Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Polonistyki Stosowanej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | 2024Z | 2024L | 2024 | |||||
3007-L1B1AA | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
CELE KSZTAŁCENIA C1 Zapoznanie z treścią i zakresem użycia terminu „afazja”. C2 Zapoznanie z różnymi klasyfikacjami afazji. C3 Zapoznanie z patomechanizmami afazji C4 Zapoznanie z językowymi i pozajęzykowymi objawami mózgowych zaburzeń mowy i języka C5 Zapoznanie z zasadami diagnozowania i różnicowania afazji C6 Przygotowanie do prowadzenia terapii afazji za pomocą różnych metod. |
|
||||
3007-L1B1AL | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z subiektywnymi i obiektywnymi metodami badań słuchu. Zdobycie umiejętności dotyczących zasad i metod pracy z dzieckiem z wadą słuchu. Poznanie metod leczenia głębokiego niedosłuchu. |
|
||||
3007-L1B1DZ | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat przyczyn, patomechanizmów, objawów oraz metod i technik diagnozy i terapii dyzartrycznych zaburzeń mowy. |
|
||||
3007-L1B1FA | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu fonetyki akustycznej, sposobami obrazowania dźwięku i analizy wybranych parametrów akustycznych sygnału mowy, zarówno w normie, jak i w przypadkach zaburzeń mowy. |
|
||||
3007-L1B1FN | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nauka przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych w zaburzeniach głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania. |
|
||||
3007-L1B1FP | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem konwersatorium będą wybrane problemy z zakresu fonetyki klinicznej analizowane z wykorzystaniem subiektywnych metod percepcyjnych - audytywnych i wizualnych oraz wybranych obiektywnych technik instrumentalnych, ) z uwzględnieniem aktualnego stanu badań fonetycznych. |
|
||||
3007-L1B1KZ | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje. W roku akademickim 2022/2023 zajęcia będą prowadzone zdalnie, w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Google Meet. Jedne zajęcia będą podwójne. Zaliczenie odbędzie się na platformie Kampus. |
|
||||
3007-L1T1US1 | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć jest czytanie ze zrozumieniem tekstów logopedycznych w języku angielskim i dyskusja. Student zapoznaje się z anatomią i fizjologią układów i struktur biorących udział w produkcji mowy, ich zaburzeń i wybranych jednostek chorobowych. Student poznaje również teorie dotyczące nabywania pierwszego i drugiego języka , kompetencji językowych i komunikacyjnych, opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy oraz zasady postępowania logopedycznego i rolę dziedzin pokrewnych np. neurologii i działań terapeutycznych. Student osiąga poziom językowy na poziomie B2+ |
|
||||
3007-L1T1MF1 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Translatorium ma charakter warsztatowy. Zajęcia mają na celu kształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie B2+ oraz sprawnego przekazu treści tekstu angielskiego w języku polskim. Wykorzystane zostaną różne typy tekstów (np. teksty naukowe, popularnonaukowe, użytkowe, prasowe, fragmenty literatury pięknej). 1. Uczestnicy przygotowują własne tłumaczenia podanych tekstów z języka angielskiego na polski (w mniejszym zakresie: z języka polskiego na angielski). 2. Uczestnicy wykonują zadania z zakresu redakcji, weryfikacji, postedycji i korekty tekstów tłumaczonych z języka angielskiego. Zadaniom praktycznym towarzyszy namysł nad strategiami i technikami stosowanymi przez tłumacza, zmieniającą się rolą tłumacza we współczesnym świecie oraz nad różnymi teoriami przekładu. |
|
|||
3007-L1B1MN | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot traktuje o niepłynności mówienia zarówno normalnej, jak i patologicznej. Omówione zostaną klasyfikacje niepłynności mówienia oraz przedstawione hipotezy na temat etiologii niepłynności patologicznej. Przedstawione zostaną logopedyczne i psychologiczne metody postępowania w przypadku jąkania rozwojowego i mowy bezładnej. |
|
||||
3007-L1S1OJ2 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student uzgadnia z prowadzącym szczegółowy temat pracy i prezentuje kolejne jej fragmenty. Prowadzący wyjaśnia wątpliwości studenta dotyczące: 1. wymogów merytorycznych i redakcyjnych dotyczących prac magisterskich; 2. sposobu prowadzenia badań logopedycznych na wybrany temat; 3. prezentacji przebiegu i wyników badania w formie pisemnej. Tematyka pracy dotyczy jednego z neurogennych zaburzeń mowy: afazji, dyzartrii, niedokształcenia mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną, niedokształcenia mowy u osób z autyzmem. Student prowadzi badania i pisze pracę samodzielnie, a prowadzący jedynie udziela mu stosownych wskazówek. |
|
|||
3007-L1B1NR | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem cyklu wykładów jest utrwalenie i rozszerzenie pojęć z zakresu neurologii i najczęściej występujący chorób u dzieci i dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem tych, którym towarzyszą zaburzenia mowy tj. afazja, dyzartria |
|
||||
3007-L1B1NP | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy na temat związku między zaburzeniami funkcji mózgu a objawami zaburzeń emocjonalnych, poznawczych, zaburzeń zachowania i zaburzeń mowy. |
|
||||
3007-L1B1NM-K | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Realizacja przedmiotu ma zapewnić poznanie objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzeń mowy i języka uwarunkowanych uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego rejestrowanymi u dzieci i młodzieży. Studenci poznają podstawowe logopedyczne metody diagnozowania i usprawniania dzieci z takimi zaburzeniami. |
|
||||
3007-L1B1NM-A | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3007-L1B1NS | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówienie najczęstszych zachowań komunikacyjnych właściwych polszczyżnie XXI wieku w sytuacji oficjalnej i nieoficjalnej w odmianie mówionej i pisanej oraz w komunikacji za pośrednictwem Internetu, przedstawienie i uzasadnienie ocen tych zachowań, przegląd tendencji rozwojowych polszczyzny widzianych z perspektywy komunikacyjnej |
|
||||
3007-L1B1ML | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów logopedii w metodologię badań lingwistycznych. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas tych zajęć mają pomóc studentom w wyborze metodologii badań własnych, a także w merytorycznym i edytorskim przygotowaniu pracy magisterskiej. |
|
||||
3007-L1B1MP | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych. |
|
||||
3007-L1B1PL | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci I roku studiów stacjonarnych drugiego stopnia specjalności Logopedia zobowiązani są do odbycia 60 godzin praktyk logopedycznych. Praktyki są ważnym elementem procesu kształcenia studentów, stanowią niezbędne uzupełnienie wiedzy akademickiej, a co za tym idzie - zwiększają szanse absolwentów na znalezienie odpowiedniej pracy. |
|
||||
3007-L1B1RG | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nauka aspektów teoretycznych i praktycznych rehabilitacji głosu i mowy po operacji laryngektomii całkowitej. Wykłady-część teoretyczna, ćwiczenia-część praktyczna z pacjentami. |
|
||||
3007-L1S1JZ1 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie pracy magisterskiej. Studenci poznają aparat pojęciowy, teorie i badania odnoszące się do rozwoju językowego i wybranych zaburzeń językowych. Studenci będą referować zagadnienia z literatury przedmioty, omawiać kwestie teoretyczne i praktyczne związane z prowadzeniem badań oraz prezentować fragmenty swoich prac magisterskich. |
|
|||
3007-L1B1SW | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi budowy wypowiedzi oraz jednostek leksykalnych, a także usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy na ten temat. Poruszone zostaną zagadnienia istotne zwłaszcza z punktu widzenia pracy zawodowej przyszłego logopedy. Podczas ćwiczeń studenci będą samodzielnie analizowali wypowiedź, dzielili ją na mniejsze segmenty, w tym jednostki leksykalne oraz morfemy, a także określali prymarne i sekundarne funkcje tych elementów. |
|
||||
3007-L1T1KW1 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ogólne zaznajomienie studenta z problematyką tłumaczenia pisemnego (z języka angielskiego na język polski), jak i zapoznanie go z angielskimi terminami dotyczącymi zagadnienia rozwoju mowy. W ramach tego zagadnienia omówione zostaną biologiczne uwarunkowania mowy oraz poszczególne etapy jej nabywania. Student pozna także różne, ze względu na etiologię, zaburzenia mowy oraz metody stosowane w terapii logopedycznej mające na celu eliminację tych zaburzeń. |
|
|||
3007-L1B1ST | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3007-L1B1ZS | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu. Studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami z zakresu audiologicznych podstaw surdologopedii, rozwoju funkcji słuchowych, mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami słuchu, z charakterystycznymi objawami zaburzeń mowy u osób niesłyszących. Studenci poznają zasady, metody i techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii surdologopedycznej. |
|
||||
3007-L1S1NS2 | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie prac magisterskich z zakresu diagnozowania i terapii zaburzeń mowy u dzieci. Wspólnym nurtem spotkań będzie prezentacja aparatu pojęciowego używanego do opisu zaburzeń oraz prezentacja metod postępowania w różnych typach zaburzeń. W ramach spotkań przewidziane są wystąpienia uczestników prezentujących przeczytaną literaturę oraz fragmenty przygotowywanych prac. |
|
|||