Rozwój zawodowy pracownika i kształcenie ustawiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-ORP-M-D2RZPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój zawodowy pracownika i kształcenie ustawiczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Organizowanie rynku pracy - DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr 1 rok - przedmioty ob. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z kluczowymi uwarunkowaniami kształcenia ustawicznego (lifelong learning) oraz jego realizacji i znaczenia w gospodarce i społeczeństwie cyfrowym. Szczególna uwaga poświęcona zostanie rozwojowi zawodowemu pracowników jako jednemu ze strategicznych wyzwań zarówno dla rozwoju organizacji jak i funkcjonowania rynku pracy. Uczestnicy konwersatorium poznają formy, narzędzia i instrumenty wsparcia rozwoju edukacyjno-zawodowego pracowników zarówno z perspektywy indywidualnej, instytucjonalnej, jak i publicznej. |
Pełny opis: |
1. Przemiany edukacji w społeczeństwie cyfrowym. 2. Kompetencje przyszłości i ich znaczenie w kształceniu ustawicznym. 3. System edukacyjny i polityka edukacyjna w Polsce na tle międzynarodowym. Strategiczne cele i wyzwania. 4. Kształcenie ustawiczne w Polsce i UE – definicje, dane statystyczne, uczestnicy, formy, instytucje edukacyjne. 5. Strategie rozwoju kształcenia ustawicznego jako element polityki edukacyjnej w Polsce i UE. 6. Teorie rozwoju zawodowego 7. Rozwój zawodowy pracownika w strategiach zarządzania zasobami ludzkimi. 8. Formy rozwoju zawodowego pracowników. 9. Motywacje i bariery w rozwoju zawodowym pracowników. 10. Instrumenty wsparcia rozwoju zawodowego pracowników. 11. Strategie rozwoju zawodowego pracowników w organizacji - studia przypadków 12. Budowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej - perspektywa indywidualna 13. Znaczenie marki osobistej w kształtowaniu ścieżki kariery zawodowej 14-15. Prezentacje projektów zespołowych - projekt strategii rozwoju pracowników uczelni publicznej |
Literatura: |
1. M. Armstrong (2010), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer 2. GUS (2022), Charakterystyka ustawicznego szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach w 2020 r., file:///C:/Users/U%C5%BCytkownik%20WNPiSM/Downloads/01_charakterystyka_ustawicznego_szkolenia_zawodowego_w_przedsiebiorstwach_w_2020.pdf 3. GUS (2024), Uczenie się osób dorosłych w 2022 r., file:///C:/Users/U%C5%BCytkownik%20WNPiSM/Downloads/uczenie_sie_osob_doroslych_w_2022_r..pdf 4. OECD (2023), Retaining Talent at All Ages, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/00dbdd06-en.pdf?expires=1709201120&id=id&accname=guest&checksum=E45EE1B8C469D144853C8D26C0773134 5. Olejnik I. (2022), The Concept of Lifelong Learning - Managers’ Expectations and Youth Attitudes, Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series on 159, https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-aaf1679e-20cb-482f-9751-121f150a2eb9/c/ZNOiZ_PSl_z.157_2022-Olejnik.pdf 6. Sidor-Rządkowska M. (2018), Coaching kariery: doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa: Wolters Kluwer 7. Śledziewska K., R. Włoch, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa: WUW, https://delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/04/Katarzyna-%C5%9Aledziewska-Renata-W%C5%82och-Gospodarka-cyfrowa.pdf 8. World Economic Forum, The Future of Jobs Report 2023, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ● zna i rozumie wpływ przemian technologicznych na społeczną rolę edukacji, w tym edukacji ustawicznej (K_W06); ● zna i rozumie znaczenie kształcenia ustawicznego pracowników dla funkcjonowania rynku pracy w gospodarce 4.0 oraz instrumenty realizacji polityki publicznej i strategii przedsiębiorstw w tym obszarze (K_W07); Umiejętności: ● potrafi formułować i analizować problemy związane z rozwojem zawodowym pracowników w organizacji w kontekście przemian stosunków pracy, a także przedstawiać propozycje rozwiązań tych problemów (K_U02); ● potrafi efektywnie prezentować w formie ustnej i pisemnej wyniki swoich analiz z zakresu strategii rozwoju zawodowego pracowników w organizacji (K_U04); ● potrafi współpracować w zespole zadaniowym przy przygotowaniu wspólnego projektu i prezentacji jego wyników (K_U06); ● potrafi prezentować publicznie wyniki swoich analiz z zakresu strategii rozwoju zawodowego pracowników oraz brać udział w debatach z obszaru edukacji ustawicznej i jej przemian w społeczeństwie cyfrowym (K_U07); ● potrafi świadomie kształtować własną ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej w perspektywie edukacji ustawicznej oraz motywować i ukierunkowywać innych w tym zakresie (K_U09); Kompetencje społeczne: ● jest gotów do inspirowania, inicjowania i organizowania działań na rzecz edukacji ustawicznej i rozwoju zawodowego pracowników (K_K02); ● jest gotów do dbania o samorozwój zawodowy w toku pełnienia obowiązków zawodowych (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest pozytywna ocena projektu zespołowego - projektu strategii rozwoju zawodowego pracowników w wybranej instytucji publicznej. Projekt należy przedstawić zespołowo na dedykowanych zajęciach oraz przesłać wersję pisemną do dnia 09.06.2024. W ocenie końcowej równe wagi przypisano prezentacji ustnej i wersji pisemnej projektu. Dodatkowa aktywność - prezentacje wybranych zagadnień podczas zajęć - w przypadku pozytywnej oceny, możliwość podwyższenia oceny końcowej z przedmiotu o 0,5 lub 1 stopień. Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności; 3-4 nieobecności: konieczność przygotowania dodatkowej pracy zaliczeniowej na temat wskazany przez prowadzącego; powyżej czterech nieobecności: brak możliwości zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Godlewska-Szyrkowa | |
Prowadzący grup: | Justyna Godlewska-Szyrkowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.