Historia średniowieczna powszechna [2900-L-HSRPW]
Semestr zimowy 2025/26
Ćwiczenia,
grupa nr 2
| Przedmiot: | Historia średniowieczna powszechna [2900-L-HSRPW] | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Zajęcia: |
Semestr zimowy 2025/26 [2025Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Prowadzący: | Jerzy Szafranowski | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Literatura: |
Słowniki łacińskie: A. Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski (dowolne wydanie); J. Sondel, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2006; Du Cange et al., Glossarium mediae et infimae latinitatis (http://ducange.enc.sorbonne.fr/); Whitaker's Words Online (https://latin-words.com/); ΛΟΓΕΙΟΝ https://logeion.uchicago.edu/. Podstawowe podręczniki: R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; Wczesne średniowiecze od 400 do 1000 r., red. R. McKitterick, tłum. Z. Dalewski, Warszawa 2003; I. Wood, Królestwa Merowingów, tłum. M. Wilk, Warszawa 2012. R. McKitterick, Królestwa Karolingów, tłum. B. Hlebowicz, M. Wilk, Warszawa 2011. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne Źródło (wspólna lektura na zajęciach): Inskrypcje Macedoniusa z Grado, Proclinusa i Ursusa z Rzymu, Buraidusa z Serdyki, Aufidiusa z Trewiru, Lycontiusa z Trewiru, Valerianusa z Vif, Agapiusa z Chavanoz, Ludubertusa z Trewiru, Urbicusa z Nacon. 2. Narodziny kultu świętych i relikwii Źródła: Sulpicjusz Sewer, List drugi do diakona Aureliusza; List trzeci [do Bassuli], w: tenże, Pisma o św. Marcinie z Tours, tłum. P.J. Nowak, Tyniec 1995. Paulin z Noli, List 32, w: tenże, Listy 1–51, tłum. ks. M. Wysocki et al., Kraków 2019, ss. 266–285). Opracowania: E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2017, ss. 304–322. R. Wiśniewski, The Beginnings of the Cult of Relics, Oxford 2019, ss. 27–47. 3. Asceza jako droga do świętości Źródła: Konstancjusz z Lyonu, Żywot Germana z Auxerre 1–10, w: Żywoty galijskie, tłum. R. Toczko, Kraków 2015, ss. 94–106. Julian Pomeriusz, O życiu kontemplacyjnym I.12–13, I.17–20, II.9–13, II.21, II.24, III.3–4, III, 28, tłum. A. Żurek, Kraków 2017, ss. 121–126, 129–134, 169–178, 193–196, 200–202, 211–215, 265–268. Opracowanie: E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2017, ss. 14–35 W.E. Klingshirn, Caesarius of Arles. The Making of a Christian Community in Late Antique Gaul, Cambridge 1994, ss. 75–82. 4. Synod prowincjonalny z Auxerre Źródło: Synodus Dioecesana Autissiodorensis, w: Acta synodalia ann. 553–600, tłum. A. Caba (Synody i kolekcje praw 12), Kraków 2020, ss. 131*–136*. Opracowanie: I. Wood, „Creating a ‘temple society’ in the early medieval west”, Early Medieval Europe 29 (2021), ss. 462–486. 5. Rola mszy i relikwii w zbawieniu Źródła: Grzegorz z Tours, Chwała wyznawców 64 (Gregory of Tours, Glory of the Confessors, tłum. R. Van Dam, Liverpool 1988, s. 48). Kanon 3 Drugiego Synodu w Vaison (529 r.), w: Acta synodalia ann. 506–553, tłum. A. Caba (Synody i kolekcje praw 8), Kraków 2014, ss. 138*–139*. Grzegorz Wielki, List VI.50 do biskupa Palladiusa z Saintes (lipiec 596), tłum. J. Czuj, w: Grzegorz Wielki, Listy, ss. 222–223. Grzegorz Wielki, Dialogi IV.57, tłum. E. Czerny, A. Świderkówna, Kraków 2007, ss. 367–372. Opracowanie: R.F. Taft, „The Frequency of the Eucharist Throughout History”, w: tenże, Beyond East and West: Problems in Liturgical Understanding, Rome 1997, ss. 87–110. 6. Przywileje monastyczne Źródła: Formularz Marculfa I.1 i I.2 (The Formularies of Angers and Marculf, tłum. A. Rio, Liverpool 2008, ss. 128–134). Przywilej Burgundofarona z Meaux dla klasztoru w Rebais (Charta qua Burgundofaro, Meldensis episcopus, privilegia concedit Resbacensi monasterio, w: Diplomata chartae, epistolae, leges aliaque instrumenta ad res Gallo-Francicas spectantia, red. J.-M. Pardessus, t. 2, Paris 1849, no. 275, ss. 39–41). Opracowanie: A. Diem, „Who is Allowed to Pray for the King? Saint-Maurice d’Agaune and the Creation of a Burgundian Identity”, w: Post-Roman Transitions. Christian and Barbarian Identities in the Early Medieval West, red. G. Heydemann, W. Pohl, Turnhout 2013, ss. 47–88. 7. Norma i jej wywrócenie. Gerald z Aurillac i nowy ideał świętości dla świeckich Źródło: Odo z Cluny, Żywot św. Geralda z Aurillac I.1–24, 32, 39–42, II.1–9, III.3–6 oraz obie przedmowy, tłum. E. Buszewicz, Kraków 2020, ss. 213–250, 257–259, 266–285, 317–322. Opracowania: R. McKitterick, Królestwa Karolingów, tłum. B. Hlebowicz, M. Wilk, Warszawa 2011, ss. 298–325. B. Rosenwein, Rhinoceros Bound: Cluny in the Tenth Century, Philadelphia 1982, ss. 101–112. 8. Herezja i ortodoksja dwunastego i trzynastego wieku Źródła: Joachim z Fiore, Wykład apokalipsy 5–6, tłum. D. Nowakowski, Kronos 29 (2014), ss. 56–60. Joachim z Fiore, List do wszystkich wiernych, tłum. M. Beściak, D. Budzanowska, Kronos 29 (2014), ss. 81–85. Franciszek z Asyżu, Testament, w: Pisma św. Franciszka z Asyżu, Kraków 2015, ss. 99–106. Opracowania: T. Manteuffel, Narodziny Herezji, Warszawa 1963, ss. 72–108. M. Riedl, Mesjasz zbiorowy. Konstytucja społeczeństwa przyszłości według Joachima z Fiore, tłum. I. Michalska, Kronos 29 (2014), ss. 105–121. N. Cohn, W pogoni za milenium. Milenarystyczni buntownicy i mistyczni anarchiści średniowiecza, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2007, ss. 66–70, 90–100, 259–266. A. Vauchez, Francis of Assisi. The Life and Afterlife of a Medieval Saint, tłum. M.F. Cusato, New Haven-London 2012, ss. 283–296. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne: |
Lektura i analiza tekstów źródłowych, krytyczna lektura literatury przedmiotu, dyskusja w grupie moderowana przez prowadzącego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Metody i kryteria oceniania: |
Każdy z uczestników jest zobowiązany do dokładnego przeczytania tekstów źródłowych z uwzględnieniem pytań i wskazówek prowadzącego oraz zebrania informacji niezbędnych do krytyki źródła na podstawie zadanej literatury przedmiotu. Dopuszczalne są trzy nieobecności. Zaliczenie drugiej i trzeciej nieobecności wymaga napisania krótkiego (1–2 strony) tekstu naukowego z tematyki poruszanej na opuszczonych zajęciach. Nieprzygotowanie do zajęć bądź brak aktywnego w nich udziału traktowane są tak samo jak nieobecność. O ocenie końcowej decyduje monitorowany na bieżąco aktywny i kompetentny udział w analizie tekstów oraz dyskusji na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Uwagi: |
dr Jerzy Szafranowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.