Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Problematyka krzywdzenia dziecka w rodzinie 2500-PL-PS-SP302-19
Seminarium (SEM) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Zakres tematów:

Tematy poszczególnych zajęć:

1. Krzywdzenie dziecka w rodzinie: wprowadzenie do problematyki

(niekorzystne doświadczenia w dzieciństwie: problemy definicyjne, rodzaje przemocy i innych niekorzystnych doświadczeń, skala problemu, współwystępowanie).

2. Krzywdzenie dziecka w rodzinie: wprowadzenie do problematyki – c.d.

3. Kto stosuje przemoc/krzywdzi dzieci? Charakterystyka sprawców przemocy (typy sprawców: matek i ojców) oraz rodzin, w których ma miejsce przemoc lub występują inne formy krzywdzenia dzieci (czynniki ryzyka).

4. Przemoc fizyczna i emocjonalna wobec dzieci. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje. Czynniki sprzyjające stosowaniu przemocy wobec dzieci. „Błędne koła” doprowadzające do przemocy wobec dzieci.

5. Przemoc fizyczna i emocjonalna wobec dzieci – c.d. Zastępczy zespół Munchausena.

6. Dziecko jako świadek przemocy i konfliktów w rodzinie. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje.

7. Zaniedbywanie dzieci. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Zaniedbywanie a bieda. Bezpośrednie i odległe konsekwencje. Czynniki sprzyjające zaniedbywaniu dzieci.

8. Kazirodztwo. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje. Specyfika rodzin kazirodczych, czynniki ryzyka. Charakterystyka sprawców.

9. Kazirodztwo – c.d.

10. Inne formy krzywdzenia dziecka w rodzinie. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje.

11. Radzenie sobie z krzywdzeniem w rodzinie przez dzieci – mechanizmy psychiczne.

12. Problemy diagnostyczne. Opracowanie przypadku – indywidualne i dotyczące rodziny.

13. Możliwości interwencji psychologicznych i psychoterapii oraz skuteczność interwencji.

14. Sprawdzian pisemny.

15. Podsumowanie zajęć. Postawy społeczne wobec problemu przemocy względem dzieci w perspektywie historycznej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy piątek, 10:15 - 11:45, sala 94
Małgorzata Dragan 26/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Stawki 5/7
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.