Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współbieżność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-2M12WS
Kod Erasmus / ISCED: 11.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0612) Database and network design and administration Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współbieżność
Jednostka: Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki
Grupy: Przedmioty obieralne dla informatyki
Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka
Strona przedmiotu: http://www.mimuw.edu.pl/~sl/teaching/12_13/W/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tworzenie systemów współbieżnych jest trudną sztuką, dlatego od zarania informatyki rozważa się różne modele matematyczne takich systemów. Celem wykładu będzie przybliżenie słuchaczom najważniejszych i najciekawszych z nich. Dużo uwagi poświęcimy zagadnieniu automatycznej analizy modeli systemów współbieżnych, w szczególności złożoności obliczeniowej tego zagadnienia.

Pełny opis:

Tworzenie systemów współbieżnych jest trudną sztuką, dlatego od zarania informatyki rozważa się różne modele matematyczne takich systemów. Celem wykładu będzie przybliżenie słuchaczom najważniejszych i najciekawszych z nich. Dużo uwagi poświęcimy zagadnieniu automatycznej analizy modeli systemów współbieżnych, w szczególności złożoności obliczeniowej tego zagadnienia.

1. Wstęp, motywacja, zastosowania (1 wykład).

2. Sieci Petriego (3 wykłady).

3. Algebry procesów (3 wykłady).

4. Teoria śladów, automaty asynchroniczne (3 wykłady).

5. Modele ,,prawdziwie współbieżne” (2 wykłady).

6. Problemy analizy: osiągalność, równoważność bisymulacyjna (3 wykłady).

Literatura:

1. Handbook of Process Algebra. Elsevier 2001.

2. R. Milner, Communication and Concurrency. Prentice-Hall 1995.

3. J. Esparza, M. Nielsen Decidability Issues for Petri Nets - a survey. Bulletin of the EATCS 52:244-262 (1994)

4. V. Diekert, G. Rozenberg, The Book of Traces. World Scientific 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Ma ogólną wiedzę w zakresie modeli systemów współbieżnych i ich wzajemnej relacji (K_W02, K_W04, K_W05).

2. Ma podstawową wiedzę w zakresie złożoności obliczeniowej podstawowych problemów weryfikacyjnych (K_W05).

3. Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie zjawisk zachodzących w systemach współbieżnych (K_W04, K_W05).

4. Rozumie korzyści płynące z formalnego modelowania zagadnień współbieżności oraz ograniczenia modeli formalnych (K_W02).

Umiejętności

1. Potrafi formalizować opis systemu współbieżnego w wybranym modelu (K_U02, K_U06).

2. Potrafi opisać wybrane zagadnienia współbieżności w sposób zrozumiały dla niespecjalisty (K_U12).

3. Potrafi formalizować zadane proste własności w logice temporalnej

(K_U10).

Kompetencje

1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej (K_K01).

2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania (K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)