Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej 3007-L1B2WR
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 33
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Ayres A. J. (2015), Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo

Harmonia Universalis, Gdańsk

2. Błeszyński J. J. (red.) (2005), Terapie wspomagające rozwój osób z

autyzmem, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków

3. Bogdanowicz M. (1999), Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa.

4. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1997), Metoda Weroniki

Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa.

5. Bogdanowicz M., Kasica A. (2003), Ruch Rozwijający dla wszystkich.

Efektywność metody Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia,

Gdańsk

6. Cieszyńska J. (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń

autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage System, Kraków.

7. Cytowska B., Winczura B. (red.) (2016), Wczesna interwencja i

wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls,

Kraków

8. Frostig M., Horne D. (1989): Wzory i obrazki. Podręcznik. Poziom

podstawowy. Program rozwijający percepcję wzrokową, Pracownia

testów psychologicznych, Warszawa.

9. Gładyszewska-Cylulko J. (2011), Arteterapia w pracy pedagoga.

Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Oficyna

Wydawnicza Impuls, Kraków

10. Goddard Blythe S., Jak osiągnąć sukcesy w nauce? Uwaga,

równowaga i koordynacja. Warszawa 2011

11. Kaja B.M., Hołyń B. (red.) (2009), Wspomaganie rozwoju.

Psychostymulacja i psychokorekcja, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz

12. Knill M, Ch (1997), Dotyk i komunikacja, CMPP, Warszawa.

13. Knill M, Ch. (1997), Programy aktywności, CMPP, Warszawa.

14. Kulisiewicz B. (2007): Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu

rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Oficyna

Wydawnicza Impuls, Kraków.

15. Kurkowski Z. M. (2001), Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna –

Metoda Tomatisa, "Audiofonologia", t. 19, s. 197-202.

16. Maas V. (2005), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji

sensorycznej, WSiP, Warszawa.

17. Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi

niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Oficyna Wydawnicza

Impuls, Kraków.

18. Palak Z., Wójcik M. (red.) (2016), Terapia pedagogiczna dzieci ze

specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza

terapii w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin

19. Przyrowski Z. (2002), Terapia integracji sensorycznej, [w:] Przybysz-

Piwko M. (oprac.), „Metody wspomagające rozwój mowy w różnych

jego opóźnieniach”, Wydawnictwo DiG, Warszawa.

20. Sadowska L. (red.) (2004), Neurofizjologiczne metody usprawniania

dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo AWF, Wrocław.

21. Sherborne W. (2005), Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa.

22. Skałbania W., Lewandowska-Kidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna.

Teoria, praktyka, refleksje. Wydawnictwo WSP im. J. Korczaka w

Warszawie, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna podstawową terminologię w zakresie treści przedmiotu,

- zna większość metod wspomagających wykorzystywanych w pracy terapeutycznej oraz logopedycznej,

- uzasadnia potrzebę wykorzystywania metod wspomagających w terapii logopedycznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi rozpoznać większość zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci,

- potrafi prawidłowo włączyć elementy metod wspomagających do terapii logopedycznej,

- rozumie potrzebę wykorzystania metod wspomagających w terapii logopedycznej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,

- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,

- propaguje wiedzę na temat analizowanych metod i ich wykorzystania w pracy logopedycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu/prezentacji wybranego tematu.

Zakres tematów:

Rozwój psychomotoryczny dzieci i jego zaburzenia.

Wybrane metody wspomagające rozwój psychoruchowy:

- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,

- metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej,

- System percepcyjno-motoryczny N. C. Kepharta,

- Metoda SI w terapii psychomotorycznej,

- Metoda Felicie Affolter.

- Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP) – Z. Szota,

- inne metody wykorzystujące ruch: pedagogika zabawy, edukacja przez ruch D. Dziamskiej, metoda obwodowo-stacyjna,

- Metoda Dobrego Startu,

- metody A. Tomatisa i Indywidualna Stymulacja Słuchu Johannesa,

- arteterapia, animaloterapia,

- terapie oparte o nowoczesne technologie,

Wczesne metody stymulacji rozwoju psychoruchowego.

Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, dyskusja, projekty grupowe, pokaz filmów, metoda warsztatowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala 202
Alicja Karsznia-Sobczak 19/18 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 202
Alicja Karsznia-Sobczak 18/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)