Fakultety ogólnoakademickie (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Psychologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | |||||
2500-PL-PS-FO-32 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs stanowi wybór zagadnień z kryminologii, wiktymologii oraz penologii, wprowadzający psychologów w specyfikę pracy w szeroko pojętym aparacie wymiary sprawiedliwości. Główny nacisk, oprócz zapoznania studentów z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi, położony będzie na refleksję nad pracą psychologa z osobami, które popełniają przestępstwa, karaniem za nie oraz egzekucją kar kryminalnych. Zajęcia będą miały charakter dyskusyjny, oparty przede wszystkim na aktywnym udziale studentów. |
|
||||
2500-PL-PS-FO-14 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
2500-PL-PS-FO5-05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Adolescencja jest ważnym etapem w życiu człowieka. Obejmuje okres pomiędzy dzieciństwem a wiekiem dojrzałym. Wielu psychologów i socjologów uważa ten okres w życiu za okres przejściowy, który niesie ze sobą niespotykane wcześniej możliwości, ale również konflikty i zagrożenia. Słowo ?adolescencja" pochodzi z języka łacińskiego /adolescere/ i oznacza: wzrastać lub osiągnąć dojrzałość i w takim znaczeniu jest dzisiaj używane - określa okres obejmujący drugą dekadę życia ludzkiego, prowadzący do dorosłości i dojrzałości. Jest to czas gwałtownych i radykalnych przemian jednostki, których poznanie jest celem proponowanego wykładu. |
|
||||
2500-PL-PS-FO1-01 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z symptomami, etiologią, diagnozowaniem oraz terapią zaburzeń ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-5. Zaprezentowane będą informacje nt użytecznych metod i narzędzi diagnostycznych. Przedstawione zostaną różne podejścia i metody terapii: oparte na modyfikacji zachowania, podejście rozwojowe i edukacyjne, a także kontrowersyjne metody takie, jak terapia Opcji, metoda holdingu, formy terapii niedyrektywnej i inne. Część zajęć powięcona będzie problemom rodziny z dzieckiem z autyzmem oraz roli profesjonalistów pracujących z tymi dziećmi. |
|
||||
2500-PL-PS-FO4-12 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Funkcjonowanie człowieka jest w całości „zanurzone” w czasie. Temporalność jest tak oczywistą właściwością ludzkiej natury, że zwykle pozostaje poza obszarem świadomości. Tymczasem sposób, w jaki poznajemy rzeczywistość jest w znacznym stopniu efektem adaptacji do bycia-w-czasie. Psychologia temporalna zajmuje się rozmaitymi aspektami czasu psychologicznego: od percepcji upływu czasu, poprzez mentalne podróże w czasie, aż po temporalne aspekty self. W ramach kursu omówimy najważniejsze teorie oraz badania dotyczące szeroko rozumianej psychologii czasu. Zobaczymy jak wiele przejawów czasu psychologicznego „ukrywa się” w najważniejszych koncepcjach psychologii emocji i motywacji, osobowości, psychopatologii, czy też psychologii rozwoju człowieka. Omówimy metody pomiaru czasu psychologicznego oraz możliwe zastosowania teorii temporalnych w praktyce psychologicznej. Rozszerzeniem kursu o aspekty aplikacyjne są ćwiczenia "Psychologia czasu", prowadzone przez dr hab. M. Sobol-Kwapińską. |
|
|||
2500-PL-PS-FO6-08 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
2500-PL-PS-FO3-04 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest analiza, dyskusja i empiryczna weryfikacja formułowanych przez psychologów ewolucyjnych hipotez dotyczących zachowań altruistycznych człowieka. |
|
|||
2500-PL-PS-FO-37 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wielowątkowość Dialogów Platona, ich myśl antropologiczna, psychologiczna i filozoficzna oraz walor psychagogiczny, uzasadniają wybór proponowanej tematyki dla studentów Wydziału Psychologii (dialogi poruszają kwestie: relacji duszy i ciała, pamięci, uczciwości, dzielności, cnoty, miejsca człowieka w świecie). Będziemy czytać Platona przyjmując podejście praktyczne (doradztwa i terapii filozoficznej). Poznamy zalecenia i ćwiczenia duchowe jednego z największych filozofów antycznych. W semestrze zimowym skupimy się na postaci Sokratesa. Każdy z uczestników będzie mógł wykazać się umiejętnością: analizy i oceny tekstu, wydobywania głównej myśli oraz streszczania referowanych poglądów. Atrakcją seminarium będzie wplatanie ćwiczeń filozoficznych inspirowanych lekturą tekstów Platona (m.in. ćwiczenie się w metodzie sokratejskiej /będącej podstawą wielu terapii/, pojedynki dialektyczne /logika performatywna/, uświadomione mówienie, rozpoznawanie funkcji umysłowych /trzech części duszy/). |
|
|||
2500-PL-PS-FO4 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs skierowany jest do studentów I roku celem utrzymania ich zainteresowania psychologią. Omawiane będą twierdzenia podstawowych szkół w psychologii, z naciskiem na psychologię osobowości, jak też -- poza wątkiem głównych teorii -- wybrane zagadnienia szczegółowe, dotyczące spraw, którymi zajmuje się psychologia. |
|
|||
2500-PL-PS-FO6-07 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony będzie prezentacji nowego podejścia w psychologii społecznej, koncentrującego się na dynamice procesów psychicznych i społecznych. Dynamiczna psychologia społeczna opisuje zjawiska społeczne jako procesy. Zjawiska te badane są empirycznie lub przez symulacje komputerowe. |
|
||||
2500-PL-PS-FO2-01 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Efekt sformułowania (ang. the framing effect), opisany przez Tversky'ego i Kahnemana (1981, 1986), to zniekształcenie poznawcze, które występuje w podejmowaniu decyzji w warunkach ryzyka. Polega ono na zmianie preferencji wobec podejmowania ryzyka w zależności od tego, czy decydent koncentruje się na skutkach decyzji sfromułowanych w kategoriach zysku (domena zysku), czy w kategoriach straty (domena straty). Zajęcia poświęcone są omówieniu natury efektu sformułowania, proponowanych wyjaśnień powstawania efektu oraz czynników decydujących o jego zaniku. |
|
||||
2500-PL-PS-FO-38 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs zapoznaje studentów z podstawami filozofii psychologii (przeglądem problemów filozoficznych w psychologii). Przyjmiemy nastawienie, że filozofia i psychologia są bliskimi sobie naukami. Takie podejście sprzyjać będzie lepszemu rozumieniu procesów zachodzących na gruncie psychologii i wyrobieniu refleksji meta-psychologicznej. Czytając i omawiając teksty ćwiczyć się będziemy w filozofowaniu (jasnym ubieraniu myśli w słowa, analitycznym i krytycznym myśleniu), poszukiwaniu teoretycznych narzędzi pozwalających spojrzeć na psychologię jako naukę zmierzającą do ścisłości i obiektywności. Zostanie postawione zasadnicze pytanie: czy psychologia jest nauką, czy jest tylko "naukawa". Dowiemy się również, czy istnieją prawdy względne i jak przekroczyć psychologizm oraz relatywizm — mocno współcześnie eksponowane. |
|
|||
2500-PL-PS-FO-21 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2500-PL-PS-FO2 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Program wykładu obejmuje prezentację historii genetyki zachowania, jej usytuowanie wśród innych dyscyplin naukowych, podstawowe założenia teoretyczne oraz metody badania genetycznych i środowiskowych uwarunkowań różnic międzyosobniczych w zakresie osobowości, zdolności i psychopatologii. |
|
|||
2500-PL-PS-FO4-04 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współczesne dociekania nad inteligencją wychodzą daleko poza klasyczne zagadnienia sformułowane na początku XX w. Obecnie prowadzone badania dotyczą np. tego czy inteligencja determinuje długość życia, wyznawaną religię albo powodzenie w życiu. Z drugiej strony badacze starają się zrozumieć podłoże inteligencji, zarówno poznawcze, neurologiczne jak i genetyczne. Seminarium poświęcone będzie różnym aspektom inteligencji. Studenci zapoznają się z najnowszymi badaniami i teoriami związanymi z funkcjonowaniem intelektualnym. |
|
|||
2500-PL-PS-FO-20 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współczesne doradztwo filozoficzne, nawiązuje do antycznej psychagogiki (kierowania własną duszą). Jest to dyscyplina filozoficzna, która stosuje myślenie filozoficzne i rozmowę do rozwiązania problemów indywidualnych. >>Życie wzywa człowieka do myślenia<<. Filozofowanie może nadać życiu kierunek, nie może jednak zastąpić życia. Filozof praktyk uczy się poznawać siebie, by później pomagać innym w badaniu, wyjaśnianiu, wyrażaniu i rozumieniu filozoficznych aspektów indywidualnych systemów wierzeń lub światopoglądów. Seminarium o nastawieniu praktycznym z elementami warsztatowymi, konwersacjami, sporami i ćwiczeniami duchowymi antycznych filozofów. |
|
||||
2500-PL-PS-FO-29 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współczesne doradztwo filozoficzne, nawiązuje do antycznej psychagogiki (kierowania własną duszą i jej uobecniania). Jest to dyscyplina filozoficzna, która stosuje myślenie filozoficzne i rozmowę do rozwiązania problemów indywidualnych. >>Życie wzywa człowieka do myślenia<<. Filozofowanie może nadać życiu kierunek, nie może jednak zastąpić życia. Filozof praktyk uczy się poznawać siebie, by później pomagać innym w badaniu, wyjaśnianiu, wyrażaniu i rozumieniu filozoficznych aspektów indywidualnych systemów wierzeń lub światopoglądów. Seminarium o nastawieniu praktycznym z elementami warsztatowymi, konwersacjami, sporami i ćwiczeniami duchowymi antycznych filozofów. Nie ma konieczności uczestniczenia w części I. zajęć (choć jest mile widziane). |
|
|||
2500-PL-PS-FO-27 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym celem kursu jest zaznajomienie studentów i studentek z teorią oraz praktyką pomiaru afektu. W pierwszym bloku studentom i studentkom przedstawione zostaną teorie opisujące zjawiska afektywne, ze szczególnym naciskiem na dymensjonalne teorie, wyjaśniające strukturę emocji. Celem drugiego bloku jest omówienie rozmaitych metod pomiaru emocji, bazujących na wcześniej omówionych teoriach. |
|
||||
2500-PL-PS-FO4-08 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dotyczy dwusystemowych modeli umysłu oraz podstawowych badań wskazujących na taką architekturę umysłu. Całość zajęć składała się będzie z dwóch bloków (a) teoretycznego w formie mini wykładów z prezentacją prowadzącego połączonych z dyskusją grupową oraz (b) praktycznego mającego na celu próbę przyjrzenia się badaniom na podstawie których powstały teorie opisywane w części pierwszej. W części drugiej zadaniem studentów będzie przygotować w zespołach projekt zaliczeniowy skupiony nad konkretnym problemem badawczym podejmowanym w nurcie dwusystemowych teorii umysłu. |
|
|||
2500-PL-PS-FO-23 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W starożytności miłość opisywana była jako forma szaleństwa, potężna irracjonalna siła, która obezwładnia wolę człowieka (stan, w który człowiek wpada i który może przynieść mu albo błogość, albo zatracenie). Czy coś zmieniło się od starożytności w naszym postrzeganiu miłości? Podczas badania zachodniej refleksji filozoficznej nad seksualnością człowieka, odpowiemy sobie min. na pytanie: czy jest możliwe i potrzebne kultywowanie „sztuki miłości”. W naszych poszukiwaniach podejmiemy takie tematy jak: przyjaźń, miłość, optymizm i pesymizm seksualny, poliamoria, perwersja, homoseksualizm, BDSM, masturbacja, szkody dobrowolnego seksu i wiele innych. Szukając istoty miłości rozwijać będziemy cenną ― i przydatną w zawodzie psychologa ― umiejętność filozofowania tj. elastyczność intelektualną, jasność myślenia i krytyczne racjonalne nastawienie. Uwaga! Nie ma konieczności uczestniczenia w części II. zajęć (choć jest to mile widziane). |
|
||||
2500-PL-PS-FO-28 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W starożytności miłość opisywana była jako forma szaleństwa, potężna irracjonalna siła, która obezwładnia wolę człowieka (stan, w który człowiek wpada i który może przynieść mu albo błogość, albo zatracenie). Czy coś zmieniło się od starożytności w naszym postrzeganiu miłości? Podczas badania zachodniej refleksji filozoficznej nad seksualnością człowieka, odpowiemy sobie min. na pytanie: czy jest możliwe i potrzebne kultywowanie „sztuki miłości”. W naszych poszukiwaniach podejmiemy takie tematy jak: przyjaźń, miłość, optymizm i pesymizm seksualny, poliamoria, perwersja, homoseksualizm, BDSM, masturbacja, szkody dobrowolnego seksu i wiele innych. Szukając istoty miłości rozwijać będziemy cenną ― i przydatną w zawodzie psychologa ― umiejętność filozofowania tj. elastyczność intelektualną, jasność myślenia i krytyczne racjonalne nastawienie. Seminarium z elemantami warsztatowymi (metody aktywne, praca w parach i grupach). |
|
|||
2500-PL-PS-FO-25 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ciągu ostatniego pół wieku film przestał być traktowany jedynie jako fenomen estetyczny, a zaczął być analizowany jako ważne zjawisko społeczno-kulturowe, którym zaczęli interesować się nie tylko filmoznawcy. W psychologii przeprowadzono wiele badań pokazujących rolę filmu w psychoterapii osób dorosłych. Od niedawna zaczęto interesować się wykorzystaniem filmu nie tylko w kontekście redukowania szeroko rozumianych „deficytów” u ludzi, ale również w ujęciu pozytywnym, tj. wspierania rozwoju osobowości i siły charakteru, zwiększania empatii czy wreszcie poszukiwania sensu życia. Celem tego kursu będzie analiza subiektywnie wyselekcjonowanych przez prowadzącego te zajęcia dzieł filmowych w tym ostatnim kontekście, tj. szeroko rozumianego wsparcia rozwoju psychicznego człowieka w jego wybranych aspektach. Dzięki temu studenci nie tylko poszerzą swoją wiedzę filmoznawczą, ale również będą mieli okazję lepiej zrozumieć swój rozwój psychiczny, w tym własną psychobiografię poprzez film. |
|
|||
2500-PL-PS-FO4-13 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat narcyzmu w ujęciu psychologicznym. W trakcie seminarium omawiane będą zarówno teorie historyczne wywodzące się z psychoanalizy, jak i najnowsze badania z zakresu psychologii osobowości. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z różnymi modelami narcyzmu, jego strukturą oraz metodami pomiaru. Ponadto, przedstawione zostaną badania na temat podłoża narcyzmu oraz jego konsekwencji i przejawów w codziennym życiu. |
|
||||
2500-PL-PS-FO3-05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką dziedziny. Na każdych zajęciach przedstawiony zostanie jeden z obszarów funkcjonowania człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej. Studenci poznają lokalizację mózgową poszczególnych funkcji, formy ich zaburzeń oraz podstawowe informacje na temat diagnozy i rehabilitacji. |
|
||||
2500-PL-PS-FO1-07 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z obecnym stanem wiedzy dotyczącej tzn. neuronauki społecznej (social neuroscience). Jest to stosunkowo nowy kierunek badań, których celem jest wskazanie korelatów neuronalnych leżących u podstaw swoiście ludzkich własności, jakimi są myślenie moralne, samoświadomość, budowanie relacji społecznych. Podczas zajęć studenci poznają najnowsze wyniki badań prowadzonych na gruncie neuropsychologii poznawczej i klinicznej, a także psychologii rozwojowej, eksperymentalnej, dotyczące źródeł zachowań społecznych. Na kolejnych spotkaniach omówiona zostanie problematyka m.in. teorii umysłu, jej rozwój w normie i patologii. Zajęcia będą miały formę dyskusji nad zagadnieniami porusznymi w tekstach. Ponadto studenci poznają obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie informacji związanych z poznaniem społecznym. |
|
||||
2500-PL-PS-FO4-05 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie zajęć omawiane będą wybrane aspekty psychologii emocji, na tle teorii utajonego poznania (Greenwald i Banaji, 1994) oraz automatycznych procesów ewaluacyjno-motywacyjnych (Bargh, 1999). Proponowane lektury będą podstawą do dyskusji na temat definicji procesów emocjonalnych i pojęć pokrewnych, emocji podstawowych (czy pierwotnych), neuropsychologicznych mechanizmów wzbudzania nieświadomego afektu (na przykładzie strachu) oraz możliwości kontroli emocji. Wspólnie będziemy próbowali rozważyć pytanie zawarte w tytule zajęć, czyli z jednej strony zajmiemy się obronno-adaptacyjnymi funkcjami emocji, a z drugiej zaś niektórymi dezadaptacyjnymi konsekwencjami wpływu emocji na funkcjonowanie jednostki. Studenci będą mieli okazję do skonstruowania przykładowego projektu badania z zakresu nieświadomych emocji. |
|
|||
2500-PL-PS-FO2-02 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przyjmowanie perspektywy (ang. perspective taking) definiowane jest jako „skłonność do spontanicznego przyjmowania psychologicznego punktu widzenia innych w życiu codziennym” lub zjawisko poznawcze przejawiające się „wyobrażaniem sobie rzeczywistości z punktu widzenia innej osoby lub wyobrażaniem sobie siebie w sytuacji innej osoby”. Celem zajęć jest przybliżenie charakterystyki zjawiska przyjmowania perspektywy innych ludzi oraz jego konsekwencji dla poznawczego i społecznego funkcjonowania jednostki. |
|
||||
2500-PL-PS-FO-15 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nuda jest treścią życia wielu ludzi, niekiedy dominującą. Nie jest więc warta lekceważenia jako banalny problem osób niedojrzałych z powodu wieku lub niedojrzałych pomimo jego upływu. Może, choć nie musi, łączyć się z poważnymi emocjonalnymi, tożsamościowymi, poznawczymi, szkolno-wychowawczymi, rodzinnymi, zawodowymi, klinicznymi itd. (A może też łączy się z twórczością? Może w ogóle miewa czasem jakieś dobre strony?) Zajęcia poświęcone są w miarę kompleksowemu omówieniu fenomenu nudy tak w sensie pojęciowym, teoretycznym, jak i w sensie jej funkcjonalnego znaczenia, uwarunkowań indywidualnych i środowiskowych oraz metod pomiaru. |
|
||||
2500-PL-PS-FO1-04 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład przeznaczony jest dla osób zainteresowanych problematyką psychologii klinicznej. Celem jest prezentacja mechanizmów psychologicznych leżących u podstaw powstawania i utrzymywania się zaburzeń jedzenia ze szczególnym uwzględnieniem takich perspektyw jak: 1. Rozwój i charakter poczucia tożsamości osoby i reprezentacji psychicznej rodzica; 2. Rozwój i charakter relacji w jakiej osoba pozostaje z innymi. |
|
|||
2500-PL-PS-FO5-07 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dotyczyć będzie psychologicznych aspektów podejmowania ról rodzicielskich. W centrum naszych rozważań znajdować się będzie zatem rodzic. Celem pierwszej części kursu jest przedstawienie studentom teoretycznego zróżnicowania rozumienia procesów związanych z ojcostwem i macierzyństwem, zaś druga jego część dotyczy specyficznych kontekstów pełnienia roli rodzica w obrębie szeroko rozumianej normy. |
|
|||