Trendy algorytmiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-2M13TAL |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Trendy algorytmiki |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obieralne dla informatyki Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Algorytmika 1000-2D97AL |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z trendami współczesnej algorytmiki. Omawiane będą takie zagadnienia jak skojarzenia, najkrótsze ścieżki, algorytmy w grafach planarnych, algorytmy parametryzowane oraz umiarkowanie wykładnicze, zaawansowane struktury danych oraz ich dolne ograniczenia, jak również algorytmiczną teorię gier. |
Pełny opis: |
1.Algorytmiczne zastosowanie szybkiego mnożenia macierzy: wyszukiwanie trójkątów, znajdowanie skojarzeń, najkrótszych cykli i ścieżek. 2.Algorytmy dla grafów planarnych: twierdzenie o separatorach i r-podział, maksymalny przepływ i minimalny przekrój, schemat aproksymacyjny dla problemu komiwojażera. 3.Algorytmy parametryzowane: kodowanie kolorami, iterowana kompresja, szerokość drzewiasta, W[1]-trudność, podstawy kernelizacji, dolne ograniczenia. 4.Algorytmy wykładnicze: rekurencja dla zbioru niezależnego, programowanie dynamiczne dla TSP i kolorowania, metoda włączenia-wyłączenia, zastosowanie metod randomizowanych. 5.Zaawansowane struktury danych: drzewa van Emde Boas, struktury LCA i RMQ, dynamiczne drzewa, dynamiczne domknięcie przechodnie. 6.Dolne ograniczenia dla złożoności struktur danych: sumy prefiksowe, struktury dynamiczne, domknięcie przechodnie. 7.Algorytmiczna teoria gier: gry na sieciach, aukcje VCG i aukcje aproksymacyjne. |
Literatura: |
1. Wprowadzenie do algorytmów, T.H. Cormen, C. E. Leiserson, R.L.Rivest, WNT 1998, 2004. 2. R. Niedermeier, Invitation to Fixed-Parameter Algorithms. Oxford University Press, 2006. 3. F. Fomin, D. Kratsch, Exact exponential algorithms, Springer, 2011. 4. L. Lovasz, M.D. Plummer, Matching Theory, North-Holland, Amsterdam, 1986. 5. N. Nisan, T. Roughgarden, E. Tardos, V.V. Vazirani, Algorithmic Game Theory, Cambridge University Press, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna ostatnie trendy w badaniach algorytmicznych, takie jak: algorytmy algebraiczne, algorytmikę grafów planarnych, algorytmy parametryzowane i wykładnicze, zaawansowane struktury danych oraz algorytmiczną teorię gier. Umiejętności: Student umie zastosować poznane techniki w różnych problemach, oraz ma wiedzie o tym w jaki sposób wybrać najlepszy algorytm do danego zastosowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie zadań domowych. Zaliczenie w drugim terminie na podstawie egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.