Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Historii Sztuki
|
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany
- aktualnie nie możesz się rejestrować
- możesz się zarejestrować
- możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
- złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
- jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025L - Semestr letni 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2024Z | 2024L | 2025Z | 2025L | |||||
| 3105-LBJAD-K | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem zajęć będzie fenomen osoby i sztuki graficznej Albrechta Dürera. Na kolejnych zajęciach będziemy analizować przyczyny artystycznych wyborów rytownika, jak i odbiór jego twórczości przez humanistów, pisarzy o sztuce oraz artystów. |
|
||
| 3105-PwTI-M-III | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
|
|
||
| 3105-HKHC-PRL-K | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Filmy ‘Człowiek z marmuru’ lub ‘Miś’ są nietypowem dorobkiem okresu PRL-owskiego, który raczej kojarzy się z socrealizmem i „propagandą sukcesu”. Filmy także świadcą o tym, że mimo ściślej cenzury satyristyczne i ironiczne podejścia do rzeczywistości życiowej w (późnym) socjaliźmie były możliwe. Celem zajęć jest analiza polityki kulturalnej, jej działanie w realiach danego okresu a także w porównaniu do innych państw socjalistycznych, NRD i CSSR. Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się w szczególności z różnymi aspektami kultury i mass media (literatura, film, telewizja itd.), jakże ze dziedzin nauki i rozwoju technologii. |
|
||
| 3105-KPZ-K | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone życiu artystycznemu, kształtowaniu się środowisk awangardowych i tradycjonalistycznych w Polsce, uwzględniające główne ośrodki życia artystycznego, międzynarodowe kontakty, wystawy, programy, ideały i uwikłania polityczne. |
|
||
| 3105-HPOWS-OG | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie poświęcony omówieniu historii Paryża w średniowieczu: od XV wieku (okres Wojny Stuletniej) do Belle Époque (do 1914 r.), z uwzględnieniem zmienności jego znaczenia politycznego w Królestwie Francji, podczas Rewolucji, w Cesarstwie i przez cały XIX w; miejsce Paryża w historii politycznej, religijnej, społecznej i gospodarczej oraz historii kultury i sztuki późnośredniowiecznej i nowożytnej Francji. |
|
||
| 3105-KPA-K | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
| 3105-SZUPWP-K | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium poświęcone jest sztuce plakatu na ziemiach polskich od jej narodzin w latach 90. XIX wieku do 1945 roku. Jego celem jest charakterystyka sztuki plakatu oraz prezentacja historycznych i artystycznych przemian w obrębie tej dziedziny, na tle innych gałęzi grafiki użytkowej z tego okresu (m.in. reklamy, szaty graficznej książek i czasopism), a także dokonań twórców pochodzących z innych krajów. |
|
||
| 3105-HKHC-AHSSPS-K | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone kształtowaniu się pojęć estetycznych społeczeństw pradziejowych i wytwarzanej przez nie plastyki i zdobnictwa, od początków pradziejów do początków wczesnego średniowiecza. Szczególną rolę będzie odgrywało pytanie, jaką rolę odgrywały oddziaływania cywilizacji śródziemnomorskiej. |
|
||
| 3105-ADZSZS-K | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
| 3105-ALS-KK | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym materiałem źródłowym, na którym pracować będą uczestnicy konwersatorium jest prasa kobieca. Podczas niektórych zajęć przewidziane jest pochylenie się nad innymi materiałami, mające uzmysłowić studentom/-kom jak wyglądała sytuacja prawna i społeczna kobiet na podstawie fundamentalnych źródeł (np. prawnych) kształtujących ówczesną kobiecą rzeczywistość. W przypadku prasy skupimy się na niemal wszystkich jej odmianach i typach, które kształtowały wyobrażenia w XIX w. Prasa kobieca jest widocznym świadectwem pozycji, oczekiwań i stereotypów, którym były poddawane kobiety w stale przeobrażającym się „długim wieku dziewiętnastym”. |
|
||
| 3105-LALSE-KK | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym materiałem źródłowym, na którym pracować będą uczestnicy konwersatorium jest prasa kobieca. Podczas niektórych zajęć przewidziane jest pochylenie się nad innymi materiałami, mające uzmysłowić studentom/-kom jak wyglądała sytuacja prawna i społeczna kobiet na podstawie fundamentalnych źródeł kształtujących ówczesną kobiecą rzeczywistość. W przypadku prasy kobiecej skupimy się na niemal wszystkich jej odmianach i typach, które kształtowały wyobrażenia w XIX w. Prasa kobieca jest widocznym świadectwem pozycji, oczekiwań i stereotypów, którym były poddawane kobiety w stale przeobrażającym się „długim wieku dziewiętnastym”. |
|
||
| 3105-APO-SP | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczące sposobów obrazowania Apokalipsy w sztuce |
|
||
| 3105-LAJKK-KK |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
| 3105-AWB-K |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone będą omówieniu kluczowych zagadnień w historii architektury obecnych Włoch, powstałej w latach c. 1550 – c. 1650. Okres ten obejmuje architekturę tzw. „manieryzmu” po „dojrzały barok”. Konwersatorium przybliży historię badań nad tymi zjawiskami (pojęciami stylistycznymi), w tym kwestię problematycznej definicji „baroku”, oraz wprowadzi nowe podejścia metodologiczne stosowane we współczesnej humanistyce do badań nad kulturą architektoniczną nowożytności. Przedmiotem szczegółowej analizy i problematyzacji będzie twórczość tak wybitnych architektów jak Michał Anioł, Giacomo da Vignola, Pietro da Cortona, Gianlorenzo Bernini, Baldassare Longhena czy Francesco Borromini, zaś ich dzieła będą interpretowane w świetle najważniejszych dyskursów współczesnej kultury. |
|
||
| 3105-AWBGV-K | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone będą omówieniu kluczowych zagadnień w historii architektury obecnych Włoch, powstałej w latach c. 1650 – c.1750. Okres ten obejmuje architekturę tzw. „późnego baroku” po architekturę „rokoka” i „neoklasycyzmu”. Konwersatorium przybliży historię badań nad tymi zjawiskami (pojęciami stylistycznymi), w tym kwestię problematycznej definicji „baroku”, oraz wprowadzi nowe podejścia metodologiczne stosowane we współczesnej humanistyce do badań nad kulturą architektoniczną nowożytności. Przedmiotem szczegółowej analizy i problematyzacji będzie twórczość tak wybitnych architektów jak Guarino Guarini, Alessandro Galilei, Ferdinando Fuga. Filippo Juvarra, czy Luigi Vanvitelli, zaś ich dzieła będą interpretowane w świetle najważniejszych dyskursów współczesnej kultury. |
|
||
| 3105-LASCZN-K | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przegląd historii arrasów od ok. 1400–1600 r., z analizą materialności i technik produkcji arrasów, ich roli jako symboliczna sztuka polityczna, oraz odbioru przez widzów renesansowych i nowożytnych. |
|
||
| 3105-ARSEM-WE1 |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ARTSEM-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ASEME-OG |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ANS1-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ANSII-OG | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ANSII-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-AEH-OG |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20th century to the first decades of the 21st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
||
| 3105-AEH-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
||
| 3105-AEH-WE1 |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
||
| 3105-HKHC-AMT-K |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki badania dawnej książki drukowanej jako wczesnonowożytnego (XV–XVIII w.) fenomenu kulturowego. Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się z metodami badania starych druków w trzech obszarach: 1) książek jako przedmiotów – artefaktów przeszłości, 2) książek jako medium – nośników informacji o określonym potencjale i cechach modulujących przekaz, 3) książek jako źródłach wiedzy wyrażanej za pomocą tekstu. Kurs obejmuje naukę obsługi narzędzi cyfrowych w pracowni komputerowej oraz wybrane spotkania warsztatowe poza salą zajęciową i pracę z zabytkowymi książkami dawnym (w Gabinecie Starych Druków BUW). |
|
||
| 3105-ANKCB-K | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone analizie kształtowania się nowoczesnego wizerunku twórcy, od romantyzmu po wiek XX, w kontekście ogólnej problematyki tworzenia w tej epoce, w tym głównie powstaniu nowych społecznych ról artystów, konstruowaniu modeli auto/biografii twórcy, jego uwarunkowań życiowych, w tym obecności i aktualizacji mitologii i legendy/ kultu artysty. |
|
||
| 3105-AN-SP | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone analizie fenomenu tworzenia grupowego, życia artystów w grupach od romantyzmu po wiek XX, w tym formuły „komuny” i „kolonii”. |
|
||
| 3105-AORZ-K | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć będą omawiane artystyczne oprawy różnego rodzaju uroczystości – świeckich i religijnych. Analizowane będą zarówno typy stosowanych dekoracji jak i ich programy. |
|
||
| 3105-LAH-K | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
- nie jesteś zalogowany
- aktualnie nie możesz się rejestrować
- możesz się zarejestrować
- możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
- złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
- jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować) 