Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oferta przedmiotowa jednostki Wydział Socjologii

Jednostka: Wydział Socjologii Wymienione są te przedmioty, które są oferowane dla wybranej jednostkę oraz jej podjednostek.
wybierz inną powiązane grupy przedmiotów Kliknij powiązane grupy przedmiotów, aby wyświetlić listę grup przedmiotów zdefiniowanych przez tę jednostkę (czyli np. przedmioty obowiązkowe dla I roku).
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2024Z - Semestr zimowy 2024/25
2024L - Semestr letni 2024/25
2025Z - Semestr zimowy 2025/26
2025L - Semestr letni 2025/26
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2024Z 2024L 2025Z 2025L
3500-FAKL-WUBU brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr letni 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia podejmują temat wykorzystywania wskaźników ubóstwa

jako narzędzia kształtowania unijnej polityki walki z ubóstwem.

Będziemy je analizować jako element szerszego „laboratorium

rządzenia” (Bruno 2008) – instrumentarium stosowanego przez

różne agendy unijne do negocjowania treści tej polityki oraz

realizacji własnych interesów. Będziemy zwracać uwagę zarówno

na proces dochodzenia do konsensusu wokół definicji

poszczególnych wskaźników oraz tego czego na temat ubóstwa w

UE pozwalają się dowiedzieć poszczególne wskaźniki, a jakich

elementów zjawiska nie pozwalają uchwycić; jak również na to jak

wskaźniki wykorzystywane są do wywierania presji na państwa

członkowskie, by poprawiały swoje wyniki w obszarze ubóstwa. Do

udziału w zajęciach nie jest potrzebna zaawansowana znajomość

metod statystycznych – będziemy pracować nad krytycznymi

kompetencjami analitycznymi uniwersalnymi dla osób zajmujących

się badaniami społecznymi.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-ANT20 brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Seminarium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Seminarium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Proponowane seminarium stanowi uzupełnienie obowiązkowego kursu

„Antropologia społecznej”. W ramach zajęć omawiać będziemy klasyczne

teksty antropologiczne, które nie zmieściły się w podstawowym kursie

antropologii. Proponowany zestaw tekstów należy do „kanonu” wiedzy

antropologa i socjologa.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-HAJS brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wiemy już, że by pieniądz był w obiegu nie musi być monetą i banknotem, ani nawet kartą magnetyczną, nie musi być uwiarygodniony przez bank centralny, a kwestia wypłacalności tego, kto pieniądz bierze oraz tego, kto pieniądz pomnaża jest względna. Celem zajęć jest poznanie i dyskusja o socjologicznych perspektywach rozumienia pieniądza i socjologicznych diagnozach jego współczesnych manifestacji.

Strona przedmiotu
3500-FAKM-RM brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
  • Seminarium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Tytuł zajęć „ci odlatują, ci zostają. Religijność młodych Polaków” wykorzystuje słowa piosenki autorstwa Agnieszki Osieckiej i dobrze symbolizuje relację młode pokolenie – Kościół katolicki: jedni „odlatują”, inni „zostają”. Dokumentują to zarówno badania krajowe, jak i międzynarodowe. Diagnoza ilościowych efektów procesu sekularyzacji nie pozostawia wątpliwości. Nie wiadomo natomiast, co się za tym procesem kryje:

(1) Co odpycha młodych ludzi od religii i Kościoła lub co ich od nich odciąga?

(2) Co utrzymuje młodych ludzi, których rówieśnicy Kościół opuszczają, w kręgu wiary i Kościoła?

Próba odpowiedzi na te pytania zostanie poprzedzona zapoznaniem się z (a) literaturą teoretyczną i (b) danymi empirycznymi. Zarówno literatura teoretyczna, jak i analizy empiryczne wskazują przede wszystkim czynniki, które wpływają na proces sekularyzacji; z mniejszym zainteresowaniem spotykają się czynniki hamujące ten proces.

Strona przedmiotu
3500-FAKM-ZŁOTY brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wysokie wskaźniki polskiej religijności wzbudziły w ostatnich dekadach zainteresowanie wśród badaczy religii na świecie, a Polska stała się przypadkiem testującym teorie sekularyzacji oraz konkurencyjne wobec nich teorie powrotu (lub stałej obecności) religii. W związku z tym rodzą się pytania, jak wyjaśniać wysokie współczynniki religijności w ciągu ostatnich czterdziestu lat oraz przyspieszoną sekularyzację, do której dochodzi w ostatnich latach, przynajmniej w najmłodszym pokoleniu. Jaki sens należy nadać temu okresowi w dłuższej perspektywie czasu: czy był to wyjątek, „odchylenie” od normalnej trajektorii procesu historycznego, czy naturalny skutek splotu lokalnych warunków, a może przejaw ogólnoświatowych trendów powrotu religii, którym umykała tylko Europa zachodnia?

Strona przedmiotu
3500-FAKANG-AW brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 40 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem kursu jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności pisania

akademickiego oraz nauka efektywnego i etycznego zastosowania

narzędzi generatywnej AI w procesie pisania i analizy. Uczestnicy

kursu dowiedzą się między innymi, jak napisać abstrakt wystąpienia

konferencyjnego, jak przekazać wyniki badań w prezentacji, jak

przeprowadzić przegląd literatury i napisać pracę dyplomową.

Uczestnicy dowiedzą się również, jak korzystać z takich narzędzi

jak m.in. Elicit, Wordtune, Notebook LM i Claude, aby wspierać

proces pisania i analizy. Kurs został zaprojektowany jako

seminarium z komponentem warsztatowym, umożliwiając osobom

studenckim ćwiczenie i wdrażanie nowo nabytych umiejętności.

Strona przedmiotu
3500-FAKANG-AW-SCC brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 40 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem kursu jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności pisania

akademickiego oraz nauka efektywnego i etycznego zastosowania

narzędzi generatywnej AI w procesie pisania i analizy. Uczestnicy

kursu dowiedzą się między innymi, jak napisać abstrakt wystąpienia

konferencyjnego, jak przekazać wyniki badań w prezentacji, jak

przeprowadzić przegląd literatury i napisać pracę dyplomową.

Uczestnicy dowiedzą się również, jak korzystać z takich narzędzi

jak m.in. Elicit, Wordtune, Notebook LM i Claude, aby wspierać

proces pisania i analizy. Kurs został zaprojektowany jako

seminarium z komponentem warsztatowym, umożliwiając osobom

studenckim ćwiczenie i wdrażanie nowo nabytych umiejętności.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-AZD brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z tematyką badań na temat adaptacji, zdrowia i dobrostanu z perspektywy społeczno-kulturowej. Wybrane pojęcia i wyniki badań będą omawiane w kontekście polskim, europejskim i pozaeuropejskim.

Przeżywanie choroby, dbanie o zdrowie, troska o dobrostan są doświadczeniami powszechnymi. Jednak podejście do tych wymiarów ludzkiego funkcjonowania jest zależne zarówno od indywidualnych, jak i społecznych uwarunkowań. Zdrowie, dobrostan, przekonania, uwarunkowania, tożsamość społeczna, nierozerwalnie łączą się ze sobą. Podczas zajęć uczestnicy będą poznawać jak zdrowie, dobrostan i choroba są definiowane i badane, a także jak są uwarunkowane i doświadczane w różnych kontekstach kulturowych.

Strona przedmiotu
3500-ADI-ADRP brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3500-ADI-ADRP-SCC brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3500-ADI-MBE brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs dedykowany studentom z wcześniejszą znajomością podstaw obsługi pakietu SPSS. Zajęcia o analizie danych pochodzących z międzynarodowych, ilościowych badań edukacyjnych. Badania edukacyjne stanowią w Polsce jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów ilościowych badań społecznych realizowanych metodami reprezentacyjnymi. Stanowią one jednocześnie ciekawy materiał dydaktyczny, ze względu na różnorodność problemów metodologiczno-statystycznych, które na ich przykładzie można przedstawić i których znaczenie na ich przykładzie można zrozumieć, jak kwestia dostępność i rzetelność statystyk publicznych, specyfiki doboru prób, problematyki skalowania czy porównywalności wyników między krajami.

Strona przedmiotu
3500-ADI-OKZD brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Semestr letni 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Seminarium, w ramach którego uczestnicy wykorzystywać będą publicznie dostępne zbiory danych (głównie pochodzące z reprezentatywnych badań międzynarodowych) do prowadzenia własnych badań i analiz. Uczestnicy zajęć zapoznają się z najważniejszymi dostępnymi zbiorami danych oraz ich kolekcjami, możliwościami i ograniczeniami w ich wykorzystywaniu. Udział w zajęciach będzie również okazją do rozwinięcia umiejętności w zakresie wykorzystania zaawansowanego oprogramowania do prowadzenia analiz statystycznych, doboru właściwych technik analizy danych do konkretnych problemów badawczych, czy zapoznania się powszechnie stosowanymi w badaniach i statystyce międzynarodowej klasyfikacjami i systemami kodowania (klasyfikacje ISCO, ISCED, nomenklatura jednostek terytorialnych itp.).

Strona przedmiotu
3500-ADI-PADI brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone przypomnieniu podstaw statystyki niezbędnych do przeprowadzenia prostej analizy danych sondażowych. Będzie także przypomnienie podstaw obsługi SPSS oraz omówienie podstawowych, najczęściej stosowanych w praktyce technik analizy danych i ich ograniczeń (budowanie prostych wskaźników, tabele dwuzmiennowe, regresja liniowa, regresja logistyczna).

Będą także omówione praktyczne problemy związane z wykorzystaniem danych z ilościowych badań społecznych: np. braki danych, odpowiedzi typu „trudno powiedzieć” i inne odpowiedzi wskazujące na unikanie przez respondentów poinformowania badaczy o swoich poglądach

Podstawą pracy na zajęciach będzie zbiór z międzynarodowych badań pt. European Values Study 2017.

Strona przedmiotu
3500-ADI-PADI(n) brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone przypomnieniu podstaw statystyki niezbędnych do przeprowadzenia prostej analizy danych sondażowych. Będzie także przypomnienie podstaw obsługi SPSS oraz omówienie podstawowych, najczęściej stosowanych w praktyce technik analizy danych i ich ograniczeń (budowanie prostych wskaźników, tabele dwuzmiennowe, regresja liniowa, regresja logistyczna).

Będą także omówione praktyczne problemy związane z wykorzystaniem danych z ilościowych badań społecznych: np. braki danych, odpowiedzi typu „trudno powiedzieć” i inne odpowiedzi wskazujące na unikanie przez respondentów poinformowania badaczy o swoich poglądach.

Wszystkie techniki analityczne będą omawiane z perspektywy interpretacji ich wyników i wyciągania wniosków.

Podstawą pracy na zajęciach będzie zbiór z międzynarodowych badań pt. European Values Study 2017.

Strona przedmiotu
3500-ADI-PADI(n)-SCC brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone przypomnieniu podstaw statystyki niezbędnych do przeprowadzenia prostej analizy danych sondażowych. Będzie także przypomnienie podstaw obsługi SPSS oraz omówienie podstawowych, najczęściej stosowanych w praktyce technik analizy danych i ich ograniczeń (budowanie prostych wskaźników, tabele dwuzmiennowe, regresja liniowa, regresja logistyczna).

Będą także omówione praktyczne problemy związane z wykorzystaniem danych z ilościowych badań społecznych: np. braki danych, odpowiedzi typu „trudno powiedzieć” i inne odpowiedzi wskazujące na unikanie przez respondentów poinformowania badaczy o swoich poglądach.

Wszystkie techniki analityczne będą omawiane z perspektywy interpretacji ich wyników i wyciągania wniosków.

Strona przedmiotu
3500-SCC-ADI-PASR brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest wprowadzenie do/przypomnienie podstawowych technik analizy danych ilościowych połączone z wprowadzeniem do języka R. Oferowany kurs jest kursem na poziomie. Od strony statystycznej zajęcia koncentrować się będą na metodach opisu statystycznego takich jak wyznaczanie i interpretacja rozkładów i podstawowych parametrów statystycznych. Od strony oprogramowania omawiane będą sposoby wykonywania podstawowych operacji na danych, logika tidyverse oraz wizualizacja danych przy pomocy ggplot2. Zajęcia będą prowadzone z użyciem oprogramowania RStudio. Osoby, które ukończą ten kurs, mogą kontynuować naukę R na zajęciach fakultatywnych w kolejnym semestrze.

Strona przedmiotu
3500-SCC-ADI-PASRsoc brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest wprowadzenie do/przypomnienie podstawowych technik analizy danych ilościowych połączone z wprowadzeniem do języka R. Oferowany kurs jest kursem na poziomie. Od strony statystycznej zajęcia koncentrować się będą na metodach opisu statystycznego takich jak wyznaczanie i interpretacja rozkładów i podstawowych parametrów statystycznych. Od strony oprogramowania omawiane będą sposoby wykonywania podstawowych operacji na danych, logika tidyverse oraz wizualizacja danych przy pomocy ggplot2. Zajęcia będą prowadzone z użyciem oprogramowania RStudio. Osoby, które ukończą ten kurs, mogą kontynuować naukę R na zajęciach fakultatywnych w kolejnym semestrze.

Strona przedmiotu
3500-ADI-ZWPOL brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia przygotowują do analizy danych socjologicznych na poziomie ponadpodstawowym. Zajęcia są zorientowane na analizę zachowań wyborczych przy użyciu zróżnicowanych danych społecznych: danych zastanych (wyborczych) i sondaży wyborczych (PGSW i CBOS). Problemowa struktura zajęć jest przygotowaniem do samodzielnej analizy danych, przydatnych w pracy analityka. Problemy badawcze: 1) formowanie się preferencji wyborczych z wykorzystaniem danych zastanych, 2) analiza wyników wyborów w układzie przestrzennym (dane PKW), 3) zmiany w czasie postaw społecznych, 4) analiza braków danych i nie uczestnictwa, 5) tworzenie typologii (analiza skupień i analiza czynnikowa), 6) budowa modeli wyjaśniających, 7) wyjaśnianie – modele przyczynowe (regresja liniowa), 8) raport z analizy problemowej danych: postawienie problemu i jego wyjaśnienie. Pokazuje umiejętność prezentacji analizy danych sondażowych: jego struktury i sposobu prezentacji danych i zależności zorientowanych na odbiorcę.

Strona przedmiotu
3500-ADI-ZWPOL(n) brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia przygotowują do analizy danych socjologicznych na poziomie ponadpodstawowym. Zajęcia są zorientowane na analizę zachowań wyborczych przy użyciu zróżnicowanych danych społecznych: danych zastanych (wyborczych) i sondaży wyborczych (PGSW i CBOS). Problemowa struktura zajęć jest przygotowaniem do samodzielnej analizy danych, przydatnych w pracy analityka. Problemy badawcze: 1) formowanie się preferencji wyborczych z wykorzystaniem danych zastanych, 2) analiza wyników wyborów w układzie przestrzennym (dane PKW), 3) zmiany w czasie postaw społecznych, 4) analiza braków danych i nie uczestnictwa, 5) tworzenie typologii (analiza skupień i analiza czynnikowa), 6) budowa modeli wyjaśniających, 7) wyjaśnianie – modele przyczynowe (regresja liniowa), 8) raport z analizy problemowej danych: postawienie problemu i jego wyjaśnienie. Pokazuje umiejętność prezentacji analizy danych sondażowych: jego struktury i sposobu prezentacji danych i zależności zorientowanych na odbiorcę.

Strona przedmiotu
3500-ADI-ZWPOL-SCC brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia przygotowują do analizy danych socjologicznych na poziomie ponadpodstawowym. Zajęcia są zorientowane na analizę zachowań wyborczych przy użyciu zróżnicowanych danych społecznych: danych zastanych (wyborczych) i sondaży wyborczych (PGSW i CBOS). Problemowa struktura zajęć jest przygotowaniem do samodzielnej analizy danych, przydatnych w pracy analityka. Problemy badawcze: 1) formowanie się preferencji wyborczych z wykorzystaniem danych zastanych, 2) analiza wyników wyborów w układzie przestrzennym (dane PKW), 3) zmiany w czasie postaw społecznych, 4) analiza braków danych i nie uczestnictwa, 5) tworzenie typologii (analiza skupień i analiza czynnikowa), 6) budowa modeli wyjaśniających, 7) wyjaśnianie – modele przyczynowe (regresja liniowa), 8) raport z analizy problemowej danych: postawienie problemu i jego wyjaśnienie. Pokazuje umiejętność prezentacji analizy danych sondażowych: jego struktury i sposobu prezentacji danych i zależności zorientowanych na odbiorcę.

Strona przedmiotu
3500-ADJ-ADJ brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Semestr letni 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do metodologii jakościowej analizy treści. Kurs łączy trzy wątki: po pierwsze, wątek teoretyczny, w ramach którego zostaną przedstawione założenia teoretyczne leżące u podłoża analizy treści oraz zróżnicowanie typów jakościowej analizy treści; po drugie, wątek metodologiczny, w ramach którego omówimy kluczowe elementy metodologii analizy treści z naciskiem na pytania o to, kiedy można ją stosować, jak dobierać dane do analizy, co jest jednostką analizy. Dodatkowo, przyjrzymy się różnym strategiom prowadzenia analizy treści; po trzecie, wątek empiryczny, w ramach którego razem przejdziemy przez kolejne kroki procesu analizy z wykorzystaniem programu Atlas.ti: 1) przygotowanie danych do analizy; 2) sprecyzowanie pytań badawczych; 3) przygotowanie klucza kodowego; 4) proces kodowania w Atlas.ti; 5) analiza zakodowanego materiału; 6) prezentacja wyników.

Strona przedmiotu
3500-ADJ-MAXQDA brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy metody badawcze i problemy epistemologiczne i etyczne analizy wywiadów. W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu, korzystając z programu MAXQDA. Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne.

Strona przedmiotu
3500-ADJ-MAXQDA(n) brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy metody badawcze i problemy epistemologiczne i etyczne analizy wywiadów. W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu, korzystając z programu MAXQDA. Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne.

Strona przedmiotu
3500-ADJ-ATI brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Semestr letni 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do metodologii jakościowej analizy treści i rozwinięcie umiejętności stosowania zaawansowanych technik jakościowej analizy treści do interpretacji danych jakościowych. Zajęcia mają charakter praktyczny, ich celem jest wspólne przejście – wraz z uczestnikami zajęć – przez wszystkie etapy procesu analizy danych: stworzenie, uporządkowanie i opisanie zbioru danych; poddanie refleksji konsekwencji wyboru określonego typu danych; wypracowanie klucza kodowego i zakodowanie danych; weryfikację systemu kodowania, poddanie refleksji specyfiki stworzonych przez siebie kodów; jakościowe kodowanie danych w praktyce; analizę zakodowanych danych. W trakcie zajęć uczestnicy będą pracować w grupach lub indywidualnie, dążąc do wypracowania jak najlepszego systemu kodowania i, zarazem, ucząc się wykorzystania wybranego programu do analizy danych jakościowych – Atlas.ti – jego potencjału i ograniczeń.

Strona przedmiotu
3500-ADJ-2MAX brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć będzie praktyczna nauka zastosowania programu MAXQDA do jakościowej analizy danych. Uczestnicy poznają sposoby pracy z programem podczas jakościowej analizy treści z różnych źródeł: wywiadów, materiałów wizualnych, materiałów prasowych, treści internetowych (Twitter, strony internetowe, etc.). Studenci poznają zastosowanie kluczowych funkcji programu do przeprowadzenia takich analiz krok po kroku. Zdobyte w ten sposób umiejętności będą mogły zostać wykorzystane zarówno w naukowych, jak i komercyjnych badaniach społecznych.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-AC brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest omówienie roli aktywizmu cyfrowego we współczesnym życiu publicznym, społeczeństwie obywatelskim i w sferze polityki. W trakcie zajęć zostaną omówione podstawowe założenia socjologii ruchów społecznych, jak również socjologii cyfrowej w kontekście użycia mediów cyfrowych w ruchach protestu, inicjatywach obywatelskich oraz - generalnie - w praktykach oporu społecznego. Zajęcia wprowadzą wątki zapośredniczonej technologicznie komunikacji w ruchach społecznych, aktywizmu w mediach społecznościowych, haktywizmu i zaangażowanego dziennikarstwa obywatelskiego, jak również najnowszych fenomenów kontestacji, np. aktywizm danych oraz aktywizm analityczny. W trakcie zajęć zostanie wykorzystana najnowsza zagraniczna literatura badawcza w zakresie cyfrowych studiów nad ruchami społecznymi, jak również tradycyjne i kanoniczne lektury z tego obszaru.

Strona przedmiotu
3500-SCC-asn brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 45 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 45 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Algorytmy są wszędzie i gdy sprawnie działają zazwyczaj ich nie zauważamy. Wykorzystuje się je m. in. do oceny zdolności kredytowej, oceny kandydatów do pracy, targetowania reklam czy zapobiegania atakom terrorystycznym. Są tak powszechne, bo pozwalają na uproszczenie skomplikowanych zjawisk i przetworzenie ogromnej ilości danych, ułatwiając podejmowanie decyzji. Wbrew pozorom nie są to jednak neutralne i obiektywne narzędzia, które wyłącznie usprawniają zarządzanie złożonymi problemami.

Celem zajęć jest przyjrzenie się temu jak tworzone są algorytmy, na jakich zasadach działają oraz jakie są społeczne i polityczne konsekwencje ich użycia. Nacisk położymy na odsłanianie założeń wartościujących, które leżą u podstaw wybranych algorytmów. Skupimy się również na generowanych przez nie zagrożeniach: wzmacnianiu nierówności, utrudnianiu demokratycznej kontroli procesów politycznych, ingerencji w prywatność.

Strona przedmiotu
3500-SCC-asn-soc brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 45 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

lgorytmy są wszędzie i gdy sprawnie działają zazwyczaj ich nie zauważamy. Wykorzystuje się je m. in. do oceny zdolności kredytowej, oceny kandydatów do pracy, targetowania reklam czy zapobiegania atakom terrorystycznym. Są tak powszechne, bo pozwalają na uproszczenie skomplikowanych zjawisk i przetworzenie ogromnej ilości danych, ułatwiając podejmowanie decyzji. Wbrew pozorom nie są to jednak neutralne i obiektywne narzędzia, które wyłącznie usprawniają zarządzanie złożonymi problemami.

Celem zajęć jest przyjrzenie się temu jak tworzone są algorytmy, na jakich zasadach działają oraz jakie są społeczne i polityczne konsekwencje ich użycia. Nacisk położymy na odsłanianie założeń wartościujących, które leżą u podstaw wybranych algorytmów. Skupimy się również na generowanych przez nie zagrożeniach: wzmacnianiu nierówności, utrudnianiu demokratycznej kontroli procesów politycznych, ingerencji w prywatność.

Strona przedmiotu
3500-SŻP-ASZI brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
1600-SZD-SPEC-AF-SOC brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
  • Seminarium - 20 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Seminarium 20h

Stosowane metody dydaktyczne: dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne projekty studenckie, konsultacje

Strona przedmiotu
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)