Przedmioty LOiK dla WUM [3007-WUM]
Semestr zimowy 2024/25
Laboratorium,
grupa nr 20
Przedmiot: | Przedmioty LOiK dla WUM [3007-WUM] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 20 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Ciecierska-Zajdel | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Ciecierska- Zajdel B., 2020, Trening głosu, Warszawa, Edgard Dimon T., 2018, Anatomy of the Voice. An Illustrated Guide for Singers, Vocal Coaches and Speech Therapists, Berkeley, NAB Emisja głosu nauczyciela. 2006, red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN Esling J.H, Moisik S.R., Benner A., Crevier-Buchman L., 2022, Voice Quality. The Laryngeal Articulator Model, Cambridge, Cambridge University Press Jeżowska I., 2016, Kultura fizyczna w służbie techniki wokalnej. Czy metoda wyzwolenia głosu poprzez ruch może być skuteczna w nauce śpiewu?, [w:], Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, s. 63-73 Kamińska B., 2012., Diagnoza w logopedii artystycznej, w: Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot, s. 481-508 Kamińska B., 2015, Standard postępowania logopedycznego w logopedii artystycznej, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, Wydawnictwo UMCS Kazanecka E., Wrońska A., Szkiełkowska A., Skarżyński H., (2004), Zastosowanie Metody Akcentów do rehabilitacji głosu mówionego i śpiewanego, Audiofonologia, nr 26, s. 81-84 Kisiel M., 2012, Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dabrowa Górnicza Kowalewska E., Walencik-Topiłko A., 2015, Metodyka diagnozy i terapii głosu, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Gdańsk, s. 270-285 Kreiman J, Sidtis D., 2013, Foundation of Voice Studies. An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception, Wiley-Blackwell Kurowska-Janecka A., 2016, Napięcia narządu artykulacyjnego a proces tworzenia głosu, [w:], Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, s. 53-61 Linklater K., 2012, Uwolnij swój głos, Kraków, PWST Logopedia artystyczna, 2016, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis Marciniak-Firadza R., 2018, Współpraca logopedy z laryngologiem i foniatrą w procesie rehabilitacji zaburzeń głosu i mowy, Logopaedica Lodziensia, nr 2, s.107-117 Mirecka U., 2018, Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, UMCS Olszewski, J., Nowosielska-Grygiel, J., 2017, Nowe metody diagnostyczne oceny czynności głosu dla potrzeb foniatry i logopedy, Logopaedica Lodziensia, nr, s. 91-99 Otorynolaryngologia kliniczna, 2015, red. K. Niemczyk, Warszawa: Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, 2020, red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, 2011, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, PIMP Płusajska-Otto A., 2017, Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wyd. UŁ Sambor B., Jakowczuk M., 2016, Psychofizyczne uwarunkowania zaburzeń fonacji u osób zawodowo posługujących się głosem, w: Logopedia artystyczna, red: B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis, s. 323-345 Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego: Plural Publishing Szkiełkowska A., Kazanecka E., 2011, Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, Universitas Toczyska B., 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, GWP Toczyska B., 2016, Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk Walencik-Topiłko A., 2016, Dobór materiału lingwistycznego oraz zasady prowadzenia ćwiczeń w terapii głosu, [w:], Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, s. 367-377 Wysocka M., 2013, Metody terapii czynnościowych zaburzeń głosu, Logopedia t. 42, s. 193-202 Wysocka M., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias i. in., Lublin, s. 603-626 Wysocka M., Skoczylas A., Szkiełkowska A., Mularczyk M., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, Logopedia t.37, s. 243-254 Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., 2004, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław, Akademia Muzyczna we Wrocławiu Zarys foniatrii klinicznej, 2019, red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego. 2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu. 3. Rozpoznawanie nieprawidłowości zachodzących podczas procesu tworzenia głosu. 4. Ćwiczenia relaksacyjne przygotowujące ciało do pracy głosem. 5. Usprawnianie grup mięśni istotnych z punktu widzenia emisji głosu. 6. Kształtowanie postawy optymalnej do ćwiczeń oddechowych i fonacyjnych. 7. Ćwiczenia otwierające obszary tworzenia głosu: • rozluźnianie żuchwy • otwieranie gardła • kontrola górnej części klatki piersiowej 8. Ćwiczenia oddechowe. • ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego. • wydłużanie fazy wydechowej. • praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego. • rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji 9. Ustalanie średnicy dźwięku. 10. Optymalne wykorzystywanie rezonansu toru głosowego. 11. Wzbogacanie plastyczności głosu: umiejętność panowania nad tempem, wysokością, dynamiką, rytmem i intonacją. 12. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu oraz elementy mowy ciała istotne w pracy zawodowej oraz podczas wystąpień publicznych. Zasady zdrowego posługiwania się głosem podczas pracy zawodowej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
pokaz, metoda ćwiczeń praktycznych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła, kontrola obecności (dopuszczalne maksimum dwie nieobecności), prezentacja zaliczeniowa |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Emisja głosu warsztaty dla WUM I rok lic. sala 202 Karowa 20 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.