Zajęcia fakultatywne (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | 2024L | 2024 | |||||
3005-LU9-FAKJUG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy na temat rozmaitych praktyk pamięci na obszarze dawnej Jugosławii. Omówione zostaną funkcje, charakterystyki i formy pamięci zbiorowej oraz współczesne praktyki pamięci, postpamięci i niepamięci na przykładzie zróżnicowanych tekstów kultury. |
|
|||
3005-LU9-PSYCHOL` | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do stosowania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności wspierające motywację, zaangażowanie i rozwój kompetencji językowych uczniów, nauczą się, jak tworzyć pozytywne środowisko edukacyjne, które sprzyja nauce i pomaga uczniom przełamywać bariery językowe, takie jak wymowa czy różnice gramatyczne. Uczestnicy zajęć nauczą się rozpoznawać mocne strony uczniów, wspierać ich przekonania i wzmacniać poczucie wartości w procesie nauki, przygotowując ich do skutecznej komunikacji w języku obcym. |
|
|||
3005-LU9-ANI | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć "Ani wyznawcy, ani ateiści. Nowe formy religijności w kulturach słowiańskich" jest uzyskanie orientacji w złożonej sytuacji religijnej/duchowej w wybranych krajach słowiańskich po transformacji politycznej i kulturowej wynikłej z rozpadu Związku Radzieckiego. Zajęcia mają ukazać, że poza istniejącymi tradycyjnymi religiami powiązanymi z oficjalnymi Kościołami we wszystkich tych krajach rozwijają się nowe ruchy religijne, co znajduje swoje odzwierciedlenie w kulturze, także w kulturze popularnej. Przedmiotem zainteresowania będzie przede wszystkim sytuacja w Czechach ale zarysowana zostanie też sytuacja na Słowacji, w Bułgarii i Chorwacji. Poza analizą nowych zjawisk religijnych przyjrzymy się także przykładom takich interpretacji chrześcijaństwa, które są prowokacyjne, a mogą być uznane nawet za bluźniercze. Materiałem analizy będzie literatura i film, ew fotografia. |
|
|||
3005-LU9-BULFOLK | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3005-LU9-OBCHODNI | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wstęp do języka czeskiego biznesu. Najważniejsze pojęcia z dziedzin marketingu, sprzedaży, HR, księgowości, negocjacji i zarządzania. Nauka na podstawie praktycznych materiałów online: wywiadów, prezentacji, poradników oraz powstającego słownika terminologii biznesowej. |
|
|||
3005-LU9UCZY | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z procesem efektywnego uczenia się. Poruszona zostanie tematyka dotycząca stylów uczenia się, planowania i organizacji własnej nauki, działania pamięci oraz technik ułatwiających naukę. Praktyczny trening technik efektywnego uczenia się pozwoli studentom łatwiej organizować naukę własną oraz aktywniej uczestniczyć w zajęciach uniwersyteckich. |
|
||||
3005-LU9-HABSBURG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wszystkie wykłady odbywają o godzinie 18.00 w siedzibie Austriackiego Forum Kultury na ulicy Próżnej 7/9. Daty poszczególnych spotkań: 1. Michael Wedekind (Bremen), Continuities and Discontinuities: Late Habsburg Rule in the Alpine-Adriatic Borderlands and its Aftermath, 21.10.2024 2. Natka Badurina (Udine), Sense of National Belonging in Rijeka after WWI: Between Passion and Indifference, 18.11.2024 3. Marta Verginella (Ljubljana), 20.01.2025 4. Daniel Baric (Paris-Sorbonne), The rediscovery of the Habsburg Legacy in Croatia and Socialist Yugoslavia: the role of Istria and Dalmatia, 17.02.2025 5. Rozmowa zaliczeniowa: data do ustalenia. Przedmiot wymaga znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej B2+. |
|
|||
3005-LU9-MALOWNICZA | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia odbywają się w ramach międzynarodowego projektu „Malownicza Bułgaria”, realizowanego we współpracy z Uniwersytetem Płowdiwskim im. Paisjusza Chilendarskiego. Przewidzianym efektem inicjatywy jest zakreślenie literacko-kulturowej mapy Bułgarii, na której zespoły badawcze reprezentujące europejskie bułgarystyki wytyczą szlaki oraz punkty. Cel przedmiotu stanowi opracowanie koncepcji oraz przebiegu dwóch tras składających się na polską część projektu. Wymagana jest znajomość jednego z języków południowosłowiańskich na poziomie co najmniej B2+. |
|
|||
3005-LU9-FAKCZ | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot „Paměť ŠOA w současné české próze” zajmuje się analizą literackich przedstawień pamięci o Holokauście w kontekście żydowskich społeczności czeskojęzycznych i niemieckojęzycznych w Czechach. Kurs skupia się na koncepcji post-pamięci oraz różnicach między pokoleniami w podejściu do pamięci o Zagładzie, uwzględniając perspektywę trzech generacji. Podkreśla różnice w pamięci o Holokauście wynikające z przedwojennych warunków społeczno-narodowych oraz powojennych doświadczeń, takich jak powroty ocalałych i marginalizacja ich losów w zbiorowej świadomości. |
|
||||
3005-LU9-PRAGA | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach przedmiotu "Praga caput regni" studenci będą mieli okazję przeanalizować zarówno fikcjonalne, jak i niefikcjonalne obrazy Pragi poprzez analizę literatury, przewodników oraz reportaży i esejów. Celem jest zrozumienie, jak różne narracje kształtują wizerunek Pragi, oraz jakie znaczenia niosą ze sobą w kontekście kulturowym i historycznym. |
|
|||
3005-LU9-BALKTURYST | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach zostanie podjęty problem funkcjonowania różnego typu przestrzeni kulturowych Bałkanów w praktyce turystycznej. Ich celem jest wykazanie, w jaki sposób do opisu zabytków, jak i atrakcji turystycznych tego regionu slawista może wykorzystywać narzędzia zaczerpnięte z badań kulturowych. |
|
|||
3005-LU9SMIERC | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Warsztat poświęcony zostanie refleksji na temat śmierci w kulturze współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem przykładów z kultury czeskiej drugiej połowy XX wieku – od jej obrazu w literaturze i filmie poprzez medialny spektakl śmierci aż do społecznych rytuałów związanych ze śmiercią, pogrzebem i żałobą. |
|
|||
3005-LU9-KYTICE | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Badania intermedialne uznawane są za jeden z działów komparatystyki i mają na celu badanie tekstu w różnych układach odniesienia, które stwarzają sztuki wizualne (malarstwo, ilustracja, film, teatr), a także sztuka dźwięku (muzyka). Innymi słowy: intermedialność ukazuje, jak tekst jest „czytany” przez inne media kultury. „Czytany” czyli interpretowany, ponieważ nawet ilustracja (uważana powszechnie za najbardziej bliską relację tekstu i obrazu) nie musi go dokumentować, ani unaoczniać. Ilustracja może tekst objaśniać, uzupełniać, a to już ewidentnie wchodzi w zakres sztuki interpretacji. Medium analizowanym podczas zajęć będzie zbioru ballad J.Erbena Kytice. Zajmiemy się nimi badając różnorodny i zmienny charakter ich relacji intermedialnych, pokażemy jak teksty te wchodzą w różne procesy komunikacji, jak prowokują indywidualne praktyki czytania. |
|
|||
3005-LU9-WARLEK | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Warsztaty mają na celu: 1. zapoznanie uczestniczek i uczestników z teoretycznymi podstawami nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach biegłości językowej (A1–C2); 2. skonfrontowanie teorii z praktyką dydaktyczną (prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych, tworzenie autorskich materiałów, omówienie autentycznych sytuacji z lektoratów jpjo). |
|
|||