Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia - ćwiczenia 2500-PED-03
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe i aktywność podczas semestru.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie - Po co nauczycielom psychologia? (1 zajęcia)

Wstęp formalny

Program zajęć, wymagania prowadzącego, preferencje studentów, zaliczanie przedmiotu

Część merytoryczna

Dyskusja o przedmiocie psychologii i jako nauce oferującej narzędzia poznawcze do analizy opisu i rozumienia procesów psychicznych i zachowania człowieka

Psychologia jako nauka służebna w pracy nauczyciela – dowołanie się do własnych obserwacji nauczycieli i własnych doświadczeń w roli ucznia

2. Część pierwsza – Nauczyciel (N) (4 zajęcia)

Rola i powinności jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy

Nauczyciel jako przywódca grupy/klasy – kierowanie klasą a efekty dydaktyczne i wychowawcze

Nauczyciel jako osoba kierująca uczeniem się uczniów (U) – oczekiwania, stereotypy N wobec U, motywowanie do nauki

Nauczyciel jako wychowawca wspierający rozwój samoregulacji proaktywnej/intencjonalnej U -

Trudności psychologiczne roli nauczyciela a wypalenie zawodowe

3. Część druga – Uczeń (U) (4 zajęcia)

Uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych,

Uczeń jako członek grupy – popularność z pozycja w grupie, akceptacja i obrzucenie przez rówieśników

Uczeń w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze

4. Część trzecia – Rodzina (2 zajęcia)

Rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji.

Interakcyjne podejście do wychowania na terenie rodziny: relacja rodzic- dziecko i obopólny wkład w jej kształt oraz skutki psychologiczne u dziecka i rodzica (rodziców).

5. Część czwarta - Relacja uczeń- nauczyciel (2 zajęcia)

Czynniki wpływające na spostrzeganie ucznia przez nauczyciela i nauczyciela przez uczniów

Budowanie relacji i rola komunikacji w tym procesie

Nauczyciel efektywny dydaktycznie i wychowawczo

6. Część piąta – Nauczyciel w relacji z innymi elementami systemu szkolnego (2 zajęcia)

Współpraca nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną)

Podsumowanie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 15:30 - 17:00, Gmach Wydziału Biologii - Miecznikowa 1, sala 301A
Anna Jędraszkiewicz 10/25 szczegóły
2 każdy piątek, 9:45 - 13:00, Pałac Uruskich-Czetwertyńskich, sala 126
Maciej Pastwa 6/25 szczegóły
3 każdy piątek, 9:45 - 11:15, Budynek Pomuzealny, sala 21
Karolina Małek 13/25 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 11:45 - 13:15, Budynek Radiochemii - Żwirki i Wigury 101, sala 224R
Karolina Małek 13/25 szczegóły
5 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, Budynek Dydaktyczny - Dobra 55, sala 1.147
Katarzyna Branowska 16/25 szczegóły
6 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, Budynek Dydaktyczny - Dobra 55, sala 1.147
Katarzyna Branowska 6/25 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2c23f7018 (2025-06-12)