Hydrologia i hydraulika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OHH2C |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.302
|
Nazwa przedmiotu: | Hydrologia i hydraulika |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na II r. studiów I st. na kierunku geologia stosowana na specjalizacji GS |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmują: wykonanie obliczeń, wizualizacji graficznej w postaci wykresów i map wysokości opadu atmosferycznego różnymi metodami, ocena wielkości zasilania infiltracyjnego na obszarze zlewni, wykonanie obliczeń przepływów charakterystycznych w rzece, w oparciu o analizę hydrogramu wyznaczenie wielkości przepływu nienaruszalnego i odpływu podziemnego, rozpoznawanie reżimu przepływu według kryterium Reynoldsa, laboratoryjne wyznaczanie wartości liczby Reynoldsa, rozwiązywanie zadań i konkretnych przykładów z hydromechaniki, przeliczanie jednostek. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia obejmują: wykonanie obliczeń, wizualizacji graficznej w postaci wykresów i map wysokości opadu atmosferycznego różnymi metodami, ocena wielkości zasilania infiltracyjnego na obszarze zlewni, wykonanie obliczeń przepływów charakterystycznych w rzece, w oparciu o analizę hydrogramu wyznaczenie wielkości przepływu nienaruszalnego i odpływu podziemnego, rozpoznawanie reżimu przepływu według kryterium Reynoldsa, laboratoryjne wyznaczanie wartości liczby Reynoldsa, rozwiązywanie zadań i konkretnych przykładów z hydromechaniki, przeliczanie jednostek. |
Literatura: |
Byczkowski, A. 1996. Hydrologia, 1, 2. Wydawnictwa SGGW; Warszawa. Soczyńska, U. (red.) 1997. Hydrologia dynamiczna. Wydawnictwo naukowe PWN; Warszawa. Czetwertyński E., Utrysko B. 1968. Hydraulika i hydromechanika. PWN, Warszawa. Jaworowska B., Szuster A., Utrysko B. 2003. Hydraulika i hydrologia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. Radlicz-Ruhlowa H., Szuster A. 1987. Hydrologia i hydraulika z elementami hydrogeologii. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu (ćwiczeń) student: Efekty uczenia w obszarze wiedzy: K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego K_W02 - w zaawansowanym stopniu zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych K_W03 - w zaawansowanym stopniu zna instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego K_W04 - ma wiedzę z zakresu gospodarowania wodami K_W05 - w zaawansowanym stopniu zna hydrogeologiczne i przyrodnicze uwarunkowania w rejonie projektowanych ujęć wód podziemnych dla celów pitnych, odwodnień budowlanych i górniczych K_W07 - zna narzędzia zarządzania w geologii K_W08 - rozróżnia narzędzia i procedury prawno – administracyjne i ekonomiczno - finansowe w geologii stosowanej K_W011 - rozumie miejsce polityki resortowej i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym K_W12 - zna modele opisujące środowisko geologiczne K_W14 - w zaawansowanym stopniu zna zasady korzystania z zasobów naturalnych (złóż surowców mineralnych, wody, powietrza, biologicznych, itp.) Efekty uczenia w obszarze umiejętności: K_U01- wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo K_U02 - dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego K_U08 - identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów inżynierskich i środowiskowych K_U09 - sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych: K_K01 - skutecznie komunikuje się w mowie i na piśmie ze społeczeństwem i specjalistami z różnych dziedzin w zakresie geoinżynierii K_K02 - docenia rolę edukacji praktycznej, ekologicznej i zdrowotnej K_K07 - jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań geośrodowiskowych K_K08 - docenia wagę modelowania matematycznego przy opisie zjawisk przyrodniczych K_K10 - rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania na zaliczenie: - pozytywna ocena wszystkich prac graficzno-obliczeniowych wykonanych w wyznaczonym terminie 2 tygodni. W semestrze do wykonania jest minimum 10 prac i sprawozdanie z laboratorium. Niezaliczone prace (<2,5 punktu) należy poprawić w wyznaczonym terminie 2 tygodni. Dopuszczalne 2 nieobecności na zajęciach. Poprawne wykonanie opracowań obliczeniowo-graficznych ocenianych punktowo (skala: 0-5 pkt za pojedyncze opracowanie, minimum zaliczeniowe dla opracowania >2,5 pkt ). Przedmiot zaliczany na ocenę po uzyskaniu powyżej 50% sumarycznej liczby punktów ze wszystkich opracowań. Skala ocen powyżej 50%-60% ocena 3, powyżej 60%-70% ocena 3,5, powyżej 70%-80% ocena 4, powyżej 80%-90% ocena 4,5, powyżej 90% ocena 5) Zaliczenie poprawkowe w formie testu w przypadku nieuzyskania wymaganej ilości punktów w pierwszym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Zabłocki | |
Prowadzący grup: | Sebastian Zabłocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.