Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Programy Profilaktyczne rekomendowane przez Ministerstwo Zdrowia
https://programyrekomendowane.pl/
Bargiel-Matusiewicz, K. (2014). Przewlekły stres związany z dializoterapią. Zastosowanie interwencji psychologicznych. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. Rozdziały 2, 3, 7, 9.
Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rozdziały 4, 5, 7, 8.
Popiel, A., Zawadzki, B., Pragłowska, E., Habrat, P., Gajda, P. (2019). Skuteczne działanie w stresie. Sopot: GWP. Rozdział 2, 3, 4.
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 6, 7, 8.
Vigna-Taglianti, F.D., Galanti, M.R, Burkhart, G., Caria, M.P., Vadrucci, S., Faggiano, F.; EU-Dap Study Group. (2014). "Unplugged," a European school-based program for substance use prevention among adolescents: overview of results from the EU-Dap trial. New Directions Youth Development, (141):67-82, 11-2.
Seminarium - Literatura uzupełniająca
Bargiel-Matusiewicz, K., Łyś, A., Stelmachowska, P. (2019). The positive influence of psychological intervention on the level of anxiety and depression in dialysis patients – a pilot study. The International Journal of Artificial Organs, 42(4), 167-174.
Bargiel-Matusiewicz, K., Dąbrowska, A. (2018). Różnice w radzeniu sobie ze stresem egzaminacyjnym w grupie młodych dorosłych w kontekście uzależnienia od nikotyny. Przegląd Psychologiczny, 61(4), 463-475.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest
- obecność na zajęciach (dopuszczalne jedna nieobecność)
- wykonanie trzech następujących prac:
1. Recenzja wybranego projektu/kampanii realizowanego/ej w obszarze zdrowia lub rehabilitacji (30 pkt.)
2. Prezentacja projektu oddziaływań psychologicznych/społecznych w obszarze psychologii zdrowia i rehabilitacji. Projekt przygotowywany w zespołach 3-4 osobowych. Projekt może dotyczyć promocji zdrowia, kształtowania postaw prozdrowotnych, niwelowania uprzedzeń i dyskryminacji wobec osób z niepełnosprawnościami (40 pkt.)
3. Opis projektu, z uwzględnieniem informacji zwrotnych otrzymanych w czasie zajęć. (30 pkt).
Kryteria oceny:
60-68 pkt. ocena 3
68-75 pkt. ocena 3+
76-84 pkt ocena 4
85-91 pkt ocena 4+
92-99 pkt ocena 5
100 pkt. ocena 5!
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne – program; omówienie zadań związanych z pracą własną studentów, podział na zespoły (3-4 osobowe); Wprowadzenie; możliwe obszary zainteresowań w zakresie psychologii zdrowia i rehabilitacji
2. Znaczenie badań naukowych w przygotowywaniu i ewaluacji działań psychoprofilaktycznych. Badania w obszarze psychologii zdrowia i rehabilitacji– różne typy badań, z analizą wnioskowania i ew. ograniczeń – które badania w psychologii zdrowia spełniają standardy badań naukowych. „Podejrzane” prace naukowe – co trzeba wiedzieć, aby móc ocenić wiarygodność i znaczenie wyników.
3. Przegląd programów psychoprofilaktycznych w obszarze psychologii zdrowia i rehabilitacji. Standardy. System rekomendacji – krytyczna analiza.
4,5. Etapy projektowania i realizacji działań w zakresie promocji i profilaktyki zdrowia. Rola psychologa w tworzeniu i realizacji działań w zakresie profilaktyki zdrowia
6, 7. Promocja zdrowia, profilaktyka – prezentacja projektów przygotowanych przez studentów. Omówienie projektów; propozycje modyfikacji
|