Przedmioty do wyboru, filozofia, studia niestacjonarne, pierwszego i drugiego stopnia (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2025Z | 2025 | |||||
3800-NZ-S3-25 |
Czytanie "Prób" Montaigne’a (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem seminarium będzie lektura i interpretacja wybranych esejów z “Prób” Michela de Montaigne’a. Przyjrzymy się temu, jak światopogląd renesansowy, łączący elementy edukacji humanistycznej, dylematów wiary okresu reformacji i wojen religijnych, pirrońskiego sceptycyzmu, epikurejskiego hedonizmu, a nade wszystko eklektyzmu, przybiera w tym dziele najdojrzalszą postać. |
|
|
3800-NZ-F1-25 |
Estetyka i problemy sztuki współczesnej (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs skupia się na prześledzeniu wpływu klasycznych dociekań z zakresy estetyki filozoficznej na teorię i praktykę sztuki współczesnej. Celem zajęć jest zbadanie najważniejszych kontekstów filozoficznych współczesnej praktyki artystycznej a także określenie, do jakiego stopnia filozoficzne teorie umożliwiają zrozumienie stanowisk artystycznych, rozwijających się od czasu narodzin europejskiego modernizmu, a więc od przełomu XIX i XX wieku. Naszym celem jest zaznajomienie studentów z tradycją filozoficznych prób zgłębienia problematyki sztuki, twórczości artystycznej, związku pomiędzy zmysłowością a uczuciowością, relacji między wartościami estetycznymi a doświadczeniem estetycznym, poznawczej wartości sztuki, autonomii estetyki wobec rozstrzygnięć ontologicznych i epistemologicznych. |
|
|
3800-NZ-F2-25 |
Filozofia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest prezentacji dokonań przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (SLW) w obszarze nauk filozoficznych. Ćwiczenia poświęcone są analizowaniu tekstów z kręgu SLW. |
|
|
3800-NZ-M1-25 |
Lekarz zawodny. O przebiegu myślenia lekarskiego (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wykrycie metodologicznych (ciekawych z filozoficznego punktu widzenia) aspektów diagnozy lekarskiej. Oznacza to przede wszystkim zapoznanie się z regułami wnioskowania towarzyszącymi myśleniu lekarskiemu. Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: - historyczne uwarunkowania wpływające na przebieg myślenia lekarskiego, - wpływ dokonań z zakresu biostatystyki, teorii gier, ekonomii i psychologii na kształtowanie myślenia lekarskiego, - modele rozumowania klinicznego, - modele podejmowania decyzji lekarskich. |
|
|
3800-NZ-M2-25 |
Modernistyczna filozofia religii (od 2025-10-01)
|
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie prezentacją niektórych filozoficznych ujęć relacji między nauką i religią, zagadnienia doświadczeń religijnych/mistycznych oraz uzasadnień prawa do wiary w Boga, sformułowanych na przełomie XIX i XX wieku przez autorów zagranicznych oraz polskich. |
|
|
3800-NZ-S1-25 |
Obecność rzeczy w filozofii współczesnej (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ernst Bloch w jednym z esejów filozoficznych ze zbioru Ślady dzieli się z czytelnikiem pewną intuicją wyrażoną w pytaniu: „czy przedmioty poza swą stroną użytkowości nie przynależą do obcego przecież, trzeba to powiedzieć, świata, świata, z którego nikt do nas jeszcze nie zawitał”. Ledwie zasygnalizowany tu przez Blocha niepokój związany z obecną w filozofii tendencją do redukowania rzeczy do narzędzia lub przedmiotu poznania, wpisanie jej w kontekst instrumentalny oraz umieszczenie jej w relacji podmiotowo-przedmiotowej będzie osią przewodnią tematyki podjętej podczas seminarium. Obecność rzeczy poza wskazanym powyżej kontekstem jest trudna a nawet niemożliwa do uchwycenia przez filozofię systematyczną. Odpowiedzią na bezradność kierunków scjentystycznych oraz projektów filozofii oświeceniowej będzie przesunięcie badań nieredukowalnej do relacji podmiotowo-przedmiotowej obecności rzeczy, w której rzecz podlega władzy podmiotu, na wspólny obszar współczesnej filozofii i literatury. |
|
|
3800-NZ-S2-25 |
Od ascety do cyborga (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs będzie poświęcony ewolucji wyobrażenia człowieka jako projektu. Myślenie o człowieku jako istocie posiadającej naturę „nieustaloną” lub wymagającą udoskonalenia jest punktem łączącym religię, filozofię i politykę. W każdym z tych obszarów pojawiały się wyobrażenia dotyczące ideału ludzkiego życia oraz związane z nim antropotechniki. Choć zmieniają się techniki trenowania jednostek, sam cel – transformacja człowieka – pozostaje nienaruszony. Dążenie do narzucenia jednostkom dyscypliny fizycznej, moralnej jest wspólnym rysem tradycji pozornie odmiennych. Łączy ono antycznych moralistów, chrześcijańskich anachoretów, utopijnych socjalistów i współczesnych transhumanistów. |
|
|
3800-NZ-M3-25 |
Pytania o człowieka: od starożytności do hipermodernizmu (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kim jesteśmy? – to jedno z podstawowych pytań filozofii, lecz zarazem dopiero początek całego gąszczu pytań o człowieka. W ramach tego kursu tworzyć będziemy kolekcję tych pytań, sprawdzając zarazem, jak odpowiadają na nie filozofowie od starożytności do czasów współczesnych. Zobaczymy wreszcie, jakie pytania najpilniej domagają się odpowiedzi dzisiaj. Na koniec zastanowimy się… Czy jesteśmy ludźmi hipermodernizmu? |
|
|
3800-NZ-M2-23 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony będzie analizie kryteriów podejmowania decyzji w specyficznych sytuacjach, związanych z grami hazardowymi. Na przykładzie między innymi takich gier jak ruletka, Blackjack i poker, będziemy analizować różne możliwe strategie działania i zastanawiać się nad ich racjonalnością. Uzyskane na tej podstawie wnioski zostaną uogólnione i wskazane zostanie ich szersze, filozoficzne znaczenie. |
|
||
3800-NZ-S4-25 |
Sceptycyzm i metafizyka (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest przeznaczone raczej dla zwolenników metafizyki niż sceptycyzmu: kierunek badań będzie przebiegał od sceptycyzmu do metafizyki. Celem będzie przypomnienie, w jaki sposób klasyczni myśliciele znajdowali trwałe oparcie życiowe w metafizyce – ponadczasowej wiedzy filozoficznej – pomimo zwątpienia i zarzutów wysuwanych przez sceptyków, odrzucających taką postawę jako dogmatyzm. |
|
|
3800-NZ-S5-25 | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu pogłębioną analizę historycznych, filozoficznych i prawnych fundamentów, które ukształtowały współczesny porządek prawny i międzynarodowy w kontekście wojny i pokoju. Punkt wyjścia stanowi refleksja nad ewolucją myśli normatywnej – od klasycznych koncepcji sprawiedliwej wojny (bellum iustum) i pokoju perpetuum po współczesne reżimy prawa międzynarodowego publicznego. |
|
||
3800-NZ-S6-25 |
Współczesna filozofia języka – implikatury i presupozycje (od 2025-10-01)
|
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone będzie zagadnieniom implikatury i presupozycji. Przypomnimy podstawowe zagadnienia semantyki opartej na intencjach, koncepcje znaczeń domyślnych oraz przyjrzymy się ich zastosowaniom. |
|
|
3800-NZ-F3-25 |
Zasadnicze problemy metafizyk Platona i Arystotelesa (od 2025-10-01)
|
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zostaną omówione poglądy metafizyczne Platona i Arystotelesa. Ponadto będą analizowane wybrane krytyczne recepcje ich myśli, zaistniałe w starożytności, średniowieczu i w czasach nowożytnych. |
|
|