II rok I st. Muzykologia (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Muzykologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | 2024L | |||||
3106-AM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia muzyki zajmuje się człowiekiem jako twórcą i odbiorcą muzyki. Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. |
|
|||
3106-1ES | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są różnym aspektom estetyki muzycznej, omawianym w porządku chronologicznym, począwszy od zagadnień poruszanych w myśli o muzyce w starożytnej Grecji po XX wiek i trendy współczesne. |
|
|||
3106-ETNOM3 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kontynuacja etnomuzykologii 1 i 2, cztery nowe zagadnienia: 1) współczesne nurty muzyczne wykorzystujące tradycyjne tworzywo etniczne (folk, ethno-pop, folk-jazz i in.), 2) kultury muzyczne mniejszości narodowych w Polsce i pograniczy etnicznych na podstawie zarówno źródeł historycznych, literatury przedmiotu, jak i współczesnego życia muzycznego codziennego oraz festiwalowego, 3) etnomuzykologia miasta (muzyka uliczna, tradycje etniczne w miejskim kontekście), muzyka a migracje, 4) tradycje lokalnego śpiewu religijnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych nadal zwyczajów religijnych (np. śpiewy wielkopostne, majowe, pielgrzymkowe, procesje Bożego Ciała). 5) Problematyka nacjonalizmów muzycznych, 6) Badania nad udziałem kobiet w życiu muzycznym oraz specyficznym traktowaniem płci w praktyce muzycznej, 7) Perspektywa historyczna w badaniach etnomuzykologicznych, 8) Etnomuzykologia stosowana |
|
||||
3106-HMB | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia kursowe poświęcone historii muzyki zachodnioeuropejskiej w okresie 1600-1750. Wykład koncentruje się przede wszystkim na najważniejszych zagadnieniach związanych z muzyką wokalno-instrumentalną, ze szczególnym uwzględnieniem opery, w różnych jej odmianach i funkcjach wynikających ze specyficznych uwarunkowań polityczno-kulturalnych najważniejszych ośrodków europejskich. Ćwiczenia obejmują zagadnienia związane głównie z muzyką instrumentalną w epoce baroku. Ich celem jest omówienie jej podstawowych form (sonata triowa, sonata solowa, concerto grosso, koncert solowy itp.), praktyki basso continuo. Podjęta zostanie także problematyka stylów narodowych: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i ich syntezy w twórczości F. Couperina, J.S. Bacha i G.F. Händla. |
|
||||
3106-HMK | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3106-1JMBA-KON | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot „Język muzyczny baroku” łączy w sobie wykład i ćwiczenia. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ wykłady, podczas których postawione i wyjaśnione zostaną podstawowe problemy, zaprezentowane właściwe metody i narzędzia analityczne 2/ ćwiczenia, podczas których studenci pod kontrolą prowadzącego analizować będą wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych. |
|
||||
3106-KOMPL-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyka omawiana na zajęciach: Twórczość I połowy wieku - wybrane zagadnienia: 1. Młoda Polska w muzyce - twórcy, kluczowe gatunki, 2. twórczość Mieczysława Karłowicza - poematy, liryka wokalna, inne ważne gatunki, 3. twórczość Karola Szymanowskiego – znaczenie dla muzyki polskiej XXw.: - fazy twórczości, cezury i ewolucja stylu, - uprawiane gatunki, - najważniejsze dzieła. |
|
|||
3106-1KULMU-KON | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone kulturze muzycznej Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wiekach. Przegląd zjawisk zostanie dokonany chronologicznie – omówiona będzie organizacja kultury w naszym kraju za rządów kolejnych dynastii królewskich: Jagiellonów-Wazów-Sasów. |
|
||||
3106-METAN | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W czasie zajęć studenci zapoznają się z wybranymi metodami analizy dzieła muzycznego. |
|
||||
3106-MSW-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są muzyce polskiej XIX wieku i polskim artystom, którzy wnieśli wkład zarówno w kulturę polską, jak i kulturę innych narodów. |
|
|||
3106-MUZOB-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Założeniem przedmiotu jest ogólne wprowadzenie studenta w problematykę związaną z muzyką i ruchomym obrazem (głównie - muzyka filmowa, ale też sztuka teledysku). Pojawi się też tematyka związna z relacjami muzyki i obrazu nieruchomego (okładki płyt z muzyką). Podstawą zajęć jest wielość i różnorodność proponowanych tematów, które będą punktem wyjścia do własnych poszukiwań. |
|
|||
3106-MTWPA-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
TRZY DROGI ANALIZY MUZYCZNEJ Analiza muzyczna. Podstawowe założenia i rozróżnienia. 1) Analiza słuchowa: kontur melodii, puls metrorytmiczny, tempo, dynamika, barwa. 2) Analiza zapisu nutowego: forma, tonalność, melodyka; ornamentacja i in. 3) Analiza kulturowa: kontekst sytuacyjny, wykonawcy, moment historyczny. Utwór muzyczny jako „szata”. Tkanie i prucie, mit Penelopy. Sprzężenie analizy i syntezy. Cel analizy: wzniesienie, zaawansowanie interpretacji na poziom problematyki dzieła. W kulturze tradycyjnej niezbędność wszystkich trzech aspektów. W kulturze muzyki profesjonalnej: oczywistość porozumienia mistrza-ucznia, dyrygenta-orkiestry, repertuar zakorzeniany przez instytucjonalny system kształcenia. |
|
|||
3106-1MDAP-KON | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia o charakterze źródłoznawczo-analitycznym poświęcone wybranym twórcom muzyki staropolskiej. Celem zajęć jest przybliżenie źródeł twórczości wybranych kompozytorów, stylu kompozytorskiego oraz znajomości twórczości najwybitniejszych kompozytorów w poszczególnych ośrodkach Rzeczypospolitej XVI-XVIII wieku. |
|
||||
3106-PML | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy o tradycyjnej muzyce wiejskiej w Polsce. Zadanie to realizowane jest w toku omawiania i dyskutowania lektur i filmów poświęconych tradycyjnej muzyce wiejskiej w Polsce oraz analizie wybranych przykładów muzycznych. |
|
||||
3106-1PS | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia adresowane są dla studentów zainteresowanych zdobyciem podstawowych kompetencji muzykologicznych, przydatnych w trakcie pisania pracy licencjackiej. Przedmiotem kolejnych zajęć jest prezentacja różnych aspektów pracy muzykologa zajmującego się źródłami muzycznymi. |
|
|||
3106-1PSO | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tekst naukowy: zasady organizacji, przygotowanie, realizacja. |
|
|||
3106-1TEKO-KON | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Zagadnienia wstępne. 2. Cantus firmus chorałowy. 3. Cantus firmus pieśniowy. 4. Cantus firmus solmizacyjny. 5. Cantus firmus wielokrotny. 6. Parodia. 7. Kanon. |
|
||||
3106-TECHKO-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pierwsza część zajęć wprowadza studentów w zagadnienia związane znajważniejszą formą i związaną z nią ściśle techniką kompozytorską, jakie ewoluowały w II połowie XVIII w., czyli z tzw. formą sonatową i techniką pracy przetworzeniowej (pracy tematycznej/ pracy motywicznej), których obecność zdominowała kompozytorskie myślenie o wielkiej formie muzycznej na niemal dwa wieki. |
|
|||
3106-1TI | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przekazanie podstawowych umiejętności związanych z technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, przydatnych w pracy muzykologa. |
|
||||
3106-1TREU-W | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką roli muzyki w zachowaniach teatralnych i parateatralnych w kulturach tradycyjnych europejskich i pozaeuropejskich. |
|
||||
3106-TWCHOP-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium poświęcone jest twórczości Fryderyka Chopina. W trakcie zajęć zapoznamy się z najważniejszymi gatunkami muzycznymi charakterystycznymi dla jego twórczości i utworami reprezentującymi te gatunki. |
|
|||
3106-1WDRR-KON | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Dramat liturgiczny 2. Pasja 3. Moralitet 4. Ludus 5. Rappresentatione 6. Opera religijna 7. Wczesne oratorium |
|
||||
3106-WWK-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą głównych nurtów stylistycznych oraz technik kompozytorskich XX i XXI wieku. |
|
|||
3106-HGMSXVII/XIX-W | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tytuł wykładu: Teatr muzyczny Ryszarda Wagnera Tematem wykładu będzie twórczość sceniczna Ryszarda Wagnera - jednego z najważniejszych reformatorów opery nie tylko w wieku XIX, ale w całej historii gatunku. W ramach cyklu zajęć planowane jest omówienie wszystkich oper i dramatów muzycznych tego niemieckiego kompozytora. |
|
|||
3106-HGMSXVII/XXI-2 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład skoncentrowany na muzyce scenicznej XVIII w., choć znajdą się w nim także tematy dotyczące wieku XVII. Celem wykładu będzie pokazanie różnych gatunków muzyki scenicznej – semi-opera, dramma per musica/opera seria, parodia opery seria, intermezzo,azioneteatrale, opera buffa,tragédielyrique, comédie-ballet, opéra-ballet, opéracomniqe, singspiel, balet, opera polska. |
|
||||
3106-ZDMS-W | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja najważniejszych zagadnień historii muzyki w Polsce od X do początków XVIII wieku. Przedstawione będą najważniejsze instytucje kultury, odpowiedzialne za krzewienie kultury muzycznej i reprezentujące ją postaci, źródła i dzieła. |
|
||||
3106-ZO-KON | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone operze XVII-XIX wieku. Poruszone zostaną wybranezagadnienia dotyczące m.in. impresariatu operowego; śpiewaków;librecistów i librett; kompozytora, a także rozumienia dzieła i teatruoperowego przez współczesnych reżyserów. Wybrane zagadnieniazostaną omówione na podstawie analizy wybranych dzieł, tekstów zepoki i literatury przedmiotu. |
|
|||