Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycja europejska (główne toposy w sztuce i literaturze) 3007-S1A1TE
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Literatura:

Literatura związana z problematyką wykładu i ćwiczeń (wybór):

20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Kraków 2010.

J. Abramowska, Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich, "Pamiętnik Literacki" 1982, nr 1-2.

J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2008.

A. Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2010.

E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. A. Borowski, Kraków 2009.

P. Czapliński, Kanon [w:] tegoż, Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa 2009.

A. Hauser, Społeczna historia sztuki i literatury, tłum. J. Ruszczycówna, Warszawa 1974, t. 1-2.

R. Klibansky, E. Panofsky, F. Saxl, Saturn i melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, tłum. A. Kryczyńska, Kraków 2009 (fragmenty).

W. Lepenies, Walka nauki z literaturą [w:] tegoż, Niebezpieczne powinowactwa z wyboru. Eseje na temat historii nauki, tłum. A. Zeidler-Janiszewska, Warszawa 1996.

A. Nicoll, Dzieje dramatu, tł. H. Krzeczkowski, W. Nipokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983, t. 1-2.

A. Nicoll, Dzieje teatru, tł.A. Dębnicki, Warszawa 1977.

M. Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, tłum. W. Jakiel, Gdańsk 2007.

J. Starobinski, Czarodziejki, Gdańsk 2011.

T. Todorov, Ogród niedoskonały. Myśl humanistyczna we Francji, tłum. H. Abramowicz, J.M. Kłoczowski, Warszawa 2003 (fragmenty).

Teatr publiczny 1765-2015 . Przedstawienia (Seria: P. Morawski, Oświecenie, E. Partyga, XIX wiek, K. Duniec, Dwudziestolecie, J. Krakowska, PRL, Demokracja), Warszawa 2016-2019.

Wielki teatr świata. Wykłady otwarte na scenie przy Wierzbowej. Warszawa 2003.

Przedmiotem refleksji, analiz oraz interpretacji podczas wykładu konwersatoryjnego staną się także wybrane dzieła, na bazie których wytworzyły się mity współczesnej kultury europejskiej: (m. in. utwory Ajschylosa, Dantego, Szekspira, Goethego, Byrona, Mickiewicza, Słowackiego, Mary Shelley).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach. Egzamin ustny.

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione obecności na wykładzie.

Korzystanie z narzędzi SI jest dozwolone tylko za zgodą prowadzącego i na warunkach z nim ustalonych.

Zakres tematów:

Wykład konwersatoryjny jest poświęcony procesowi formowania się tradycji literackiej w nowoczesnym piśmiennictwie europejskim i szeroko pojętych tekstach kultury. Analiza oraz interpretacja wybranych mitów, toposów, motywów i tematów w dziejach literatury i kultury europejskiej pozwoli na wskazanie różnorodnych relacji, które zawiązują się między literaturą a innymi dyskursami (naukowym, filozoficznym, politycznym, publicystycznym, religijnym, medialnym). Ponadto wykład przysposobi do szerokiego, interliterackiego oraz interkulturowego postrzegania i rozumienia zjawisk humanistycznych.

Szczególny nacisk zostanie położony w wykładzie na omawianie tekstów dramatycznych i spektakli teatralnych od przełomu XVIII i XIX wieku do szeroko pojętej współczesności.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny: słuchacze są zobowiązani do przygotowywania się do zajęć na podstawie listy lektur.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 217
Maria Makaruk 59/60 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Kupców - Oboźna 8
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-895557ea9 (2024-09-26)