Przedmioty do wyboru, filozofia, studia niestacjonarne, pierwszego i drugiego stopnia (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | 2025Z | 2025 | |||||
3800-NZ-Sang-24 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course introduces and develops critical thinking as an abstract concept as well as a skill. It addresses the question of what critical thinking consists in before moving to discuss examples and applications of critical thinking through induction and informal logic broadly construed. |
|
||
3800-NZ-S1-24 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem seminarium będzie systematyczna, szczegółowa lektura ‘Lewiatana’ Thomasa Hobbesa, z uwzględnieniem kontekstów historycznych, filozoficznych i religijnych epoki autora oraz podstawowych późniejszych interpretacji. |
|
||
3800-NZ-S3-25 |
Czytanie "Prób" Montaigne’a (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem seminarium będzie lektura i interpretacja wybranych esejów z “Prób” Michela de Montaigne’a. Przyjrzymy się temu, jak światopogląd renesansowy, łączący elementy edukacji humanistycznej, dylematów wiary okresu reformacji i wojen religijnych, pirrońskiego sceptycyzmu, epikurejskiego hedonizmu, a nade wszystko eklektyzmu, przybiera w tym dziele najdojrzalszą postać. |
|
|
3800-NZ-F1-25 |
Estetyka i problemy sztuki współczesnej (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs skupia się na prześledzeniu wpływu klasycznych dociekań z zakresy estetyki filozoficznej na teorię i praktykę sztuki współczesnej. Celem zajęć jest zbadanie najważniejszych kontekstów filozoficznych współczesnej praktyki artystycznej a także określenie, do jakiego stopnia filozoficzne teorie umożliwiają zrozumienie stanowisk artystycznych, rozwijających się od czasu narodzin europejskiego modernizmu, a więc od przełomu XIX i XX wieku. Naszym celem jest zaznajomienie studentów z tradycją filozoficznych prób zgłębienia problematyki sztuki, twórczości artystycznej, związku pomiędzy zmysłowością a uczuciowością, relacji między wartościami estetycznymi a doświadczeniem estetycznym, poznawczej wartości sztuki, autonomii estetyki wobec rozstrzygnięć ontologicznych i epistemologicznych. |
|
|
3800-NZ-S2-24 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas seminarium omawiane będą najważniejsze współczesne prace filozoficzne poświęcone fikcji – w szczególności te, w których rozważane są zagadnienia dotyczące semantyki i pragmatyki wypowiedzi fikcjonalnych. |
|
||
3800-NZ-M3-24 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Koncepcje kulturowe ujmują krajobraz jako reprezentację całości natury, wyraz relacji człowieka do niej, reprezentację porządku władzy, medium społecznego i politycznego odziaływania. Zasiedlają go rozmaitymi praktykami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, traktując je na równi z siłami przyrody. Eliminują one jednak ważny aspekt doświadczenia krajobrazu jakim jest cielesna obecność człowieka w naturze - w krajobrazie. Estetyka też wpisuje się w tą redukcjonistyczną tendencję stając się teorią krajobrazu. Naszym celem będzie analiza koncepcji krajobrazu od nowożytnych ujęć do współczesnych problematyzacji tej kategorii, pozwalająca śledzić stopniowe przywracanie znaczenia estetycznemu wymiarowi doświadczenia krajobrazu, w którym ważną rolę odgrywa odczuwanie krajobrazu przez ludzkie ciało. W związku z tym poddamy analizie takie kategorie jak: piękna natura - groźna natura, malowniczość, atmosfera, „ciałosfera”, czasowość krajobrazu, antropocentryzm – naturocentryzm. |
|
||
3800-NZ-F2-24 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej od średniowiecza do XX wieku. |
|
||
3800-NZ-F2-25 |
Filozofia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest prezentacji dokonań przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (SLW) w obszarze nauk filozoficznych. Ćwiczenia poświęcone są analizowaniu tekstów z kręgu SLW. |
|
|
3800-NZ-S5-24 |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie wyobraźni nie od strony psychologicznej, jako zdolności do przeżywania myślowych obrazów, lecz od strony semiotyczno-ontologicznej, jako zdolności do niedosłownego użycia języka (język fikcyjny, fantastyczny, metaforyczny i symboliczny). Tak rozumiana wyobraźnia jest ważnym źródłem twórczości humanistycznej, a teoria wyobraźni staje się podstawą filozofii kultury. Filozofia wyobraźni będzie uprawiana ze stanowiska racjonalizmu humanistycznego, w przeciwstawieniu jednocześnie do naturalizmu i irracjonalizmu. Filozofia wyobraźni jest aksjologicznym indywidualizmem i różni się od irracjonalizmu, opartego na władzy, perswazji, intuicji, utopii lub egocentrycznej rozrywce. |
|
||
3800-NZ-F1-24 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wprowadzenie problemowe studentów do głównych zagadnień filozofii społecznej. Kurs prowadzony jest w oparciu o problemowe powiązanie ze sobą zagadnień i teorii oraz ich analizę przekrojową, a nie stricte historyczną. |
|
||
3800-NZ-M2-24 |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Status rysunku w historii sztuki, filozofii i praktyce artystycznej jest złożony i ambiwalentny. Żywe są nadal dyskusje na temat jego definicji i usytuowania w kulturowym kontekście. Przyjrzymy się różnym praktykom artystycznym wykorzystującym rysunek, poddamy je analizie z perspektywy historii sztuki wydobywając filozoficzne aspekty teorii i praktyki rysunku. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie również materialny kontekst związany z warsztatem rysownika, w zakresie w jakim rzutuje on na istotne teoretyczne rozstrzygnięcia. Przyjrzymy się procesowi autonomizacji rysunku w sztuce renesansowej, usytuowaniu rysunku w hierarchii sztuk oraz jego statusowi narzędzia kształcenia artystów. Poddamy analizie kategorie: szkicu, studium, projektu, dzieła autonomicznego, konturu, diagramu, autorstwa, gestu. Przedmiotem zainteresowania będą równie rubieże rysunku: rysunek kaligraficzny i mikrograficzny. |
|
||
3800-NZ-M1-25 |
Lekarz zawodny. O przebiegu myślenia lekarskiego (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wykrycie metodologicznych (ciekawych z filozoficznego punktu widzenia) aspektów diagnozy lekarskiej. Oznacza to przede wszystkim zapoznanie się z regułami wnioskowania towarzyszącymi myśleniu lekarskiemu. Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: - historyczne uwarunkowania wpływające na przebieg myślenia lekarskiego, - wpływ dokonań z zakresu biostatystyki, teorii gier, ekonomii i psychologii na kształtowanie myślenia lekarskiego, - modele rozumowania klinicznego, - modele podejmowania decyzji lekarskich. |
|
|
3800-NZ-F31-24 |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zostaną omówione teksty reprezentatywne dla poglądów metafizycznych Platona i Arystotelesa. Zostaną omówione podstawowe założenia tych metafizyk oraz ich konsekwencje dla rozstrzygnięć w innych dyscyplinach filozoficznych. Ponadto będą analizowane wybrane krytyczne recepcje ich myśli, jakie zjawiły się w dziejach wiedzy filozoficznej. |
|
||
3800-NZ-F32-24 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prześledzenie dziejów platońskiego i arystotelesowskiego nurtu metafizyki w starożytności, średniowieczu i nowożytności. |
|
||
3800-NZ-M2-25 |
Modernistyczna filozofia religii (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie prezentacją niektórych filozoficznych ujęć relacji między nauką i religią, zagadnienia doświadczeń religijnych/mistycznych oraz uzasadnień prawa do wiary w Boga, sformułowanych na przełomie XIX i XX wieku przez autorów zagranicznych oraz polskich. |
|
|
3800-NZ-M4-24 |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest wykształcenie umiejętności: - charakterystyki wnioskowań (podania schematu logicznego wnioskowania, zakwalifikowanie wnioskowania do odpowiedniego typu); - oceny racjonalności wnioskowania; Szczególny nacisk zostanie położony na opis i ocenę wnioskowań zawodnych, czyli takich, w których z przesłanek nie wynika logicznie wniosek. Omówione zostaną - sposoby formalizacji takich wnioskowań (poszukiwanie najbardziej adekwatnego modelu) - podstawowe błędy popełniane w tego typu wnioskowaniach |
|
||
3800-NZ-S1-25 |
Obecność rzeczy w filozofii współczesnej (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ernst Bloch w jednym z esejów filozoficznych ze zbioru Ślady dzieli się z czytelnikiem pewną intuicją wyrażoną w pytaniu: „czy przedmioty poza swą stroną użytkowości nie przynależą do obcego przecież, trzeba to powiedzieć, świata, świata, z którego nikt do nas jeszcze nie zawitał”. Ledwie zasygnalizowany tu przez Blocha niepokój związany z obecną w filozofii tendencją do redukowania rzeczy do narzędzia lub przedmiotu poznania, wpisanie jej w kontekst instrumentalny oraz umieszczenie jej w relacji podmiotowo-przedmiotowej będzie osią przewodnią tematyki podjętej podczas seminarium. Obecność rzeczy poza wskazanym powyżej kontekstem jest trudna a nawet niemożliwa do uchwycenia przez filozofię systematyczną. Odpowiedzią na bezradność kierunków scjentystycznych oraz projektów filozofii oświeceniowej będzie przesunięcie badań nieredukowalnej do relacji podmiotowo-przedmiotowej obecności rzeczy, w której rzecz podlega władzy podmiotu, na wspólny obszar współczesnej filozofii i literatury. |
|
|
3800-NZ-S2-25 |
Od ascety do cyborga (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs będzie poświęcony ewolucji wyobrażenia człowieka jako projektu. Myślenie o człowieku jako istocie posiadającej naturę „nieustaloną” lub wymagającą udoskonalenia jest punktem łączącym religię, filozofię i politykę. W każdym z tych obszarów pojawiały się wyobrażenia dotyczące ideału ludzkiego życia oraz związane z nim antropotechniki. Choć zmieniają się techniki trenowania jednostek, sam cel – transformacja człowieka – pozostaje nienaruszony. Dążenie do narzucenia jednostkom dyscypliny fizycznej, moralnej jest wspólnym rysem tradycji pozornie odmiennych. Łączy ono antycznych moralistów, chrześcijańskich anachoretów, utopijnych socjalistów i współczesnych transhumanistów. |
|
|
3800-NZ-S3-24 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone będzie kulturowym i filozoficznym reprezentacjom zwierząt. Te ostanie stanowiły konieczny punkt odniesienia dla definiowania tego, co ludzkie. Podczas kolejnych zajęć omówione zostaną najbardziej znaczące dla kultury zachodniej sposoby ujmowania zwierząt oraz zarysowane zostaną lonie przekształceń, jakim podlegały. Celem kursu jest naszkicowanie długiej historii relacji zwierzęco-ludzkich, a także zmian, jakim podlegają one w dzisiejszej kulturze. |
|
||
3800-NZ-M1-24 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Czy Bóg Spinozy, Istota Istotnie Istniejącą Platona, czyste istnienie Bonawentury, ultrafiltr z wodou Gödela. Filozofie Zachodu ujmowali (i odmalowywali) absolut na różne sposoby. Zarazem uruchamiali wiele niezwykle ciekawych pytań, które pojawiają się dopiero, gdy rozważa się byt absolutny. W ramach tego wykładu obejrzymy z bliska zarówno przeróżne koncepcje absolutu, jak i całą gamę pytań, które można o niego zadać. |
|
||
3800-NZ-M3-25 |
Pytania o człowieka: od starożytności do hipermodernizmu (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kim jesteśmy? – to jedno z podstawowych pytań filozofii, lecz zarazem dopiero początek całego gąszczu pytań o człowieka. W ramach tego kursu tworzyć będziemy kolekcję tych pytań, sprawdzając zarazem, jak odpowiadają na nie filozofowie od starożytności do czasów współczesnych. Zobaczymy wreszcie, jakie pytania najpilniej domagają się odpowiedzi dzisiaj. Na koniec zastanowimy się… Czy jesteśmy ludźmi hipermodernizmu? |
|
|
3800-NZ-M2-23 | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony będzie analizie kryteriów podejmowania decyzji w specyficznych sytuacjach, związanych z grami hazardowymi. Na przykładzie między innymi takich gier jak ruletka, Blackjack i poker, będziemy analizować różne możliwe strategie działania i zastanawiać się nad ich racjonalnością. Uzyskane na tej podstawie wnioski zostaną uogólnione i wskazane zostanie ich szersze, filozoficzne znaczenie. |
|
||
3800-NZ-S4-25 |
Sceptycyzm i metafizyka (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest przeznaczone raczej dla zwolenników metafizyki niż sceptycyzmu: kierunek badań będzie przebiegał od sceptycyzmu do metafizyki. Celem będzie przypomnienie, w jaki sposób klasyczni myśliciele znajdowali trwałe oparcie życiowe w metafizyce – ponadczasowej wiedzy filozoficznej – pomimo zwątpienia i zarzutów wysuwanych przez sceptyków, odrzucających taką postawę jako dogmatyzm. |
|
|
3800-NZ-T-24 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tłumaczenie tekstów filozoficznych nie jest łatwym zadaniem. Wymaga zarówno precyzji myślenia, wyczucia językowego jak i znajomości historii filozofii a bardzo często również wszechstronnej znajomości kulturowych odniesień. Filozofowie często używają charakterystycznych dla siebie słów-kluczy, neologizmów i metafor. Znalezienie dla nich polskiego odpowiednika jest sporym wyzwaniem translatorskim, w uporaniu się z którym pomaga, ale przede wszystkim spora wiedza, zdolność czytania tekstu ze zrozumiem. Bardzo ważne jest też konsekwentne stosowanie przyjętej terminologii. W czasie zajęć zajmiemy się trochę refleksją nad przekładem przede wszystkim jednak będziemy tłumaczyli z angielskiego na polski teksty reprezentujące różne nurty filozofii, różne wyobrażenia na temat tego, czym jest filozofia, różne style filozoficznego pisarstwa. |
|
||
3800-NZ-S4-24 |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone będzie zagadnieniu czynności mowy. Przypomnimy sobie pierwsze prace z zakresu teorii działania za pomocą słów, a następnie przyjrzymy się bliżej zagadnieniom mocy illokucyjnej, konwencji, norm czynności mowy oraz dynamiki konwersacyjnej. |
|
||
3800-NZ-S6-24 | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Faszyzm jest pojęciem złożonym i nieoczywistym, badania nad faszyzmem zaś budzą liczne spory i kontrowersje. Tym niemniej zainteresowanie tą tematyką nie tylko nie słabnie, ale w ostatnim czasie zdaje się intensyfikować, względnie nabierać tempa. W trakcie seminarium rozważymy klasyczne teorie faszyzmu, jak i ich wersje współczesne, częstokroć wynikające w krytyki tych pierwszych. Jednym z ciekawszych badaczy faszyzmu jest Enzo Traverso, który twierdzi, w pracy „Nowe oblicza faszyzmu”, że obecnie mamy do czynienia nie tyle z faszyzmem, lecz z postfaszyzmem. Bazując na tej dystynkcji rozważymy zasadność twierdzenia Traverso, opierając się na analizie porównawczej materiałów opracowanych w ramach badań nad faszyzmem. |
|
||
3800-NZ-F3-25 |
Zasadnicze problemy metafizyk Platona i Arystotelesa (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zostaną omówione poglądy metafizyczne Platona i Arystotelesa. Ponadto będą analizowane wybrane krytyczne recepcje ich myśli, zaistniałe w starożytności, średniowieczu i w czasach nowożytnych. |
|
|