Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Jaworska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrana literatura (we fragmentach) : Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Warszawa 2007 Alina Kowalczykowa, Pejzaż romantyczny, Kraków 1978 Maria Janion, Kobiety i duch inności, Warszawa 2006 Ewa Toniak, Śmierć bohatera, Gdańsk 2015 Maria Janion, Perskie oko Leonarda, w: Bohater, spisek, śmierć, Warszawa 2009 Charles Baudelaire, Dandys i Pochwała makijażu w: tegoż, Rozmaitości estetyczne, przeł. Joanna Guze, Gdańsk 2000. Susan Sontag, Choroba jako metafora, Warszawa 1999 Maria Poprzęcka, Pochwała malarstwa. Studia z historii i teorii sztuki, Gdańsk 2000. Jarosław Krawczyk, Jan Matejko. Mistrz Legendy św. Stanisława, Warszawa 1998. Walter Benjamin, Mała historia fotografii, [w:] Anioł historii, wyb. i oprac. H. Orłowski, Poznań 1996. Teksty źródłowe: Antoni Malczewski, Maria Zygmunt Krasiński, Nieboska komedia Juliusz Słowacki, Fantazy Teksty będą udostępniane w formie elektronicznej na stronie zajęciowej grupy. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia mają przybliżyć dziewiętnastowieczne figury wyobraźni poprzez lektury, ale także obrazy. Będziemy się przyglądać romantycznym lub nawiązującym do romantyzmu artystom jak Caspar David Friedrich, Delacroix, Gottlieb, Andriolli, Grottger, Matejko, ale też analizować nowe media wizualne, jak fotografia czy panorama. „Obrazy” będziemy też rozumieć swobodniej, szukając późniejszych odwołań do estetyki epoki (np. w filmie) Takie ujęcia jak pejzaż, scena batalistyczna, portret, alegoria będziemy stosować także metaforycznie, jako ramy pojęciowe dla interpretacji literatury i historii kultury. Będziemy szukać klisz, stereotypów, ale też obrazów emancypacji i modernizacji. Wybrane tematy: 1. Alegorie Polonii (pocztówka) 2. Step (pejzaż romantyczny: Friedrich, Brandt i inni) 3. Ironia romantyczna (portrety dandysów) 4. Asymilacja (malarstwo Maurycego Gottlieba) 5. Dama Kameliowa (portrety kobiece) 6. Żałoba narodowa (Artur Grottger) 7. Nowoczesność (fotografia Nadara, Beyera i innych) 8. Narracja historyczna (Jan Matejko, panoramy) 9. Orientalizm (Gustave Moreau, Jean-Leon Gerome, Henryk Siemiradzki) 10. Histeria (fotografie Charcota, obrazy Muncha i Weissa) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wspólne omawianie tekstów i materiałów wizualnych, moderowana dyskusja, indywidualne konsultacje na dyżurach (tematów prac, bibliografii), drobne zadania pisemne (w formie komentarzy na stronie zajęciowej grupy), jedno wprowadzenie do zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wspólne dla wszystkich grup. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Tytuł zajęć: "XIX wiek w obrazach" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.