Historia Polski 1914-1945 [2900-L-H20PL1]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Historia Polski 1914-1945 [2900-L-H20PL1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Błażej Brzostek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie: obrazy II RP w historiografii i w świadomości społecznej. 2. Kazimiera Zawistowicz-Adamska, Społeczność wiejska. Wspomnienia i materiały z badań terenowych: Zaborów 1937-38, Warszawa 1958 (fragmenty); referat: Miasto a wieś w II RP – podstawowe dane i problemy; 3. Zofia Nałkowska, Romans Teresy Hennert, różne wyd.; referat: Pisarstwo Nałkowskiej na tle nurtów literackich Dwudziestolecia. 4. Prasa II RP (I): Materiał na zajęciach; referat: System medialny Polski międzywojennej; 5. Jego ekscelencja subiekt, reż. Michał Waszyński, 1933; referat: Główne nurty polskiego kina międzywojennego; 6. Maria Vauban, Michał Kurcewicz, Jak składać wizyty i przyjmować gości, Warszawa 1935 (fragmenty w depozycie); referat: Poradniki savoir-vivre’u jako źródło historyczne; 7. M. Kacprzak, Zdrowie w chacie wiejskiej, Włocławek 1931; referat: Choroby nagminne w II RP; 8. Fotografia w II RP (materiał na zajęciach); 9. Prasa II RP (II): „Kurier Warszawski” 1938, ogłoszenia drobne (materiał do podziału); referat: Ogłoszenie drobne jako źródło historyczne; 10. Irena Surmacka, Czynniki prostytucji oraz charakterystyka prostytutek. Ankieta zebrana wśród prostytutek warszawskich, Warszawa 1939 (fragmenty); referat: Praca seksualna jako problem badawczy; 11. Melchior Wańkowicz, Sztafeta, Warszawa 1939 (fragmenty); referat: COP; 12. Styl międzywojnia – przedmioty, ubrania, meble (materiał na zajęciach); referat: Art déco i inne główne nurty stylistyczne międzywojnia; 13. Hanka Zach, Mój wróg, moja miłość. Pamiętnik dziewczyny z okupowanej Warszawy, Kraków 2016: Dzienniki osobiste jako rodzaj źródła historycznego. Prowadzący zastrzega sobie możliwość zmian w sylabusie w związku z nowymi pomysłami lub badaniami oraz zainteresowaniami uczestniczek i uczestników. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Sposób pracy ze studentami, np. analiza tekstu źródłowego, referat, dyskusja w grupie, projekt itp. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności, kolokwium. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Blażej Brzostek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.