Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rośliny w religii i sztuce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-236RRS
Kod Erasmus / ISCED: 13.104 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rośliny w religii i sztuce
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU
Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Skrócony opis:

Rośliny jako podmiot i przedmiot kultu religijnego. Pochodzenie i rozwój wybranych zjawisk kulturowych związanych z roślinami.

Pełny opis:

Rośliny jako podmiot i przedmiot kultu religijnego. Koncepcja drzewa kosmicznego w wierzeniach różnych ludów. Przedchrześcijański kult drzew w Europie Środkowej. Motywy roślinne w polskiej tradycji ludowej. Błogosławione i przeklęte - mandragora, kawa, herbata i kakao. Jawne i ukryte treści zawarte w malarstwie niderlandzkim i drzeworycie chińskim. Mity tłumaczące pochodzenie zjawisk przyrodniczych a współczesna wiedza biologiczna. Pochodzenie i rozwój wybranych zjawisk kulturowych związanych z roślinami. Wielkie pomyłki - problemy identyfikacji gatunków na podstawie podobizn lub opisów zawartych w dawnych dziełach. Roślinne archetypy funkcjonujące w zbiorowej świadomości współczesnego społeczeństwa.

Literatura:

A. Ogólne opracowania pisane przez przyrodników (informacje pewne)

Podbielkowski Z., Sudnik-Wójcikowska B. 2003. Słownik roślin użytkowych. PWRiL, Warszawa.

Kraush H.-D. 2003. Kaiserkron und Päonien rot... Entdeckung und Einführung unserer Gartenblumen. Dölling und Garlitz Verlag, München, Hamburg.

Pieniążek J., Pieniążek S.A. 1981. Owoce krain dalekich. PWRiL, Warszawa.

Whittle T. 1976. Łowcy roślin. Wiedza Powszechna, Warszawa.

B. Ogólne opracowania pisane przez humanistów (częste błędy w nazwach roślin!)

Roberts J. 2004. Powab jabłka. Świat książki, Warszawa.

Kopaliński W. 1987. Słownik mitów i tradycji kultury. PIW, Warszawa.

Kopaliński W. 1990. Słownik symboli. PIW, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Kopaliński W. 1994. Opowieści o rzeczach powszednich. Wiedza Powszechna, Warszawa.

Forstner D. 2001. Świat symboliki chrześcijańskiej. Inst. Wydaw. PAX, Warszawa.

Szafrańska M. 1998. Ogród. Forma - symbol - marzenie. Zamek Królewski, Warszawa.

C. Literatura uzupełniająca do poszczególnych wykładów

patrz: www.zeos.uw.edu.pl

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student analizuje pochodzenie i rozwój wybranych zjawisk kulturalnych związanych z roślinami

2. Potrafi wykazać związek pomiędzy biologią i ekologią wybranych gatunków roślin a ich znaczeniem symbolicznym

3. Wykorzystuje współczesną wiedzę biologiczną do analizy mitów tłumaczących pochodzenie zjawisk przyrodniczych

4. Prezentuje problemy związane z identyfikacją roślin przedstawianych w dawnych dziełach sztuki

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Student odczuwa potrzebę ogólnego rozwoju intelektualnego

2. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie egzaminu pisemnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Galera
Prowadzący grup: Halina Galera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

UWAGA! Ze względu na decyzję Rektora UW, wykłady z cyklu "Rośliny w religii i sztuce" rozpoczną się 8 października 2024, zgodnie z siatką zajęć.

Halina Galera

Uwagi:

> UWAGA! Ze względu na decyzję Rektora UW, wykłady z cyklu "Rośliny w religii i sztuce" rozpoczną się 8 października 2024, zgodnie z siatką zajęć.

> Halina Galera

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Galera
Prowadzący grup: Halina Galera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

UWAGA! Ze względu na decyzję Rektora UW, wykłady z cyklu "Rośliny w religii i sztuce" rozpoczną się 8 października 2024, zgodnie z siatką zajęć.

Halina Galera

Uwagi:

> UWAGA! Ze względu na decyzję Rektora UW, wykłady z cyklu "Rośliny w religii i sztuce" rozpoczną się 8 października 2024, zgodnie z siatką zajęć.

> Halina Galera

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)