Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo dla nauczycieli [4100-IMJDN] Semestr zimowy 2024/25
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Językoznawstwo dla nauczycieli [4100-IMJDN]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024Z] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 217
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Michał Kuźmicki
Literatura:

  • Ladefoged, P. (2006) A course in phonetics. Thomson Wadsworth.

  • Miller D.G. (2014) English Lexicogenesis. Oxford, Oxford University Press (BUW Online)

  • Odden, D. (2005). Introducing Phonology. Cambridge: Cambridge University Press

  • Ogden, R. (2017) An introduction to phonetics. Edinburgh, Edinburgh University Press. (BUW Online)

  • Paveau, M-A.; Sarfati, G-E. (2009) Wielkie teorie językoznawcze. Kraków, Avalon. (Oryginał: Les grandes théories de la linguistique. De la grammaire comparée à la pragmatique. ARMAND COLIN, 2003)

  • Yule G. (2018) Explaining English Grammar. Oxford University Press.

  • Yule G. (2017) The study of language. Cambridge University Press.

Zakres tematów:

Tematy zajęć

  • Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa

  • Fonetyka artykulacyjna języka angielskiego - spółgłoski i samogłoski

  • Fonetyka artykulacyjna języka polskiego - spółgłoski i samogłoski

  • Fonetyka kontrastywna i komparatywna polsko-angielska

  • Pary minimalne

  • Nauczanie wymowy w oparciu o fonetykę artykulacyjną

  • Fonologia - binarne cechy dystynktywne

  • Fonologia - wybrane procesy fonologiczne (język polski i angielski)

  • Wpływ procesów fonologicznych na wymowę w języku obcym

  • Słowotwórstwo i etymologia

  • Morfologia - podział morfemów na typy i podtypy

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, prezentacja, burza mózgów, warsztaty

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:

  • Obecności na zajęciach - dozwolona są dwie nieobecności na zajęciach stacjonarnych na każdy semestr. (W przypadku zajęć w trybie mieszanym - jedna nieobecność).

  • Wykonanie zleconych prac w trakcie zajęć w sali i/lub prac zadawane przez prowadzącego zajęcia z terminem wykraczającym poza spotkania w sali.

  • Zaliczenia testów okresowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa wyliczana jest na podstawie:

  • Ocen uzyskanych za prace wykonywane w trakcie zajęć w sali i/lub ocen uzyskanych za prace zadawane przez prowadzącego zajęcia z terminem wykraczającym poza spotkania w sali;

  • Ocen z testów okresowych.

Opis ocen w odniesieniu do efektów kształcenia:

2 - ndst

Wiedza

Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa.

Umiejętności

Student nie potrafi powiązać teorii językoznawczych z dydaktyką; nie potrafi przewidzieć najczęstszych błędów językowych uczniów i/lub wytłumaczyć ich źródła.

Kompetencje społeczne

Student nie potrafi prawidłowo określić celu dydaktyki od strony językoznawstwa; nie potrafi projektować zadań dydaktycznych dotyczących zagadnień językowych.

3 (+) - dst (+)

Wiedza

Student posiada ogólną, podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa.

Umiejętności

Student w podstawowym zakresie potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowe uczniów, ale nie potrafi określić ich źródła i powiązać go z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.

Kompetencje społeczne

Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować podstawowe zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych lub korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.

4 (+) - db (+)

Wiedza

Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa.

Umiejętności

Student potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowych uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.

Kompetencje społeczne

Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych oraz korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.

5 (!) - bdb (!)

Wiedza

Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa; z łatwością posługuje się terminologią językoznawczą oraz odnosi się do literatury.

Umiejętności

Student z łatwością łączy teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje i przewiduje typowe i nietypowe błędy językowe uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.

Kompetencje społeczne

Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi samodzielnie projektować zaawansowane i skuteczne zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych; potrafi określić priorytety w nauczaniu języka obcego.

Skala ocen:

99-100% - 5!

91-98% - 5

83-90% - 4+

75-82% - 4

70-74% - 3+

60-69% - 3

0-59% - 2

Na ocenę końcową składają się:

Zadania wykonywane w trakcie semestru = 60%

Testy okresowe = 40%

Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-ba5793955 (2025-05-14)