Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej 3007-L1B2WR
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 33
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Obowiązkowa:

- Affolter F. (1999), Spostrzeganie, rzeczywistość, język, WSiP, Warszawa.

- Bogdanowicz M. (1999), Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa.

- Bogdanowicz M., Kasica A. (2003), Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Harmonia, Gdańsk.

- Cieszyńska J., Korendo M. (2015), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

- Kulisiewicz B. (2007), Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Impuls, Kraków.

- Kurkowski Z. M. (2001), Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna – Metoda Tomatisa, "Audiofonologia", t. 19, s. 197-202.

- Przyrowski Z. (2020), Integracja sensoryczna, Empis, Warszawa.

- Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2014), Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM), Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków

- Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna. Teoria, praktyka, refleksje, Wyd. WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa.

- Wiśniewska M. (2020), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków.

Uzupełniająca:

- Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC: 0-3 R, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Fundament s.c., 2022.

- Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1997), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa.

- Borkowska M. (2019), Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia, Gdańsk.

- Cieszyńska J. (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage System, Kraków.

- Cytowska B., Winczura, B. (2008), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków.

- Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Media Rodzina, Poznań.

- Knill M, Ch (1997), Dotyk i komunikacja, CMPP, Warszawa.

- Knill M, Ch. (1997), Programy aktywności, CMPP, Warszawa.

- Maas V. (2005), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa.

- Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Impuls, Kraków.

- Sadowska L. (red.) (2004), Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo AWF, Wrocław.

- Sherborne W. (2005), Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa.

- Smyczek A., Komunikacja wspomagająca i alternatywna. O prawdziwym włączeniu dzieci niemówiących w zabawę i naukę w przedszkolu, „Bliżej przedszkola” 6.81, 2008, str. 36-40.

- Wiśniewska, M. (2020), Znaczenie procesów przetwarzania sensorycznego w rozwoju komunikacji dzieci z ASD, [W:] J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya, Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Harmonia, Gdańsk.

- Wiśniewska, M. (2017), Metody wspomagania rozwoju, [W:] A. Mikler-Chwastek. Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Difin, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna podstawową terminologię w zakresie treści przedmiotu,

- zna większość metod wspomagających wykorzystywanych w pracy terapeutycznej oraz logopedycznej,

- uzasadnia potrzebę wykorzystywania metod wspomagających w terapii logopedycznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi rozpoznać większość zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci,

- potrafi prawidłowo włączyć elementy metod wspomagających do terapii logopedycznej,

- rozumie potrzebę wykorzystania metod wspomagających w terapii logopedycznej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,

- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,

- propaguje wiedzę na temat analizowanych metod i ich wykorzystania w pracy logopedycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu/prezentacji wybranego tematu.

Zakres tematów:

Rozwój psychomotoryczny dzieci i jego zaburzenia. Wybrane jednostki z klasyfikacji ICD-11, DC:0-5 r.

Rozwój psychomotoryczny dzieci i jego zaburzenia. Wybrane jednostki z klasyfikacji ICD-11, DC:0-5 r.

Podejście terapeutyczne w ramach tzw. metody krakowskiej.

System percepcyjno-motoryczny N. C. Kepharta.

Metoda integracji sensorycznej SI. Terapia ręki.

Metoda Felicie Affolter. Model ESDM. TUS – trening umiejętności społecznych.

Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP) – Z. Szota. ABA – stosowana analiza zachowania.

Inne metody wykorzystujące ruch: pedagogika zabawy, edukacja przez ruch D. Dziamskiej, metoda obwodowo-stacyjna.

Metoda Dobrego Startu. Metoda komunikacji alternatywnej AAC.

Metody oparte o funkcje słuchowe: metoda A. Tomatisa, metoda Warnkego, Indywidualna Stymulacja Słuchu Johannesa, SSP, Neuroflow.

Terapia oparta o sztukę: arteterapia. Terapia oparta o kontakt ze zwierzętami: animaloterapia.

Terapie oparte na nowoczesnych technologiach: EEg Biofedback, elektrostymulacja jamy ustnej, mikropolaryzacja mózgu.

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

Metoda Ch. i M. Knillów.

Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.

Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Zjawisko przestymulowania i zacienienia diagnostycznego.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, dyskusja, projekty grupowe, pokaz filmów, metoda warsztatowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala 212A
Elżbieta Sadowska 14/16 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30, sala 212A
Teresa Lewandowska-Kidoń 16/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-f5f652ca3 (2025-07-15)