (portret, fotografia) 11. Moda 12. Sport 13. Podróż/turystyka 14. Ludzkie zoo (kolonizacja/wystawa) 15. Tłum/stowarzyszenie (ciało w mieście) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wspólne omawianie przeczytanych materiałów źródłowych i opracowań; krytyka źródła, dyskusja, przygotowywane przez studentów/studentki wprowadzenia do zajęć; praca w grupach, indywidualne konsultacje. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Formy pracy na zajęciach - moderowana dyskusja na zajęciach; - wspólna interpretacja tekstów; - drobne działania warsztatowe; - drobne zadania tekstowe (krótkie komentarze do wybranych lektur); - jedna krótka prezentacja w ciągu semestru. Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze. Osoby, które nie zaliczą nieobecności, nie mogą w pierwszym semestrze złożyć pracy pisemnej, a tym samym uzyskać zaliczenia. Podstawą wystawienia oceny końcowej w pierwszym semestrze jest ocena pisemnej pracy semestralnej. Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego semestru. W pisemnej pracy semestralnej (ramowa objętość 10 stron) oceniana będzie przede wszystkim (70%) wiedza na temat wybranych aspektów kultury polskiej XIX wieku i umiejętność posługiwania się wprowadzonymi podczas zajęć koncepcjami teoretycznymi, a także poprawność językowa i stylistyczna (20%) oraz struktura wypowiedzi pisemnej (10%). Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie pracy semestralnej 60h (2 ECTS). Łącznie 5 ECTS (150h). Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.