Kanon literatury polskiej - dzieje konwencji artystycznych 3007-S1A1KL
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 40 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Lektury zestawione z zagadnieniami (fragmenty poniższych wskaże wykładowca): 1. Zajęcia organizacyjne. Zarys problematyki, metody badawcze, modele periodyzacyjne, kluczowe pojęcia. Co jest kanon i kto go ustala. Historia literatury, historia polityczna i historia kultury. Słownik pojęć. Kanon, kto go ustala i po co. Lektury: Kazimierz Wyka: O potrzebie historii literatury. Jonathan Culler: Teoria literatury. 2. Przemiany romansu i powieści. Polski kanon XVII i XVIII wieku. Literatura polska od XVIII w. na tle europejskim. Lektury: Maurycy Mochnacki: O literaturze polskiej w wieku dziewiętnastym. Zygmunt Krasiński: List do ojca. Tadeusz Żeleński-Boy: Mickiewicz a my. 3. Powieść XIX i XX wieku – kłopoty z formą, „przeklęte” problemy i wielkie tematy literatury. Epika i polemika. Polska proza polemiczna. Prymat dramatu nad powieścią w tradycji polskiej. Lektury: Stanisław Brzozowski: Współczesna powieść polska. Marta Piwińska: Legenda romantyczna i szydercy. 4. Kanon powieści XXI wieku – prawidła formy i języka. Od „powieści flądry” do sagi niemożliwej i powieści rzeki. O niemożliwości powieści współczesnej. Tyrania powieści historycznej. Lektury: Bolesław Prus: „Ogniem i mieczem”, powieść z dawnych lat Henryka Sienkiewicza. Karol Irzykowski: Włażą w swoje korzenie. 5. Proteuszowa natura dramatu romantycznego. Dramat polski: od misterium do groteski. Lektury: Konstanty Puzyna: Burzliwa pogoda. Jan Błoński: Wszystkie sztuki Sławomira Mrożka. 6. Przemiany dramatu w literaturze drugiej połowy XIX wieku. Modernistyczne odmiany. Kanon nietypowych dzieł. „Teatr ogromny” i dramaturgia modeli. Lektury: Józef Szczublewski: Artyści i urzędnicy, czyli szaleństwa Leona Schillera. Tadeusz Żeleński-Boy: Plotka o „Weselu”. 7. Powidoki i przemiany dramatu w XX i XXI wieku. Dramatyzacja jako zadanie. Wielkie małe formy sceniczne. Lektury: Lisa Appignanesi: Kabaret. Izolda Kiec: W kabarecie. 8. Małe formy prozatorskie – przemiany noweli, szkicu, obrazka i opowiadania. Wielkie małe formy w prozie. Lektury: Kazimierz Bartoszyński: O nieważności „tego, jak było naprawdę” („Zbrodnia z premedytacją” Witolda Gombrowicza). Ryszard Nycz: Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu. 9. Od szkicu do reportażu. Niefikcjonalność kanonu literackiego. Dokument osobisty, dziennik, spowiedź. Lektury: Władysław Reymont: Pielgrzymka do Częstochowy. Witold Gombrowicz: Dziennik 1953-1956. 10. Tren i psalm, hymn, modlitwa na przestrzeni wieków. Wbrew „długiemu trwaniu”. Strategie liryczne. Lektury: Artur Sandauer: Poeci trzech pokoleń. Edward Balcerzan: Poezja polska w latach 1939-1965, część I 11. Balladowość polskiej literatury – kanon nieutrwalony. Powroty do sonetu – nieujarzmione zadanie. Poezja, władza, cenzura. Literatura szyfrowana i szyfrowana historia literatury. Lektury: Stanisław Barańczak: Ironia i harmonia. Ryszard Nycz: Literatura polska w cieniu cenzury. 12. Aforyz(m)owanie w literaturze – na styku poezji i prozy. Pieśń, piosenka i piosenka literacka – zmiana dominanty estetycznej. Nawracające tematy współczesnej literatury polskiej. Wojna, Zagłada, manipulacja, rodzina, niespełnienie. Lektury: Maria Janion: Wojna i forma. Maria Janion: Projekt krytyki fantazmatycznej. 13. Od reporteryj do reportażu. Życie literackie. Celebryci i outsiderzy. Lektury: Jarosław Marek Rymkiewicz: Juliusz Słowacki pyta o godzinę. Stanisław Eile: Legenda Żeromskiego. 14. Od żywych obrazów do happeningu i performansu – kanon instalacji artystycznych jako tworzywo mówienia o historii i współczesności. Swoi, obcy i mody kulturalne, wzory, przekłady. Lektury: Karol Irzykowski: Plagiatowy charakter przełomów literackich w Polsce. Ignacy Fik: Literatura choromaniaków. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1) W zakresie wiedzy student: - zna elementarną terminologię historycznoliteracką; - zna pojęcie ‘kanonu’ i ‘konwencji artystycznej’’; - orientuje się w zakresie podstawowym w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej i kulturowej; - zna wybrane koncepcje historycznoliterackie obecne w literaturze polskiej; - orientuje się w filozoficznych podstawach polskiej i europejskiej literatury oraz w ogólnych relacjach między literaturą a sztuką oraz literaturą a humanistyką na przestrzeni wieków; - charakteryzuje podstawowe style i prądy epok, rozumie pojęcie formacji kulturowej, formacji historycznoliterackiej, procesu historycznoliterackiego, stylu odbioru; - rozpoznaje w wymiarze podstawowym strategie wybranych pisarzy wobec przemian kulturowych; - posiada podstawy do krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla poszczególnych epok, prądów, konwencji artystycznych; - ma elementarną wiedzę na temat roli kanonu w literaturze narodowej, miejsca dzieła literackiego w epoce historycznoliterackiej, a także szerzej – w obrębie formacji kulturowej. 2) W zakresie umiejętności student: - ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie uogólnień historycznoliterackich; - w sposób precyzyjny i spójny umie wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy związane z ćwiczeniami; - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk historycznoliterackich; - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizy i interpretacji; - potrafi interpretować dzieła literackie, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; - posiada umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji; - posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla wybranych (konkretnych) epok historycznoliterackich czy prądów estetycznych; - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na podstawie wskazówek wykładu i rozwijać swoje umiejętności z zakresu literatury polskiej z uwzględnieniem kanonicznych dzieł swoich czasów; - potrafi korzystać z różnych źródeł; umie ocenić przydatność typowych metod, procedur i praktyk w refleksji nad przemianami konwencji artystycznych; - umie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie interpretacyjne, popierając je właściwymi argumentami; - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualnie obszary wymagające modyfikacji przyszłych działań; - analizuje podstawowe kategorie i pojęcia: m.in. kanoniczność, konwencja artystyczna, styl odbioru, rynek wydawniczy, gatunek literacki, dominanta artystyczna; - analizuje różnorodne języki, którymi mówi literatura polska na przestrzeni wieków; - interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy. 3) W zakresie kompetencji społecznych student: - jest gotów do pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób; - jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową; - jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwoju; - jest gotów do docenienia znaczenia narodowego (a w kontekście europejskiego) dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych; - jest gotów do doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur; po skończonym cyklu kursowym student potrafi ocenić poziom swej wiedzy; - zna i docenia wartość badań historycznoliterackich i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury oraz zidentyfikowania i nazwania relacji między literaturą dawną, nowożytną a nowoczesną / współczesną; - ma przekonanie o sensie i wartości rozumiejącej lektury historycznoliterackiej w kontekście budowania wspólnoty kulturowej - ma przekonanie o wadze profesjonalnej wiedzy historycznoliterackiej; - docenia wagę odpowiedniego przygotowania do profesjonalnej dyskusji na temat historii literatury polskiej i jej przemian; - jest świadomy etycznego wymiaru badań naukowych (etyka interpretacji); - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej; - w trakcie uczestnictwa w zajęciach odpowiednio przygotowuje się do pracy ze wskazanym tekstem; - orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, właściwego dla danego etapu w rozwoju historii literatury; - docenia wartość badań historycznoliterackich i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury. Symbole efektów uczenia się dla programu studiów: K_W17, K_U03, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie 1) bieżącej aktywności oraz 2) testu w formie pytań otwartych sprawdzający znajomość utworów analizowanych na zajęciach. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Zarys problematyki, metody badawcze, modele periodyzacyjne, kluczowe pojęcia. Co jest kanon i kto go ustala. Historia literatury, historia polityczna i historia kultury. Słownik pojęć. Kanon, kto go ustala i po co. 2. Przemiany romansu i powieści. Polski kanon XVII i XVIII wieku. Literatura polska od XVIII w. na tle europejskim. 3. Powieść XIX i XX wieku – kłopoty z formą, „przeklęte” problemy i wielkie tematy literatury. Epika i polemika. Polska proza polemiczna. Prymat dramatu nad powieścią w tradycji polskiej. 4. Kanon powieści XXI wieku – prawidła formy i języka. Od „powieści flądry” do sagi niemożliwej i powieści rzeki. O niemożliwości powieści współczesnej. Tyrania powieści historycznej. 5. Proteuszowa natura dramatu romantycznego. Dramat polski: od misterium do groteski. 6. Przemiany dramatu w literaturze drugiej połowy XIX wieku. Modernistyczne odmiany. Kanon nietypowych dzieł. „Teatr ogromny” i dramaturgia modeli. 7. Powidoki i przemiany dramatu w XX i XXI wieku. Dramatyzacja jako zadanie. Wielkie małe formy sceniczne. 8. Małe formy prozatorskie – przemiany noweli, szkicu, obrazka i opowiadania. Wielkie małe formy w prozie. 9. Od szkicu do reportażu. Niefikcjonalność kanonu literackiego. Dokument osobisty, dziennik, spowiedź. 10. Tren i psalm, hymn, modlitwa na przestrzeni wieków. Wbrew „długiemu trwaniu”. Strategie liryczne. 11. Balladowość polskiej literatury – kanon nieutrwalony. Powroty do sonetu – nieujarzmione zadanie. Poezja, władza, cenzura. Literatura szyfrowana i szyfrowana historia literatury. 12. Aforyz(m)owanie w literaturze – na styku poezji i prozy. Pieśń, piosenka i piosenka literacka – zmiana dominanty estetycznej. Nawracające tematy współczesnej literatury polskiej. Wojna, Zagłada, manipulacja, rodzina, niespełnienie. 13. Od reporteryj do reportażu. Życie literackie. Celebryci i outsiderzy. 14. Od żywych obrazów do happeningu i performansu – kanon instalacji artystycznych jako tworzywo mówienia o historii i współczesności. Swoi, obcy i mody kulturalne, wzory, przekłady. |
Metody dydaktyczne: |
Przede wszystkim dyskusja połączona z interpretacją i krytyczną analizą tekstów. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 15:00 - 16:30,
sala 26 |
Eliza Kącka | 22/24 |
|
2 |
każda środa, 13:15 - 14:45,
sala 26 |
Eliza Kącka | 22/24 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Polonistyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.