Harmonogram zajęć Slawistyki (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej)
|
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany
- aktualnie nie możesz się rejestrować
- możesz się zarejestrować
- możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
- złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
- jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025L - Semestr letni 2025/26 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2024L | 2024 | 2025L | 2025 | |||||
| 3005-KL2AK |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma charakter wstępu do badań nad kulturami słowiańskimi z perspektywy antropologii kulturowej. Celem zajęć jest omówienie podstawowych problemów i pojęć tej dyscypliny, a także zagadnień z pogranicza etnologii, socjologii i religioznawstwa. Przedmiot ma przybliżyć ponadto kwestie dotyczące metodologii badań kulturoznawczych. |
|
||
| 3005-KU6AWCZ |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem przedmiotu jest ekscerpcja najistotniejszych elementów składowych współczesnych czeskich praktyk kulturowych (współczesność rozumiana będzie w tym wypadku jako okres od 2000 roku) z perspektywy antropologii kultury. Ponieważ świadomi jesteśmy nieciągłości, niejednorodności, rozwarstwiania a czasami przypadkowości procesów kulturowych we współczesnym świecie proponujemy 7 kręgów zagadnień (zakres tematów), z których w każdym roku akademickim zostanie wybrane jedno (ewentualnie dwa) do pogłębionej analizy podczas zajęć. |
|
||
| 3005-KU6AWSER | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone współczesnej kulturze Serbii – wybranym zjawiskom reprezentatywnym dla życia społecznego dwóch pierwszych dekad XXI wieku. Celem zajęć jest doskonalenie zmysłu obserwacji oraz umiejętności systematycznej analizy oraz interpretacji fenomenów kulturowych z wykorzystaniem metod badawczych takich subdyscyplin antropologii, jak: antropologia codzienności, antropologia ciała, a. widowisk, a. praktyk językowych. |
|
||
| 3005-KL1DBAZ | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zarys dziejów i przemian kultur słowiańskich na Bałkanach. Zajęcia mają przybliżyć nie tylko wiedzę historyczną, ale także sposoby tworzenia wizji przeszłości. Punktem odniesienia jest współczesna kultura Serbii, Bułgarii, Macedonii i Czarnogóry, Chorwacji i SŁowenii. Kolejne wykłady starają się naświetlić procesy kształtowania się dziedzictwa kulturowego i systemów symbolicznych, które stały się podstawą tożsamości wymienionych narodów. |
|
||
| 3005-KL1DCSZ | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład z historii polityczno-społecznej Czech i Słowacji. |
|
||
| 3005-KL5GOCHA2 | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z budową systemu gramatycznego i leksykalnego współczesnego języka chorwackiego, opanowanie praktyczne omawianych zagadnień, jak również wyposażenie słuchaczy w narzędzia do samodzielnej analizy zjawisk językowych typowych dla chorwackiego obszaru językowego. Zajęcia są kontynuacją przedmiotu gramatyka opisowa języka chorwackiego na 2L. |
|
||
| 3005-KL4GOC | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia obejmują krótki zarys historii języka, opis zróżnicowania społecznego i regionalnego języka czeskiego, wiadomości z zakresu gramatyki opisowej języka czeskiego (fonetyka, fonologia, fleksja) oraz ewolucję metodologii badań językoznawczych w Czechach; prezentację głównych opracowań z zakresu gramatyki opisowej i normatywnej języka oraz leksykografii; podstawy lingwistyki korpusowej. |
|
||
| 3005-KL5GOCZ | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia, obejmujący krótki zarys historii języka, opis zróżnicowania społecznego i regionalnego języka czeskiego, wiadomości z zakresu gramatyki opisowej języka czeskiego (fonetyka, fonologia, fleksja, słowotwórstwo, składnia) oraz ewolucję metodologii badań językoznawczych w Czechach; prezentację głównych opracowań z zakresu gramatyki opisowej i normatywnej języka oraz leksykografii; podstawy lingwistyki korpusowej. |
|
||
| 3005-KL4-KPOP-BUL | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W toku zajęć zostaną przedstawione zagadnienia stratyfikacji kulturowej Bułgarii oraz kwestie oddziaływania składników lokalnego wariantu kultury popularnej na kształtowanie świadomości kulturowej jej użytkowników. |
|
||
| 3005-KL4-KPOP-CZ | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium poświęcone zostanie przedstawieniu rodowodu i kształtu konstytutywnych składników kultury popularnej Czech na wybranych przykładach. W pierwszej części cyklu zajęć przedstawione będą podstawowe teorie i pojęcia oraz rudymentarne narzędzia w badaniu kultury popularnej. W drugiej omówione zostanie konstytuowanie się czeskiej kultury popularnej w XIX i na początku XX wieku oraz poszczególne realizacje tej sfery kultury w Czechosłowacji/Czechach na wybranych przykładach z wykorzystaniem narzędzi prezentowanych w części pierwszej cyklu. |
|
||
| 3005-KL4LB | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują najważniejsze zjawiska w historii literatury bułgarskiej od jej początków do końca XIX wieku, z uwzględnieniem kontekstów społecznych i kulturowych, w jakich kształtowała się ta literatura. |
|
||
| 3005-KL5LCH | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium dotyczy najważniejszych zjawisk w literaturze chorwackiej XX wieku, ujmowanych w kontekście przemian polityczno-społecznych oraz nurtów estetyczno-kulturowych, które wpływały na jej rozwój. Studenci/studentki uczą się interpretować wybrane teksty literackie, rekonstruując na ich podstawie chorwacką wyobraźnię kulturową, obecną zarówno w samych utworach, jak i reprezentowanych przez nie okresach oraz tendencjach. |
|
||
| 3005-KL4LCZ | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują najważniejsze zjawiska w historii literatury czeskiej od jej początków do XIX wieku, z uwzględnieniem kontekstów społecznych i kulturowych, w jakich kształtowała się ta literatura. |
|
||
| 3005-KL5LCZ | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma charakter przewodnika po literaturze czeskiej (od przełomu modernistycznego do współczesności). W jego trakcie omówione będą najważniejsze zjawiska w literaturze w szerszym kontekście kulturowym. |
|
||
| 3005-KU6OJCZ |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwarstwieniem języka czeskiego literackiego i nieliterackiego oraz wybranych socjolektów |
|
||
| 3005-KU6RJSER | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z odmianami języka serbskiego literackiego i nieliterackiego w kontekście dialektologicznym oraz socjolingwistycznym. |
|
||
| 3005-WLAINT |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przedstawia informacje z zakresu ochrony własności intelektualnej na poziomie podstawowym. |
|
||
| 3005-KL3POETYKA | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w analizę zjawisk związanych z twórczością słowną kultury kraju specjalności. Kulturoznawczy charakter przedmiotu pozwoli na stworzenie podstaw analizy kulturowej w odniesieniu do praktyk słownych. W trakcie kursu omówione zostaną podstawowe zagadnienia z teorii analizy tekstów, w tym też literackich, oraz komunikacji słownej. |
|
||
| 3005-KL4BU | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs praktycznej nauki języka bułgarskiego przygotowujący studenta posiadającego wiedzę i umiejętności językowe na poziomie B1 do opanowania języka bułgarskiego na poziomie średniozaawansowanym wyższym (B2) według standardów A Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. |
|
||
| 3005-KL5CHO | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
C1 według Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference oznacza docelowy poziom kursu języka obcego w zakresie sprawności językowych dla studentów rozpoczynających naukę na kursie zaawansowanym. |
|
||
| 3005-KU8CZ | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na lektoracie języka czeskiego na II roku studiów magisterskich studenci będą sie koncentrować na pracy z autentycznymi tekstami (publicystycznymi, artystycznymi, specjalistycznymi i oficjalnymi), które będą punktem wyjścia dla dyskusji i konwersacji oraz własnych pisemnych prac studentów (esej, opowiadanie). Jednocześnie studenci będą uzupełniać swoją wiedzę przy pomocy ćwiczeń morfologicznych, syntaktycznych i leksykalnych (z naciskiem na semantykę). Słuchacze będą się także zajmować tłumaczeniami z języka polskiego na czeski. Analiza wykonanych tłumaczeń obejmuje nie tylko identyfikacje błędów przekładowych, ale także analizę elementów charakterystycznych dla mowy oraz poprawności języka docelowego. Docelowy poziom znajomości języka: C2 według ESOKJ. |
|
||
| 3005-KL3CZ | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat języka czeskiego dla studentów slawistyki, rozpoczynających naukę tego języka. Poziom biegłości po zakończeniu kursu: B1 według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment). |
|
||
| 3005-KL4CZE | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs praktycznej nauki języka czeskiego przygotowujący studenta posiadającego wiedzę i umiejętności językowe na poziomie B1 do opanowania języka czeskiego na poziomie średniozaawansowanym wyższym (B2) według standardów A Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. |
|
||
| 3005-KL5CZE | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
C1 wedlug Modem Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference oznacza docelowy poziom kursu języka obcego w zakresie sprawności językowych dla studentów rozpoczynających naukę na kursie bardzo zaawansowanym. W trakcie lektoratu języka czeskiego studenci będą się koncentrować na powtarzaniu i poprawianiu artykulacji głosek, ćwiczeniu akcentu, ćwiczeniu intonacji, ćwiczeniach morfologicznych, leksykalnych i syntaktycznych. Uzyskane umiejętności będą wykorzystywane zarówno w mowie jak i piśmie. |
|
||
| 3005-KU6CZE | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie lektoratu języka czeskiego na I roku studiów magisterskich studenci będą się koncentrować na pracy z autentycznymi tekstami (publicystycznymi, artystycznymi, specjalistycznymi), które będą podstawą dla morfologicznych, syntaktycznych, słowotwórczych, leksykalnych ćwiczeń i tłumaczeń. Uzyskane umiejętności będą wykorzystywane zarówno w mowie jak i piśmie. Docelowy poziom znajomości języka: C1+ według ESOKJ. |
|
||
| 3005-KU6SER | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przyswajanie, utrwalanie i pogłębianie materiału gramatycznego, a także ćwiczenie trzech spośród podstawowych sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego oraz mówienia. W trakcie zajęć studenci poznają leksykę, związaną z nowymi kręgami tematycznymi, frazeologią i idiomatyką. Powinni rozwinąć umiejętności rozumienia tekstów artystycznych i naukowych, a także umiejętność pisania dłuższych tekstów, związanych z materiałem prezentowanym na zajęciach lektoratowych oraz zagadnieniami przekładu. Docelowy poziom znajomości języka: C1+ według ESOKJ. |
|
||
| 3005-KU8SLOW | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
C2 według Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference oznacza docelowy poziom kursu języka obcego w zakresie sprawności językowych dla studentów kończących naukę na kursie bardzo zaawansowanym. |
|
||
| 3005-KL3SLN | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat języka słoweńskiego dla studentów slawistyki, rozpoczynających naukę tego języka. Poziom biegłości po zakończeniu kursu: B1 według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment). |
|
||
| 3005-KU6PROJEKTN | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zadaniem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w pracę badawczą. Jego celem jest realizacja efektów kształcenia na poziomie indywidualnym, ale również związanie studentów ze środowiskiem badawczym instytutu i szerzej, uniwersytetu, jak też popularyzacja badań prowadzonych przez pracowników instytutu wśród społeczności studenckiej. |
|
||
| 3005-KU8PROJEKT2 | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zadaniem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w pracę badawczą. Jego celem jest realizacja efektów kształcenia na poziomie indywidualnym, ale również związanie studentów ze środowiskiem badawczym instytutu i szerzej, uniwersytetu, jak też popularyzacja badań prowadzonych przez pracowników instytutu wśród społeczności studenckiej. |
|
||
- nie jesteś zalogowany
- aktualnie nie możesz się rejestrować
- możesz się zarejestrować
- możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
- złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
- jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować) 