Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z językoznawstwa opisowego i teoretycznego (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Anglistyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | 2024L | |||||
3301-JF1633-1ST | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs skupia się na fonologicznej i morfologicznej analizie wybranych języków sztucznych (konlangów). Dane zaczerpnięte zostały z trzech głównych źródeł wykorzystujących konlangi: seriali telewizyjnych "Gra o tron" oraz „Ród Smoka”, opartych na sadze "Pieśń Lodu i Ognia" George'a R.R. Martina, trylogii "Władca Pierścieni" J.R.R. Tolkiena oraz panslawistycznego języka zwanego Międzysłowiańskim. W ramach kursu dokonywane jest porównanie wyżej wymienionych konlangów z ich najbliższymi naturalnymi odpowiednikami, takimi jak np. łacina, rosyjski czy polski. |
|
||
3301-JF2662 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają za zadanie zaznajomić studentów z cechami języka Williama Szekspira i trudnościami związanymi z jego przekładem. Omówione zostaną zagadnienia fonologiczne, morfologiczne i składniowe, których znajomość potrzebna jest do poprawnego czytania i rozumienia tekstów. Oryginały zostaną porównane z ich polskimi przekładami celem pokazania trudności z jakimi spotykają się tłumacze tekstów poety oraz omówienia zastosowanych rozwiązań. Wymagana jest znajomość języka polskiego na poziomie C1. |
|
||
3301-JF279 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Analiza językowa wybranych fragmentów prozy i poezji staroangielskiej, z uwzględnieniem elementów fonologii, leksyki, semantyki, wersyfikacji. |
|
||
3301-JF260 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs pogłębia zagadnienia fonologiczne przedstawione na kursie z Fonologii na I roku. Dowodzi, że model przedstawiony w The Sound Pattern of English (SPE, Chomsky-Halle, 1968) nie jest w stanie wytłumaczyć wszystkich zjawisk fonologicznych w języku. Dlatego przedstawia późniejsze dokonania w sferze teorii fonologicznych, posługując się nie tylko danymi z języka angielskiego i polskiego, ale też sięgając do danych z różnych języków świata. Pozwala zrozumieć nie tylko wpływ różnych modeli na analizę danych, ale też porządkuje i poszerza wiedzę z zakresu reguł fonologicznych omówionych na I roku. |
|
||
3301-JF266 | brak |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3301-JF161 | brak |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teoria błędu fonetycznego i interferencji językowej na tle studium kontrastywnego angielsko-polskiego. |
|
||
3301-JF2650-2ST | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs wprowadza podstawowe pojęcia analizy gestów w ramach semiotyki, językoznawstwa kognitywnego i badań nad komunikacją multimodalną. Studenci będą badać, jak gesty towarzyszące mowie funkcjonują jako istotne elementy interakcji międzyludzkiej, które uzupełniają i wzbogacają język mówiony. Poprzez połączenie rozważań teoretycznych i zadań praktycznych uczestnicy rozwiną umiejętności niezbędne do analizy i anotacji nagrań audio-wizualnych. Dowiedzą się także o różnych funkcjach gestów w dyskursie. |
|
||
3301-JF2661 |
![]() ![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony pochodzeniu słownictwa języka angielskiego oraz zmianom jakie w tym słownictwie zaszły na przestrzeni wieków. Omawiane zagadnienia dotyczą przede wszystkim etymologii, procesów słowotwórczych, wpływów innych języków na słownictwo od okresu staroangielskiego aż po czasy współczesne, a także zmian semantycznych w języku angielskim. |
|
||
3301-JF2713-2ST | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przedstawia ogólne cechy typologiczne języków mniejszościowych i ich społeczności językowych. Pomaga studentom zrozumieć, jakie czynniki społeczne i polityczne zapobiegają wyginięciu języka i jak można przewidzieć jego długowieczność. W trakcie zajęć przeprowadzone zostaną liczne studia przypadków oparte na językach mniejszościowych Europy, skupiające się na opracowaniu szerokiej podstawy teoretycznej wraz z umiejętnościami praktycznymi związanymi z rewitalizacją języka. |
|
||
3301-JF2631 |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przedstawienie roli wartości kulturowych w porozumiewaniu się osób pochodzących z odmiennych kultur oraz prezentacja stylów i technik konwersacyjnych ilustrujących priorytety kulturowe różnych społeczeństw. |
|
||
3301-JF269 |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Opis leksykonu i morfologii w ujęciu językoznawstwa kognitywnego; główna uwaga skierowana na podejście rozwijane przez Langackera w jego teorii gramatyki kognitywnej; podstawowe źródło danych: język angielski. |
|
||
3301-JF169 |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
kurs dla studentów I stopnia Wprowadzenie do klasycznej teorii metafory pojęciowej autorstwa Lakoffa i Johnsona (1980), która przyjmuje, że metafory są sposobem rozumienia i doświadczania świata, a więc są "figurami myśli", a nie "figurami słowa". Zgodnie z tą teorią metafora pojęciowa polega na rozumieniu jednego, typowo bardziej abstrakcyjnego obszaru doświadczenia (tzw. "domeny docelowej metafory") w terminach innego, typowo bardziej konkretnego, fizycznego obszaru doświadczenia (tzw. "domeny źródłowej metafory"). |
|
||
3301-JF2649 | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie kursu przyjrzymy się sposobom w jaki metafory są wykorzystywane aby mówić, pisać i myśleć o pojęciach abstrakcyjnych w nauce. Pierwszych kilka zajęć poświęcone zostanie wprowadzeniu terminologii badawczej. W ich trakcie omówimy przede wszystkim podstawy teorii ucieleśnienia i schematów wyobrażeniowych oraz zagadnienia metafory i metonimii pojęciowej. Porównamy metafory obecne w języku nauki z ich przejawami w języku potocznym, oraz zapoznamy się z wynikami badań eksperymentalnych z zakresu nauk kognitywnych. W drugiej części kursu sięgniemy do publikacji poświęconych metaforom w matematyce, fizyce, biologii i ekologii. Kurs nie wymaga od uczestników pogłębionej wiedzy z zakresu nauk ścisłych a jedynie ogólnopojętej ciekawości dotyczącej tych nauk. Na zaliczenie składać będą się zadania cząstkowe wykonywane w trakcie semestru w formie pisemnej i ustnej. Część z nich ukierunkowana będzie na zgłębianie własnych zainteresowań w ramach tematyki kursu. |
|
||
3301-JF2654 |
![]() ![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyczny kurs będący wprowadzeniem do metod stosowanych w badaniach nad autentycznym materiałem językowym. Studenci nabywają umiejętności i wiedzę niezbędne do samodzielnego zaplanowania oraz przeprowadzenia projektów badawczych. |
|
||
3301-JF2645 |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
kurs dla studentów II stopnia. Kurs przeznaczony jest dla studentów zainteresowanych zjawiskiem metonimii pojęciowej w ujęciu językoznawstwa kognitywnego. Bazując na analizie zarówno językowych jak i pozajęzykowych przykładów metonimii, kurs omawia metonimię jako proces pojęciowy. Choć od strony opisowej uwaga skierowana jest na różne przejawy metonimii w języku, analizowane są też przykłady obrazowych i słowno-obrazowych realizacji metonimii pojęciowej w rysunku i ilustracjach. Aspekt teoretyczny kursu obejmuje rozwój pojęciowej teorii metonimii od czasu publikacji Lakoffa i Johnsona (1980); głównym celem tego aspektu dyskusji jest pokazanie jak zmiany w tej teorii doprowadziły do poszerzenia pola badań nad metonimią. |
|
||
3301-JF2630 |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
kurs dla studentów II stopnia Kurs przeznaczony jest dla studentów zainteresowanych językoznawstwem kognitywnym, a w szczególności poznaniem podstaw teorii gramatyki kognitywnej Ronalda W. Langackera. Tematem kursu jest pojęciowa charakterystyka kategorii gramatycznych (takich, jak: rzeczownik, czasownik, bezokolicznik, imiesłów, przymiotnik, przysłówek, przyimek), które w teorii gramatyki kognitywnej Langackera są opisywane jako zjawiska ukazujące zarówno podstawowe zdolności kognitywne człowieka, jak i to, w jaki sposób człowiek doświadcza i ujmuje pojęciowo otaczający go świat. |
|
||
3301-JF2715-2ST | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem tego kursu jest zbadanie koncepcji polityki językowej i planowania w różnych kontekstach geograficznych. Kurs będzie wykorzystywał podejście studium przypadku porównawczego do zbadania procesów prawnych nadawania językowi oficjalnego charakteru, środków polityki i zarządzania zapewniających nauczanie i uczenie się języka w szkole, a także refleksji nad wydarzeniami politycznymi, procesami ekonomicznymi i społecznymi wpływającymi na rozwój planowania i polityki. |
|
||
3301-JF164 |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów studiów I stopnia. Charakterystyka podstawowych dialektów języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem systemu dźwięków oraz wymowy. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
|
||
3301-JF2716-2ST | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dotyczy różnorodności językowej świata i wpływu języka na poznanie. Skupiając się na wybranych obszarach semantycznych, np. przestrzeń, kolory i liczby, zbadamy, w jaki sposób uniwersalne i specyficzne dla poszczególnych kultur czynniki kształtują znaczenie w języku. W każdym obszarze dodatkowo ocenimy istniejące dowody na relatywizm językowy — hipotezę, że różnice między językami mogą być powiązane z różnicami w myśleniu ich użytkowników. |
|
||
3301-JF2634 | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami metodologicznymi i badawczymi teorii Naturalnego Metajęzyka Semantycznego (NMS). Zajęcia koncentrują się na prezentacji problemów empirycznych związanych z poszukiwaniem prostych i uniwersalnych jednostek znaczeniowych w językach naturalnych. |
|
||
3301-JF286 | brak |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z metodami analizy porównawczej semantycznej słów oznaczających emocje w obrębie teorii Naturalnego Metajęzyka Semantycznego (NMS). W trakcie kursu uczestnicy zapoznają się z wybranymi przykładami analiz słownictwa nazywającego emocje (m.in. z jęz. angielskiego, polskiego, chińskiego/mandaryńskiego, tagalog) w celu zwrócenia uwagi na zmienność międzyjęzykową w tym obszarze znaczeniowym i jej parametry kulturowe. |
|
||
3301-JF170 | brak |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3301-JF189 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony językowi w relacji do społeczeństwa, w szczególności do cech społecznych lub społecznie postrzeganych, takich jak status, wiek, płeć, czy grupa etniczna. Omawiane zagadnienia dotyczyć będą odmian języka (na przykładzie języka angielskiego), mowy jako narzędzia interakcji, relacji język - kultura, motywacji i mechanizmu zmiany językowej oraz kontaktu językowego. |
|
||
3301-JF2714-2ST | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem tego kursu jest eksploracja teorii i praktyk wielojęzyczności na najszerszym poziomie społeczeństwa. Tematy, które zostaną omówione, obejmują: dyskursy i ideologie dotyczące wielojęzyczności w społeczeństwach; związek między wielojęzycznością indywidualną i społeczną; wielojęzyczność w określonych domenach, takich jak rząd, media i miejsce pracy; oraz krajobraz językowy. |
|
||
3301-JF272 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówienie wybranych zagadnień współczesnych teorii fonologicznych: autosegmental phonology, lexical phonology, underspecification theory na podstawie danych językowych z języka angielskiego, polskiego i innych języków. |
|
||
3301-JF2611 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Niniejszy kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych językoznawstwem formalnym (teoretycznym). Uczestnik poszerzy zasobów swojej wiedzy o formalizmy używane obecne do analizy składniowej (parsowania) języka naturalnego. Zasadniczym celem kursu jest uświadomienie słuchaczowi, na podstawie omawianych zagadnień, że badania nad abstrakcyjnym bytem, jakim jest język, wiążą się z koniecznością sformalizowania obserwowanych zjawisk za pomocą stosownych reguł lub zawężeń, a tym samym, że nie można mówić o istnieniu „ateoretycznej lingwistyki”. |
|
||
3301-JF184 |
![]() ![]() |
brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest wprowadzenie podstaw opisu pragmatycznego - przedstawienie jego zadań i metod. Przedmiotem kursu są różne inferencje zdaniowe (np. presupozycja, implikatura) oraz zjawiska językowe (np. referencjalność, grzeczność). Kurs omawia ważniejsze teorie pragmatyczne (np. implikatury, aktów mowy). |
|
||
3301-JF165 | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest wprowadzenie podstawowych pojęć semantyki i przegląd zjawisk językowych opisywanych przez tę dziedzinę językoznawstwa. Przegląd oparty jest o literaturę anglo-amerykańską. |
|
||
3301-JF2704 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przedstawia teorię optymalności, która jest najnowszą teorią fonologiczną rozwijaną przede wszystkim w USA. Kurs przeznaczony jest dla studentów, którzy ukończyli kurs Fonetyki i fonologii na roku I, gdyż treściami swoimi nawiązuje do zajęć na I roku. |
|
||
3301-JF2604 | brak | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs wprowadza do historii myśli o języku i rozwoju językoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem tradycji anglo-amerykańskiej. |
|
||