Zajęcia specjalnościowe na 2L (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | |||||
3005-KL4GOB | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia porządkują i pogłębiają wiedzę z gramatyki opisowej współczesnego języka bułgarskiego. Studenci analizują zagadnienia fonetyczne, fonologiczne, morfologiczne i składniowe w świetle współczesnych teorii i metod językoznawczych, w tym lingwistyki korpusowej. Szczególny nacisk kładziony jest na cechy analityczne bułgarszczyzny i jej typologiczne powiązania z językami bałkańskimi. Wymagana jest znajomość podstawowej terminologii gramatycznej w języku bułgarskim. |
|
||
3005-KL4GOC |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia obejmują krótki zarys historii języka, opis zróżnicowania społecznego i regionalnego języka czeskiego, wiadomości z zakresu gramatyki opisowej języka czeskiego (fonetyka, fonologia, fleksja) oraz ewolucję metodologii badań językoznawczych w Czechach; prezentację głównych opracowań z zakresu gramatyki opisowej i normatywnej języka oraz leksykografii; podstawy lingwistyki korpusowej. |
|
||
3005-KL4GOSLW |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci poznają podstawową terminologię dotyczącą gramatyki opisowej języka słoweńskiego z elementami dialektologii i socjolingwistyki. |
|
||
3005-KL4-KPOP-BUL | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W toku zajęć zostaną przedstawione zagadnienia stratyfikacji kulturowej Bułgarii oraz kwestie oddziaływania składników lokalnego wariantu kultury popularnej na kształtowanie świadomości kulturowej jej użytkowników. |
|
||
3005-KL4-KPOP-CH |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3005-KL4-KPOP-CZ |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium poświęcone zostanie przedstawieniu rodowodu i kształtu konstytutywnych składników kultury popularnej Czech na wybranych przykładach. W pierwszej części cyklu zajęć przedstawione będą podstawowe teorie i pojęcia oraz rudymentarne narzędzia w badaniu kultury popularnej. W drugiej omówione zostanie konstytuowanie się czeskiej kultury popularnej w XIX i na początku XX wieku oraz poszczególne realizacje tej sfery kultury w Czechosłowacji/Czechach na wybranych przykładach z wykorzystaniem narzędzi prezentowanych w części pierwszej cyklu. |
|
||
3005-KL4-KPOP-SLO | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium jest poświęcone przedstawieniu rodowodu i kształtu konstytutywnych składników kultury popularnej Słowacji na wybranych przykładach. W pierwszej części cyklu zajęć przedstawione będą podstawowe teorie i pojęcia oraz rudymentarne narzędzia stosowane w badaniu kultury popularnej. W drugiej omówione zostanie konstytuowanie się słowackiej kultury popularnej w XIX i na początku XX wieku oraz poszczególne realizacje tej sfery kultury w Słowacji na wybranych przykładach z wykorzystaniem narzędzi prezentowanych w części pierwszej cyklu. |
|
||
3005-KL4-KPOP-SLN |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja stratyfikacji kulturowej Słowenii na przykładzie konstytutywnych składników kultury popularnej, szczególnie zjawisk kształtujących w największym stopniu świadomość kulturową jej użytkowników. |
|
||
3005-KL4LB | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują najważniejsze zjawiska w historii literatury bułgarskiej od jej początków do końca XIX wieku, z uwzględnieniem kontekstów społecznych i kulturowych, w jakich kształtowała się ta literatura. |
|
||
3005-KL4LCHO |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot prezentuje przemiany kultury chorwackiej przez pryzmat tekstów literackich oraz tworzenia kanonu. W centrum zainteresowania znajduje się relacja między dziełem, polem literatury a innymi dziedzinami życia społecznego. |
|
||
3005-KL4LCZ |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują najważniejsze zjawiska w historii literatury czeskiej od jej początków do XIX wieku, z uwzględnieniem kontekstów społecznych i kulturowych, w jakich kształtowała się ta literatura. |
|
||
3005-KL4LSL | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot stanowi część cyklu poświęconego literaturze Słowacji rozpatrywanej z perspektywy kształtowania się kanonu kulturowego, z uwzględnieniem uwarunkowań historycznych, cywilizacyjnych i estetycznych. Procesy literackie i będące ich reprezentacjami teksty są postrzegane jako świadectwa formowania się świadomości i tożsamości narodowej. Celem przedmiotu jest ukazanie dynamiki procesu historyczno-literackiego, rozpiętego pomiędzy dążeniem do ustanowienia odrębności (wskazanie tego, co w twórczości literackiej specyficzne, rodzime, swojskie) a otwarciem na oddziaływania zewnętrzne (rola centrów kulturowych, stanowiących punkt odniesienia dla kultury słowackiej). Zajęcia w części pierwszej obejmują dzieje piśmiennictwa od jego początków do pierwszej połowy XIX w. |
|
||
3005-KL4LSLN |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot prezentuje rozwój literatury słoweńskiej od początków do pierwszej fazy modernizmu. Szczególną uwagę poświęcimy strukturom długoterminowym, które od przełomu oświeceniowego za pośrednictwem tekstów literackich formowały kulturę słoweńską, w tym kształtowaniu się kanonu oraz oddziaływaniu struktur paramitycznych i paradygmatu romantycznego. |
|
||