Psychologia wychowawcza stosowana (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Psychologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | |||||
2500-PL-PS-SP305-15 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z zagadnieniami teoretycznymi, dotyczącymi trudności w nauce oraz z wypracowanymi metodami diagnostyki i terapii. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-14 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2500-PL-PS-SP305-19 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony będzie poznaniu wybranych modeli nauczania i wynikającej z nich roli nauczyciela i jego zadań w procesie dydaktycznym. Postaramy się poddać różnorodne idee nauczania krytycznej analizie z perspektywy wiedzy psychologicznej oraz zidentyfikować obszary współpracy nauczyciela i psychologa w celu wspierania procesu dydaktycznego w placówkach edukacyjnych. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-04 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia w sposób praktyczny uczą postępowania diagnostyczno-konsultacyjnego wobec dzieci w różnym wieku, które wymagają opieki psychologicznej (ze szczególnym uwzględnieniem problemów rodzinnych i wychowawczych). Dzieci te rekrutują się z placówek współpracujących z Wydziałem (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum i liceum) i są typowane przez pedagoga szkolnego). Postępowanie obejmuje kontakt z dzieckiem i jego matką, zastosowanie swobodnych narzędzi diagnostycznych (rozmowa wstępna, rysunek, test projekcyjny, wywiad), zaplanowanie i przeprowadzenie postępowania korekcyjnego, sformułowanie zaleceń dalszej pracy (w ramach innych zajęć lub stażu, albo we współpracy z pedagogiem szkolnym). Ponadto przewiduje się sprawdzenie umiejętności interpretacji wyników postępowania diagnostycznego (prace pisemne na każde zajęcia). Drugi semestr stanowi kontynuację pierwszego. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-20 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia, w formie ćwiczeń, uczą postępowania diagnostyczno-konsultacyjnego w przypadku problemów lub trudności osobistych dzieci, z perspektywy psychologa pracującego w placówce oświatowej (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum i liceum). Postępowanie diagnostyczne obejmuje kontakt z dzieckiem i jego rodzicami, zastosowanie swobodnych narzędzi diagnostycznych (rozmowa wstępna, rysunek, test projekcyjny, wywiad) oraz innych technik, w celu zaplanowania postępowania korekcyjnego (terapeutycznego). Ponadto przewiduje się sprawdzenie samodzielnie zdobytej wiedzy teoretycznej na temat głównych szkól terapeutycznych (kolokwium z literatury) oraz umiejętności interpretacji wyników badań (prace pisemne). Drugi semestr stanowi kontynuację pierwszego. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-08 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodami aktywnymi; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • zapoznanie ze specyfiką pracy w grupach dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku, dla nauczycieli i dla rodziców; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-05 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2500-PL-PS-SP305-07 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie się przez studentów z powszechnie występującymi trudnościami, jakich doświadczają dzieci zmagające się z wyzwaniami i zadaniami na różnych etapach rozwoju oraz ich rodzice. Na podstawie studiów przypadków dokładniej analizowane są wybrane problemy dzieci i młodzieży (ich przejawy, przyczyny, metody rozpoznawania, interwencji oraz zapobiegania). Zadania praktyczne są okazją do rozwijania umiejętności praktycznych studentów. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-21 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę psychologii wychowania i psychologii wychowawczej jako nauki teoretycznej i stosowanej. Zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące ujęcia socjalizacji i wychowania w psychologii, pedagogice i socjologii oraz dyskusja zależności pomiędzy nimi na gruncie wybranych koncepcji. Następnie zostaną omówione najnowsze ujęcia procesu wychowania i socjalizacji, rodzaje metod wychowawczych i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za efekty wychowawcze. Końcowe wykłady będą dotyczyły problematyki najważniejszych środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła i klasa szkolna). |
|
||
2500-PL-PS-SP305-12 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podejmowanie tego typu działań wymaga od psychologa: - wiedzy na temat rozwoju w okresie dorastania; - znajomości teorii i koncepcji kryzysów rozwojowych i zaburzeń zachowania w adolescencji; - wiedzy o oddziaływaniach i programach profilaktycznych i interwencyjnych; oraz - umiejętności kreowania wzorców rozwoju promujących zdrowie psychiczne; - umiejętności wspomagania rozwoju; - umiejętności diagnozy czynników istotnych dla powstawania zaburzeń zachowania i czynników chroniących przed nimi; - umiejętności identyfikacji grup ryzyka i doboru odbiorców oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych; - umiejętności planowania, realizowania oraz ewaluacji programów profilaktycznych; - umiejętności planowania, realizowania i ewaluacji programów wczesnej interwencji. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-09 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia liczą 45h (30h w semestrze zimowym i 15 w letnim). W ramach zajęć studenci zdiagnozują sytuację pod kątem w szkole, a następnie zaplanują i przeprowadzą interwencję w tym zakresie. Zajęcia będą więc podzielone na cztery etapy: 1) Nabywanie umiejętności związanych z diagnozą konfliktów i technik rozwiązywania konfliktów. 2) Diagnoza sytuacji konfliktowej w konkretnej szkole. 3) Opracowanie planu interwencji 4) Przeprowadzenie interwencji. |
|
||
2500-PL-PS-SP5-01 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs jest poświęcony omówieniu specjalnych potrzeb rozwojowych w kontekście edukacyjnym w zakresie ich identyfikacji i sposobów ich zaspokajania. Podczas zajęć przedstawione zostaną zarówno zakresy definicyjne pojęć (specjalne potrzeby rozwojowe, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne potrzeby edukacyjne) jak i interwencje w poszczególnych przypadkach. Uczestnicy kursu zapoznają się z specjalnymi potrzebami, których podłożem mogą być zarówno deficyty (niedobory), jak i talenty (nadmiary), których wystąpienie może utrudniać proces realizacji zadań rozwojowych osadzonych w obszarze edukacji. Omówione zostaną oddziaływania zindywidualizowane i interwencje środowiskowe, których skuteczność została potwierdzona badaniami. Kurs koncentruje się na rozwijaniu umiejętności identyfikowania, planowania i wdrażania strategii włączających przeznaczonych dla osób o rozwoju atypowym, a także osób towarzyszących im w procesie edukacji. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-10 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć studenci zapoznają się z zasadami i wybranymi formami pracy z rodzinami w ujęciu teorii systemowej. Omówione zostaną wybrane techniki pracy z systemem rodzinnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na konfliktowe, trudne sytuacje oraz problemy wychowawcze. Uczestnicy zajęć zdobędą także umiejętności z zakresu diagnozy rodziny, stawiania hipotez dotyczących mechanizmów funkcjonowania systemów rodzinnych oraz formułowania zaleceń (propozycji dla rodzin). Zajęcia trwają dwa semestry. |
|
||
2500-PL-PS-SP305-11 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć studenci zapoznają się z zasadami i wybranymi formami pracy z rodzinami w ujęciu teorii systemowej. Omówione zostaną wybrane techniki pracy z systemem rodzinnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na konfliktowe, trudne sytuacje oraz problemy wychowawcze. Uczestnicy zajęć zdobędą także umiejętności z zakresu diagnozy rodziny, stawiania hipotez dotyczących mechanizmów funkcjonowania systemów rodzinnych oraz formułowania zaleceń (propozycji dla rodzin). Zajęcia trwają dwa semestry. |
|
||