Petrologia II skał osadowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OPSOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Petrologia II skał osadowych |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot obowiązkowy na I roku studiów II st. GEP na specjalizacji Gmpgz |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu „petrologia II” (a zwłaszcza przed rozpoczęciem ćwiczeń) student powinien wykazać się umiejętnością posługiwania się mikroskopem polaryzacyjnym, a w szczególności umiejętnością praktycznego rozpoznawania minerałów skałotwórczych i skał. W związku z tym wskazane jest wcześniejsze zapoznanie się z następującymi przedmiotami i zagadnieniami: Mineralogia – właściwości minerałów skałotwórczych. Geologia dynamiczna – geotektonika, procesy prowadzące do powstania skał magmowych, osadowych, metamorficznych, procesy magmowe i pomagmowe, środowiska sedymentacyjne. Petrologia – rozpoznawanie minerałów skałotwórczych przy użyciu mikroskopu polaryzacyjnego, rozpoznawanie podstawowych typów skał. Paleontologia – rozpoznawanie skamieniałości, środowiska bytowania i wiek poszczególnych grup organizmów. |
Skrócony opis: |
Słowo „Petrologia” pochodzi z greckiego petros – skała, logos – nauka. Przedmiot ten wyjaśnia studentom problematykę powstawania i różnicowania się różnorodnych skał. Składa się z trzech równorzędnych, ściśle ze sobą związanych działów: Petrologia skał osadowych poświęcona jest problematyce genezy skał osadowych na tle ich nowoczesnej klasyfikacji. Omawia etapy powstawania skał, poczynając od wietrzenia skał wyjściowych, poprzez transport materiału detrytycznego, jego depozycję a następnie diagenezę i wietrzenie. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z petrologii skał osadowych polegają na samodzielnej pracy przy mikroskopie polaryzacyjnym. Studenci oglądają preparaty następujących grup skał osadowych: okruchowych, węglanowych, krzemionkowych, żelazistych, fosforanowych, organicznych i ewaporatów. Uczą się dokonywać pełnego ich opisu uwzględniającego skład mineralny i teksturę, aby je rozpoznawać i właściwie klasyfikować. Ponadto, uczą się rozpoznawać efekty pierwotnych procesów, które doprowadziły do powstania skał i dokonują szczegółowej interpretacji środowiska ich depozycji. Poznają także sposoby identyfikacji przemian wtórnych, aby potrafić odtwarzać historię diagenetyczną tych skał. Na ćwiczeniach z petrologii skał osadowych studenci zapoznają się przede wszystkim z następującymi zagadnieniami: • Metody identyfikacji minerałów i innych składników skał osadowych. • Rozpoznawanie efektów różnych procesów wtórnych (w tym procesów diagenetycznych) przy zastosowaniu kompleksowych metod analitycznych (mikroskop polaryzacyjny i skaningowy, rentgenografia, katodoluminescencja, mikrosonda, itp.). • Różne rodzaje spoiw w skałach węglanowych i silikoklastycznych- masa wypełniająca (matriks) a cement. • Różne rodzaje cementów w skałach węglanowych, identyfikacja allochemów oraz klasyfikacja teksturalna skał węglanowych. • Rodzaje porowatości w skałach węglanowych i silikoklastycznych. • Różne rodzaje ewaporatów i ich środowiska. |
Literatura: |
BOGGS, S. JR., 2009: Petrology of Sedimentary Rocks. Cambridge University Press. CAMP, W.K., DIAZ, E., WAWAK, B. (Eds), 2013: Electron microscopy of shale hydrocarbon reservoirs. AAPG Memoir 102. FLÜGEL, E., 2004: Microfacies of Carbonate Rocks: Analysis, Interpretation and Application. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. PETTIJOHN F.J., POTTER P.E., SIEVER R., 1972: Sand and Sandstone. Springer Verlag, Berlin – Heidelberg – New York. SCHOLLE, P.A., ULMER-SCHOLLE, D.S., 2003: A color guide to the petrography of carbonate rocks: grains, textures, porosity, diagenesis. AAPG Memoir 77. TUCKER, M.E., 2001: Sedimentary petrology: an introduction to the origin of sedimentary rocks. 3rd edition, Blackwell Publishing. ULMER-SCHOLLE, D.S., SCHOLLE, P.A., SCHIEBER, J., RAINE, R.J., 2015: A color guide to the petrography of sandstones, siltstones, shales and associated rocks. AAPG Memoir 109. Literatura dodatkowa (minerały skałotwórcze i optyka kryształów) DUBIŃSKA E., BAGIŃSKI B., 1995: Minerały skałotwórcze w płytkach cienkich. Vademecum, Wyd. Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 1-157 DYAR M.D., GUNTER M.E. AND TASA D., 2008: Mineralogy and Optical Mineralogy. Mineralogical Society of America, Chantilly, VA MAC KENZIE W.S. AND GUILFORD C., 1988: Atlas of Rock-forming Minerals in Thin Section, Longman Scientific & Technical, New York PERKINS D., HENKE K. R., 2004: Minerals in Thin Section, Prentice Hall, Inc., 1-125 PICHLER H. AND SCHMITT-RIEGRAF C., 1997: Rock-forming Minerals in Thin Section. Chapman & Hall, London http://www.gly.bris.ac.uk/www/teach/opmin/mins.html |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia praktyczne z petrologii skał osadowych pozwolą studentom nabrać wystarczającego doświadczenia, aby umieli samodzielnie rozpoznawać zarówno różne odmiany skał osadowych jak i potrafili zinterpretować ich genezę, środowisko depozycyjne, ewolucję diagenetyczną, proweniencję materiału detrytycznego oraz potencjalne możliwości praktycznego wykorzystania. Efekty uczenia się w obszarze wiedzy: K_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż K_W06 - w pogłębionym stopniu zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod, zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych Efekty uczenia się w obszarze umiejetności: K_U01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą K_U07 - umie opisać budowę wewnętrzną skały, zanalizować procesy prowadzące do jej powstania, środowisko geotektoniczne i procesy przeobrażeń, umie określić termodynamiczne warunki konieczne do powstawania określonych typów skał Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych: K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ćwiczeniach z petrologii skał osadowych studenci oceniani są na podstawie kolokwium polegającego na samodzielnym dokonaniu pełnego opisu petrograficznego dwóch preparatów różnych skał osadowych. Opis ten obejmuje: skład mineralny, teksturę, rodzaj skały, dokładną klasyfikację i nadanie skale nazwy. Następnie należy scharakteryzować procesy depozycji i środowisko sedymentacji, a ponadto zidentyfikować i ułożyć w sekwencję procesów diagenetycznych. Przy ocenie końcowej brana pod uwagę jest również aktywność studenta podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Nie obowiązują |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Słowakiewicz | |
Prowadzący grup: | Mirosław Słowakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.